اخباروگزارشات کارگری16تیر1393

- اطلاعیه شماره ١٧ کمیته دفاع از کارگران دستگیر شده مهاباد- جان رضا شهابی در خطر است

- راديو ندا : حمايت كلكتيو سنديكاهاي فرانسوي از رضا شهابي

- اخراج50 کارگر پالایش و تجارت نفت لیان

-9ماه تاخیر در پرداخت مطالبات۱۵۰ کارگرشرکت پیمانکاری صنعت سپاهان صادق در پارس جنوبی

- اختلاف فاحش مزد کارگران پیمانکاری با همتایان شرکت نفتی

- طوماراعتراضی رانندگان تاکسی شهر اهواز از عملکرد پیمانکار تاکسیرانی

- مردم کاهش تورم را در بازار حس نمی‌کنند

- حادثه در کمین شهرک صنعتی شماره 3 اهواز- گاز، آتش و گرما کارگران را آزار می دهد

- کارگران شب کاردرمعرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند

- مجروحیت 16 کارگر یکی از کارخانجات مشهددرتصادف

اطلاعیه شماره ١٧ کمیته دفاع از کارگران دستگیر شده مهاباد- جان رضا شهابی در خطر است

کارگران، مردم آزاده و تشکل های کارگری؛

رضا شهابی یکی از کارگران معترضی است که به جرم دفاع از حقوق کارگران و پایمال شدن حقوق آنان به مبارزه برخواسته است. این کارگر مبارز به اتهام دفاع از کارگران و عضویت در تشکل کارگری( سندیکای شرکت واحد تهران و خومه) در تاریخ 22/خرداد/89 توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدت زیادی در سلول های انفرادی تحت شدید ترین بازجوی بود

رضا شهابی بعد از سپری کردن آیام بلاتکلیفی در یک دادگاه، به 6 سال زندان محکوم شد و از ان تاریخ در حال سپری کردن احکام ناعادلانه خود است.

اما با توجه به اینکه رضا شهابی در مقابل این احکام مرعوب نشد و مرتبا" در داخل زندان  با پیام و یا اطلاعیه دخیل در جنبش کارگری ایران بوده و هست، مسئولان امنیتی کشور و زندانبانان هر روز برای این کارگر مبارز مشکلاتی ایجاد می کنند.

رضا شهابی در طول زندانی شدن خود چند بار به اعتراض به وضعیت موجود در داخل زندان و وضعیت جسمی شخص خود اقدام به اعتصاب غذا نموده است.

همچنان که همه اطلاع دارند، نیروهای امنیتی در بهار امسال به بند 350 زندان اوین حمله کردند و تعداد زیادی از زندانیان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و  برای تعداد دیگری از زندانیان پرونده سازی کردند، از جمله بهنام ابراهیم زاده که تا امروز چند بار ایشان را جهت محاکمه به دادگاه احضار کرده اند.

در این راستا رضا شهابی را نیز از زندان اوین به زندان گوهر دشت تبعید کرده اند.

رضا شهابی در مقابل این ظلم در تاریخ 11/3/93 اقدام به اعتصاب غذا کرده و تا امروز همچنان اعتصاب این کارگر مبارز ادامه دارد.

ما اعضای کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن محکوم کردن تبعید رضا شهابی و حمله ماموران امنیتی به منزل کارگر مبارز بهنام ابراهیم زاده، از تمام انسانهای انقلابی و تشکل های کارگری می خواهیم که به هر وسیله اعتراض خود را نسبت به این بی عدالتی مسئولان امنیتی در ایران ابراز دارند.

ما اعضای کمیته دفاع از فعالین کارگری  مهاباد رسما" اعلام خواهیم کرد که هر گونه عواقب ناخوشایند در مورد رضا شهابی به عهده مسئولان قضایی می باشد و همچنان اعلام خواهیم کرد که خودمان را برای هر گونه اعتراض آماده کرده و همراه خانواده این کارگر مبارز هستیم .

شماره تماس با سخنگوی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد، کوروش بخشنده:

09379960747

komitedefaa@gmail.com

http://komitedefaa.blogspot.com

١٥ تیر ١٣٩٣

راديو ندا : حمايت كلكتيو سنديكاهاي فرانسوي از رضا شهابي

عليرضا نوائي از اتحاد بين المللي در حمايت از كارگران در ايران - پاريس، در گفتگو با راديو ندا با اشاره به حمايت پنج سنديكاي فرانسوي از رضا شهابي و درخواست آزادي فوري او، گفت : '' سنديكاي هاي فرانسوي مطرح كرده اند كه اگر جمهوري اسلامي نمي تواند وظيفه درمان زنداني را انجام بدهد ما مي توانيم امر درمان رضا شهابي را در بهترين بيمارستان هاي  فرانسه پيش ببريم. ''

گوش کنید: http://radio-neda.blogspot.fr/2014/07/blog-post_7.html

اخراج50 کارگر پالایش و تجارت نفت لیان

بیش از ۵۰ کارگر پالایش و تجارت نفت لیان واقع در منطقه ویژه اقتصادی ۲ بوشهر اخراج شدند.

به گزارش16تیرایلنا،یکی از کارگران در این باره گفت: بیش از ۵۰ کارگر پالایش و تجارت نفت لیان ماه گذشته (خرداد ۹۳) اخراج شدند و کمتر از ۱۰ کارگر در پالایشگاه باقی مانده‌اند تا کارهای روزانه این مجموعه را انجام دهند.

وی ادامه داد: قرارداد کار بیشتر کارگران پالایش و تجارت نفت لیان یک یا دو ماهه است و همه این قراردادها تا پایان تیر ماه سال جاری اعتبار دارد، اگر چه تعداد کمی از کارگران با این مجموعه قرارداد کار ۲ ساله بسته‌اند.

وی با بیان اینکه «شرکت پالایش و تجارت نفت لیان طی یکسال گذشته واقعاً نمی‌توانست کار کند»، دلیل این محدودیت را اختلاف این واحد تولیدی با شرکت «حافظان انرژی بی همتا» برای جابه‌جایی سند قطعه زمین پشت این پالایشگاه عنوان کرد.

این کارگر با بیان اینکه اخراج کارگران به قصد فشار به مسئولان برای حل کردن مشکلات یک واحد تولیدی به روشی تکراری تبدیل شده است، تصریح کرد: پروانه بهره برداری پالایش و تجارت نفت لیان به دلیل مشکل یاد شده صادر نمی‌شود.

در همین رابطه، داوود خراسانی مدیرعامل پالایش و تجارت نفت لیان گفت: پالایشگاه را به دلیل آنکه پروانه بهره برداری نداشت، تعطیل کردیم اما پول کارگران را تا زمانی که با مجموعه قرارداد داشته باشند پرداخت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: اگر کارگران در پالایشگاه نباشند، هزینه ما کمتر است چرا که حداقل هزینه سرویس رفت و آمد و ناهار آنان را پرداخت نمی‌کنیم.

وی افزود: بودن یا نبودن کارگران در پالایشگاه در چنین شرایطی فرقی نمی‌کرد چرا که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر پروانه بهره برداری پالایشگاه را صادر نمی‌کند.

به گفته خراسانی، وضعیت مبهم مالکیت قطعه زمین پشت پالایشگاه دلیل صادر نشدن پروانه بهره برداری این مجموعه است.

9ماه تاخیر در پرداخت مطالبات۱۵۰ کارگرشرکت پیمانکاری صنعت سپاهان صادق در پارس جنوبی

یکی از کارگران شرکت‌های پیمانکاری «صنعت سپاهان صادق» مستقر در فاز ۱۳ منطقه پارس جنوبی اعلام کرد: با گذشت   ۹ ماه از متوقف شدن فعالیت این شرکت در منطقه پارس جنوبی، کارفرما هنوز نتوانسته است معوقات مزدی حدود ۱۵۰ کارگر  این مجموعه پیمانکاری را پرداخت کند.

به گزارش16تیرایلنا،وی که از کارگران سابق این شرکت پیمانکاری است درتشریح جزئیات این خبرگفت: شرکت پیمانکاری «صنعت سپاهان صادق» که از پیمانکاران تامین کننده منابع انسانی طرح توسعه فاز ۱۳ منطقه پارس جنوبی است، بعد از آنکه منابع مالی مورد نظرش از سوی پیمانکار بالادستی تأمین نشد، ضمن توقف فعالیتش درشهریور ماه سال گذشته، تمامی ۱۵۰ کارگری که به واسطه این شرکت کار می‌کردند را اخراج کرد.

او با بیان اینکه معوقات مالی نیمی از کارگران شرکت پیمانکاری «صنعت سپاهان صادق» مربوط به دو ماه‌ تیر و مرداد و ده روز از حقوق شهریور ماه سال گذشته است، افزود: علاوه بر حقوق کارگران عیدی و سنوات سالهای ۹۱ و ۹۲ خود را دریافت نکرده‌اند و همچنین مشکلاتی در زمینه پرداخت نشدن بیمه تامین اجتماعی آنان وجود دارد.

به گفته وی با وجود آنکه کارفرما، با کارگران زیر مجموعه خود تسویه حساب کرده است، اما هیچ وجهی بابت طلب کارگران پرداخت نکرده است و همه کارگران برای پی گیری مطالبات خود به صورت انفرادی به اداره تعاون کا ورفاه اجتماعی و سایر مراجع قانونی شکایت کرده‌اند.

این فعال کارگری در بخش دیگری از این گفتگو، با بیان اینکه در نتیجه تاخیر و تعلل در پرداخت حقوق، کارگران از نظر معیشتی و روحی در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند، گفت: در منطقه وپژه پارس جنوبی شرایط طاقت فرسای آب و هوایی و قوانین غیر عادلانه روابط کار و بد حسابی کارفرمایان باعث شده تا نیروهای انسانی تحت فشار قرار گیرند.

در این زمینه «منوچهر جمالی» مدیر عامل شرکت پیمانکاری «صنعت سپاهان صادق» دلیل تأخیر در پرداخت حقوق کارگران را پرداخت نشدن به موقع صورت وضعیت‌های مالی پیمانکار اصلی، شرکت «آذر خاک» دانست.

او با بیان اینکه شرکت «آذر خاک» بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از صورت وضعیت‌ها ی مالی شرکت «صنعت سپاهان صادق» را پرداخت نکرده است افزود: از مبلغ فوق ۴۳۰ میلیون آن مربوط به مطالبات معوقه کارگران است.

او گفت: این وضعیت در حالی از سوی شرکت صنعت سپاهان صادق در مراجع قانونی منطقه کنگان پی گیری می‌شود که از شهریور ماه سال گذشته (۹۲) فعالیت این شرکت در منطقه پارس جنوبی متوقف شده است.

به گفته وی، مسئولان شرکت آذر خاک در خصوص پرداخت حقوق کارگران و صورت وضعیت‌های مالی شرکت صنعت سپاهان صادق بی‌توجه بوده واهمیت قائل نمی‌شود.

اختلاف فاحش مزد کارگران پیمانکاری با همتایان شرکت نفتی

یک تکنسین ارشد برق در سکوی نفتی بندرامام اعلام کرد: مزد کارگران پیمانکار سکوهای نفتی تفاوت بسیار فاحشی با هم‌ردیفان این کارگران در شرکت نفت دارد و این نابرابری تاثیر منفی بر روحیه کارگران پیمانکاری دارد.

به گزارش16تیرایلنا،این کارگر ماهر برق‌کاربا بیان این موضوع که هم کارگران پیمانکاری و هم کارگران شرکت نفتی دارای شرایط کاری و محیطی یکسان بوده و باید دستمزد یکسانی دریافت کنند، اظهار داشت: اجرای سیستم‌های مزدی،  تشویق و پاداش برای کارگران طرف قرارداد شرکت نفت بسیار بالاتر از کارگرانی است که بصورت پیمانی در این پروژه‌ها مشغول به کار هستند.

این کارگر سکوی نفتی بابیان اینکه پرداخت‌ دستمزد کارگران پیمانکاری به شیوه علی‌الحسابی در قسطی نیز از دیگر نابرابری میان آنها با همتایان شرکت نفتی‌آنهاست، گفت: هرچند شرکت نفت در پرداخت معوقات کارگران پروژه ای به طور مستقیم دخالت کرده و با تعیین ضرب‌الاجل سه ماهه برای پیمانکار مجری و تهدید کردن وی به جریمه شدن کارفرمای واسطه را موظف به پرداخت معوقات کارگران می‌کند، اما در عمل این کارگران هستند که از دریافت قسطی حقوق خود ضرر می‌کنند.

وی ادامه داد: شرکت‌های پیمانکاری چون جریمه می‌شوند به‌گونه‌ای اقساطی حقوق و دستمزد را پرداخت می‌کنند اما آن‌چه آشکار است این‌که پیمانکاران بودجه لازم را برای پرداخت حقوق کارگر را دارند.

این کارشناس ارشد برق سکوی بندرامام در توصیف شرایط کاری این کارگران گفت: سکوهای نفت و گاز در فاصله‌ای بالغ بر 110 تا 120 کیلومتر از خشکی قرار دارند که بسته به نوع سکو شمار کارگران متفاوت است.

وی گفت: بر روی سکوهای مرکزی که دارای 9 تا 12 چاه نفتی در عمق 3 تا 4 هزار متر زیر دریا است 70 تا 80 کارگر متخصص مشغول به‌کار بوده و بر سکوی عام نیز 13 نفر مشغول به‌کارند.

این کارشناس ارشد برق در خصوص خطر تهدیدکننده کارگران افزود: خطر از ابتدای کار با کارگر همراه است؛ استنشاق گاز ترش که طعم تخم‌مرغ گندیده را می‌دهد با کارگران همراه بوده که در صورت کوچک‌ترین نشتی منجر به حریق و در درجات پائین‌تر باعث مسمومیت کارگر می‌شود.

وی افزود: کوچکترین نشتی گازی حاصل از ترک لوله و خرابی دستگاه منجر به انفجار در سکو می‌شود و مرگ ده‌ها کارگر را به‌همراه خواهد داشت.

این تکنسین ارشد برق با اشاره به این که ضریب ایمنی در این سکوها بسیار بالاست، اظهار داشت: اما در کنار شرایط نابرابر مزدی- رفاهی، این فکر که حادثه هر لحظه ممکن است اتفاق بیافتد هیچگاه ذهن کارگر را رها نمی‌کند و استرس به‌همراه دارد.

این تکنسین ارشد برق با مقایسه کارگران پیمانکاری و طرف قرارداد با شرکت نفت در سال‌های دور عنوان کرد: زمانی به‌دلیل‌ شرایط شغلی موجود و نبود امکانات حقوق و دستمزد این کارگران 3 تا 4 برابر کارگران شرکت نفت بود.

بنابهمین گزارش،سرپرست بهداشت و ایمنی کار سکوهای نفتی پارس جنوبی در خصوص تفاوت فاحش موجود حقوق و دستمزد کارکنان پیمانکاری و شرکت نفت اظهار داشت: این تفاوت حقوق و دستمزد حتی به 3 برابر نیز می‌رسد و چون این شرکت‌های پیمانکاری وظیفه «تأمین نیروی انسانی» را برعهده دارند در نتیجه در انعقاد قراردادهای کاری خودمختار بوده طوری‌که کارفرمای اصلی نظارتی بر نحوه جذب و محاسبه دستمزد افراد ندارد.

وی با طرح این پیشنهاد که چنانچه کارفرمایان اصلی خود به‌طور مستقیم به جذب نیرو بپردازد، افزود: در سال‌های گذشته شرکت‌های خارجی حاضر در منطقه 8 برابر حقوق و دستمزد پایه را به کارگران پرداخت می‌کردند و به همین دلیل نیز بسیاری از افراد مشتاق استخدام در این شرکت‌ها بودند.

طوماراعتراضی رانندگان تاکسی شهر اهواز از عملکرد پیمانکار تاکسیرانی

بیش از ۱۵۰ نفر از رانندگان تاکسی رانی شهر اهواز با ارسال نامه ای به مسئولان استانداری وفرمانداری این شهر، به نحوه مدیریت، نظارت ونحوه ساماندهی ایستگاهای تاکسی از سوی شرکت پیمانکاری تاکسی‌رانی انتقاد کرده و خواستار رسیدگی در این خصوص شدند.

به گزارش16تیر ایلنا، این نامه که به امضای بیش از ۱۵۰ راننده تاکسی شهر اهواز رسیده است، به رعایت نشدن حداقل حقوق صنفی رانند گان تاکسی از سوی شرکت پیمانکاری خانه هفتم «سون» اشاره شده و آمده است: مدیریت سازمان تاکسی رانی اهواز که وظیفه آن، مدیریت، نظارت وساماندهی ایستگاهای تاکسی است، این وظیفه را به شرکت پیمانکاری خانه هفتم (سون) محول کرده است که مشکلات عدیده‌ای را برای عده زیادی از رانندگان این شهر که تحت نظارت این شرکت فعالیت می‌کنند فراهم کرده است.

در این طومار رانند گان تاکسی شهر اهواز با اشاره به اینکه سازمان تاکسی رانی اهواز وجوهاتی را از رانندگان تاکسی و خودروهای ویژه این شهر بابت نرخ نامه، آرم، کارت الکترونیک وغیره دریافت می‌کند در ادامه آورده‌اند: شرکت پیمانکاری مجددا مجزا از دریافتی شرکت تاکسی رانی، مبالغی را بابت نرخ نامه و سایر موارد با بهانه‌های متعدد از رانندگان تحت نظارت خود مبالغی را به اجبار اخذ می‌کند که کاملا غیر قانونی است.

به گفته امضاء کنند گان، شرکت پیمانکاری سون بابت نرخ نامه، آرم و کارت الکترونیک به ترتیب مبلغ ۱۵، ۱۰ و ۱۰ هزار تومان، دریافت می‌کند این در حالیست که تاکسی داران قبلا این مبالغ را به سازمان تاکسی رانی پرداخت کرده‌اند.

رانندگان تاکسی شهر اهواز در ادامه نامه‌شان به استاندار وفرماندار این شهر از عملکرد سازمان تاکسی رانی اهواز در پی گیری امور تاکسی داران انتقاد کرده وآورده‌اند: این سازمان از بدو تاسیس هیچگونه خدماتی را به رانندگان تاکسی ارائه نکرده است وبآنچه با ورود پیمانکار رانندگان تاکسی متحمل شده‌اند پرداخت هزینه ای بالجبار مالی است که بایستی رایگان در اختیار تاکسی دار قرار می‌گرفت.

درادامه نامه با ذکر مثالی ذکر شده است: این شرکت برای جبران هزینه نصب تابلوهای ورود تاکسی به ایستگاه از تاکسی داران خواسته است بابت هر ورود به ایستگاه مبلغ ۱۰۰ تومان پرداخت کنند ومدعی هستند این مبلغ بجای عوارض سالیانه شهرداری اهواز است.

در بخش پایانی این نامه امضاء کنندگان به یکی دیگر از مشکلاتی که تاکسی داران شهر اهواز از سوی پیمانکار متحمل شده انددر خصوص بیمه تامین اجتماعی آورده اند: شرکت پیمانکاری سون با آنکه هر ماه مبالغی را از تاکسی داران اخذ می‌کند اما به طور مرتب ان را به حساب اداره تامین اجتماعی واریز نمی‌کند با این حال سوابق بیمه‌ای تعداد زیادی از رانند گان دچار مشکل شده است.

مشکل تاکسی داران شهر اهواز، ناشی از ضعف مدیریت حمل ونقل عمومی است

در این رابطه آقای «نیک صفت» رئیس اتحادیه تاکسی داران شهر اهواز با تایید ادعای رانندگان تاکسی اهواز در خصوص مشکلاتی که شرکت پیمانکاری «سون» به آنان تحمیل کرده است، گفت: متاسفانه ضعف مدیریت حمل ونقل عمومی شهر اهواز مشکلاتی را برای تاکسی دارن این شهر بوجود اورده است.

او با بیان اینکه مجموعه تاکسی های شهر اهواز زیر نظر دو شرکت پیمانکاری «سون» و «برج» فعالیت» دارند، افزود: تاکسی دارانی که با شرکت پیمانکاری سون همکاری دارند مدعی اند که این شرکت به اجبار مبالغی را از آنان به صورت غیر قانونی اخذ می کند.

او گفت: مشکل دیگری که تاکسی داران تحت نظارت شرکت سون دارند در زمینه سوابق بیمه ای آنان است چرا که بر اساس ادعای تاکسی داران ومدارک ارائه شده به دفتر اتحادیه این شرکت هر ماهه با وجود آنکه مبالغی را از تاکسی دار اخذ کرده اما به تامین اجتماعی واریز نکرده است.

به گفته وی وجود مشکلات مدیریتی در حمل ونقل عمومی در اکثر شهرهای کشور دیده می‌شود که باید از سوی مسولان ذیربط به ویژه وزارت کشور برسی ومرتفع شود.

او با بیان اینکه مطالبه تاکسی داران شهر اهواز کاملا صنفی در خاتمه اظهار داشت: نگاه غیر صنفی مسئولان به مشکلات ومطالبات که از سوی تاکسی داران مطرح می‌شود باعث شده که تاکسی داران نتوانند خواسته‌ها ومشکلاتشان را مطرح کنند.

مردم کاهش تورم را در بازار حس نمی‌کنند

باوجود اینکه رکود بسیاری از بازارها را فرا گرفته اما بازار مایحتاج عمومی مردم همچنان با نوسان همراه است. برخی نوسانات قیمت را خود دولت رقم زده‌ و برخی دیگر را تولیدکنندگان در سایه غفلت بازرسان به بار آورده‌اند. به هرحال اگرچه تورم به بیان آمارهای دولت کاهش یافته است اما حسگرهای مردم در بازار، این را نشان نمی‌دهد.

به گزارش16تیر مهر، ماه رمضان دهه اول خود را پشت سر می گذارد و اگرچه بسیاری از بازارها در این ماه با رکود مواجه می شوند، اما بازار کالاهای مصرفی و مایحتاج مورد نیاز مردم، اگرچه رکود دارد، اما نوسانات قیمتی بیش از رکود خودنمایی می کند.

برخی کالاها در بازار گران شده است و برخی دیگر نیز در بازار گرانفروشی می کنند. البته برخی از کالاها نیز به دست دولت گران شده و برخی دیگر، در سایه غفلت مسئولان، تغییرات قیمتی داشته است.

در این میان دولت می گوید که تورم کاهش یافته است، اما برخی از دولتمردان هم بر این نکته تاکید می کنند که کاهش تورم به معنای کاهش قیمت‌ها در بازار نیست، بلکه تورم عواملی به غیر از تغییرات و نوسانات قیمتی کالاهای اساسی و مایحتاج مورد نیاز مردم دارد و عوامل دیگری هم در آن درگیر هستند اما درکنار این اظهارنظرها، مهم اکنون این است که حسگرهای مردم، کاهش تورم در بازار را حس نکرده است.

بررسی های میدانی نشانگر این است که درست اقلامی که برای سلامت مردم مهم هستند و به خصوص در ماه رمضان، تقاضای بیشتری برای آن وجود دارد، با افزایش قیمت مواجه شده اند و اگرچه دولت می گوید که ذخایر کالایی مناسبی را دارد و به موقع آن را آزاد می کند اما گویا خبری از این آزادسازی نیست و به خصوص در مورد اقلام پروتئینی، بازار در روزهای گذشته، نوسانات قیمتی را تجربه کرده است.

نرخ نامه های جدید مرغ و تخم مرغ از امروز عملیاتی شده و بازار گوشت قرمز نیز نوساناتی را تجربه کرده است، همچنین لبنیات نیز به دستور دولت گران شده است.

آمارها نشانگر این است که سرانه مصرف شیر و لبنیات و اقلام پروتئینی در ایران به مراتب از سایر کشورهای دنیا کمتر است و دولت نیز اکنون با چراغ سبزی که به افزایش قیمت شیر و لبنیات نشان داده، راه را برای کاهش مصرف بیشتر هموار کرده است. در حالی که مردم به جایگزین های مواد پروتئینی همچون حبوبات و دیگر کالاهای جایگزین نیز به دلیل ذائقه مصرف خود، کمتر علاقه نشان می دهند اما به هرحال کاهش قدرت خرید مردم با افزایش قیمت ها، نتیجه ای منطقی است که باید بر ذهن هر عاقلی بنشیند.

بررسی‌های میدانی از میادین میوه و تره بار نشانگر این است که قیمت هر کیلوگرم مرغ کامل پاک شده از امروز 7360 تومان عرضه می شود. قیمت هر کیلوگرم مرغ وارداتی 4950 تومان است، ضمن اینکه هر شانه تخم مرغ نیز حدود 8600 تومان به فروش می رسد که تا پیش از این 8 هزار تومان بوده است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت ران گوسفندی نیز 35000 تومان عرضه می شود، ضمن اینکه گوشت خورشتی گاو نیز 30 هزار تومان عرضه می‌شود.

در عین حال، قیمت هر بطری شیر کم چرب 2200 تومان، قیمت هر بطری شیر پرچرب 2300 تومان، شیر کیسه ای یک لیتری 1500 تومان، خامه 1200 تومان، پنیر یو اف 4300 تومان و ماست دبه ای 7500 تومان است.

حادثه در کمین شهرک صنعتی شماره 3 اهواز- گاز، آتش و گرما کارگران را آزار می دهد

روز شنبه 14 تیرماه به دلیل شدت انتشار گاز یکی از کارکنان دفتر فنی و یکی از کارگران واحد ما حالشان بد شده و به مرخصی رفتند.

چند ماهی است که انتشار گاز در شهرک صنعتی شماره سه اهواز شدت گرفته و کارگران و کادر اداری واحدهای صنعتی مستقر در آن به شدت با خطر مواجه شده اند.

به گزارش 16تیرمهر، شهرک صنعتی شماره سه اهواز واقع در كيلومتر هشت محور اهواز به ماهشهر است. اين شهرك داراي 160 هكتار مساحت بوده و حدود يك هزار و 611 نفر در آن به عنوان کارگر یا کادر اداری مشغول به کار هستند. تاكنون 247 قرارداد در اين شهرك منعقد شده است.

اگر در این چند روز در شهرک صنعتی شماره سه حضور پیدا کنید به راحتی متوجه انتشار بوی بد گاز خواهید شد. شدت فاجعه آنقدر عمیق است که برخی از افراد حاضر در این شهرک به نوعی دچار تنگی نفس و حالت تهوع می شوند.

انتشار این مقدار گاز در منطقه ای صنعتی که طبیعتا با آتش و کوره سر و کار دارند و در این گرمای شدید این روزها اهواز را نمی توان طبیعی و عادی جلوه داد که در خصوص وجود آن سهل انگاری کرد؛ زیرا هر گونه اتفاق می تواند حادثه ای شدید و جبران ناپذیر را برای تعداد بی شماری از افرادی که برای تهیه نان حلال دل به این واحدهای صنعتی داده اند؛ رقم بزند.

عادل بنی عگبه رئیس اداره محیط زیست اهواز اظهار کرد: در شهرک صنعتی شماره سه اهواز تعداد سه واحد با فرآورده های نفتی سر و کار دارند. فعالیت این واحدها ریشه نفتی دارد. محیط زیست این احتمال را می دهد که آرموتیک یا حلقه های بنزن نفتی که اثرات خاصی روی بهداشت و سلامتی افراد دارد با انتشار گاز در این شهرک وجود داشته باشد اما تا زمانی که به یقین نرسیم نمی توانیم اظهار نظری داشته باشیم.

وی ادامه داد: وجود آرموتیک و حلقه های بنزن فقط در حد احتمال است. تا وقتی که تحقیقات کارشناسان ما کامل نشود ما این مسئله را تائید نمی کنیم و فقط در حد فرضیه است. همچنین ما نمی توانیم بگوییم که فعالیت سه واحد صنعتی موجود در این شهرک که ریشه صنعتی دارد علت انتشار این گاز هستند. در حقیقت هنوز مشخص نشده که آیا صنعت های فعال در این سه واحد از آلاینده های مذکور استفاده می کنند.

چهار ماه است پرونده تشکیل شده است

رئیس اداره محیط زیست اهواز عنوان کرد: حدود چهار ماه است که پرونده هایی در ارتباط با این موضوع در اداره محیط زیست تشکیل شده است. اما هنوز منشأ و مقصر اصلی این انتشار پیدا نشده است. محیط زیست در بحث استقرار صنایع در شهرک ها هیچ دخالتی ندارد. مجوزهای اصلی را به کل شهرک می دهیم. شهرک هم بر اساس  گزارش های زیست محیطی و اعلام پارامترها از سوی ما نسبت به استقرار هر واحد اقدام می کنند. همچنین در ارائه پروانه بهره برداری واحدهای مستقر نیز مدیریت شهرک تنها از ما می خواهد تا نظر خود را اعلام کنیم.

بنی عگبه تصریح کرد: محیط زیست در بحث امکان سنجی و مکان یابی شهرک های صنعتی در دو مرحله استقرار و بهره برداری همکاری می کند. همه واحدهایی که برای مستقر شدن صنایع مجوز می دهند مانند جهاد کشاورزی، شهرداری، صنایع یا حتی در برخی مواقع میراث فرهنگی باید طبق قانون از محیط زیست استعلام کنند. شهرک های صنعتی را خودمان ارزیابی می کنیم و هر قسمت را برای یک نوع صنایع خاص مدنظر می گیریم. پس از استقرار، ساخت و بهره برداری واحدهای صنعتی، شهرک صنعتی از ما استعلام می کند. در حقیقت مجوز زیست محیطی از سوی ما صادر می شود ولی مجوز بهره برداری واحدهای صنعتی از سوی شهرک صنعتی ارائه می شود.

یکی از مدیران واحدهای صنعتی مستقر در این شهرک که هویتش محفوظ است در ارتباط با این مسئله می گوید: از سال 88 این مشکل در شهرک وجود داشته است. برخی مواقع یکی از این واحدهای خاطی فعالیت نمی کند و برخی مواقع نیز انتشار گاز توسط این واحد شدت می گیرد. در حقیقت این انتشار گاز در سال های اخیر به صورت مستمر وجود نداشته است ولی در دو تا سه ماه اخیر شدت این انتشار بسیار بیشتر شده است.

حال بد کارگران از بوی تند گاز

وی افزود: کاربری شهرک صنعتی شماره سه اهواز برای فعالیت واحدهایی است که با سازه های فلزی سرو کار دارند و واحدهایی که با مواد شیمیایی فعالیت می کنند نباید در این شهرک مستقر شوند. این واحدها باید بیرون شهر فعالیت کنند تا آلاینده های ناشی از فعالیت شان به افراد آسیب نرساند. روز شنبه 14 تیرماه به دلیل شدت انتشار گاز یکی از کارکنان دفتر فنی و یکی از کارگران واحد ما حالشان بد شده و به مرخصی رفتند.

این مدیر واحد صنعتی یادآور شد: مدیر شهرک به ما می گوید شما نباید هیچ تماس تلفنی یا حضوری برای برخورد با این واحد داشته باشید و خود ما پیگیر موضوع هستیم. هر بار که در این واحد را بزنید کسی درب را به روی شما باز نمی  کند. در چند سال اخیر یکی از این واحدهای انتشار دهنده بوی گاز تعطیل بوده است.

کیهان ساکی پور رئیس اداره ایمنی و آتش نشانی اداره گاز استان خوزستان اظهار کرد: گاز گرفتگی وقتی به کار می رود که اکسیژن به بدن نرسد و انسان خفه شود. گاز گرفتگی در دو نوع خفگی و مسمومیت برای انسان ها خطر ایجاد می کند. برای تنفس انسان 21 درصد اکسیژن باید در فضای اطراف وجود داشته باشد و تنفس در این حد مجاز است. وقتی این اکسیژن کمتر از حد مجاز شود خطر خفگی و مسمومیت را ایجاد می کند. برای انسان هایی که سابقه بیماری نداشته و یا اینکه پیر و کودک نباشند تنفس در فضایی با حدود 19 و نیم درصد هم قابل تحمل است.

وی اذعان کرد: اگر درصد اکسیژن به 16 و نیم برسد کم حواسی و سست شدن عضلات را در پی دارد. اگر به 15 درصد برسد فرد بیهوش شده و اگر درصد اکسیژن موجود در هوا به پائین تر از 12 برسد؛ فرد بیهوش شده و اگر درصدش به پایین تر از 12 برسد باعث خفگی و فوت انسان خواهد شد.

رئیس اداره ایمنی و آتش نشانی اداره گاز استان خوزستان بیان کرد: خفگی به معنای تعریق اکسیژن است. این حالت وقتی به وجود می آید که در محیط های بسته و اطراف زندگی انسان مولکول های قابل اشتعال جایگزین اکسیژن شود. به عنوان مثال گاز شهری متان در صورت کاهش درصد اکسیژن و این جایگزینی باعث ایجاد خفگی و اشتعال می شود. در تعریف مسمومیت نیز می توان گفت منواکسید کربن که یک گاز مسموم کننده است وقتی از طریق تنفس وارد ریه شد بعد وارد خون شده و به سلول های هموگلوبین خون می چسبد. بعد از این حالت سلول های دیگر قادر به حمل اکسیژن نیستند که به این حالت مسمومیت می گویند. وقتی کسی دچار مسمومیت شد باید احیا شود و متاسفانه در این حالت دیگر مانند فردی که دچار خفگی شده است برگشت به زندگی (احیا) با اکسیژن انجام نمی شود و باید خون فرد تصفیه شود. تصفیه خون زمان بر است.

گاز شهری طبیعی در ابتدا بودار نیست. اما برای ورود به میادین شهری اداره گاز در درگاه های ورودی شهر هنگام انتقال گاز برای مصارف خانگی، تجاری و صنعت های جز با تزریق مایع «مرکاب تن» که هر بشکه آن با قیمتی حدود یک هزار و 300 دلار خریداری می شود را به گاز تزریق می کند. بعد از این تزریق گاز را برای مصرف انتقال می دهیم. تزریق مایع مرکاب تن به این دلیل است که در صورت نشت گاز با بویی که از گاز منتشر می شود همه متوجه شده و دچار گاز گرفتگی نشوند.

اخلاق محمديان مدير عامل شركت شهرك هاي صنعتي خوزستان گفت: ارائه مجوز و پروانه بهره برداري صنايع براي استقرار در شهرك ها را سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با دريافت استعلام هاي خاص به ويژه از سوي محيط زيست ارائه مي كند. شركت شهرك هاي صنعتي خوزستان تنها با ارائه مجوز از سوي مدير عامل واحد صنعتي سند زمين را به آنها مي دهد.

واحد منتشر کننده گاز در را باز نمی کند

وي در خصوص انتشار بوی تند گاز در شهرک صنعتی شماره سه اهواز نیز گفت: كارشناس اداره محيط زيست اهواز براي بررسي علت به آن واحد صنعتي مراجعه كرده ولي كسي در را باز نكرده است. رئيس اداره محيط زيست اهواز در نامه اي به آنها اعلام كرده است در صورت عدم مراجعه به اداره محيط زيست و بررسي موضوع از طريق مراجع قانوني اقدام خواهيم كرد.

محمديان يادآور شد: محيط زيست بايد بازديدها را به صورت مقطعي و يا دوره اي داشته باشد. به عنوان مثال ممكن يك صنعت استانداردهاي لازم را قبل از اخذ مجوز لحاظ كند اما بعد حين توليد به دليل بالا بودن هزينه ها آن استانداردها را رعايت نكند. يا موقع بازرسي هاي محيط زيست استانداردها را رعايت كند و بگويد اين مشكل در واحد صنعتي من وجود ندارد.

مدير عامل شركت شهرك هاي صنعتي استان خوزستان ادامه داد: براي ساخت تمام شهرك ها، مطالعاتي انجام مي شود و هشت زون: صنايع غذايي، سلولزي، شيميايي، صنايع نساجي، برق و الكترونيك، صنايع فلزي، خدمات و كاني غير فلزي در نظر گرفته مي شود. هر صنعت با توجه به فعاليت خود در يكي از اين زون ها مستقر شده و شروع به كار مي نمايد. به دليل پتانسيل هاي شهر اهواز در ساخت قطعات فلزي در شهرك صنعتي شماره سه اهواز عمدتا صنايع فلزي مستقر است. اما تعداد 17 صنعت شيميايي نيز در اين شهرك مستقر است.

امير حسين نظري رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت اظهار كرد: ارائه مجوز بهره برداري و شروع فعاليت صنايع از سوي محيط زيست است. در حقيقت تا فعاليت يك صنعت را محيط زيست تائيد نكند ما هيچ گونه مجوزي نمي دهيم. بنابراين حل اين مشكل بر عهده محيط زيست است.

کارگران شب کاردرمعرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند

پزشکان در یک مطالعه جدید دریافتند برای افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند اهدای خون روشی مناسب برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی است.

به گزارش 16تیرایسنا، خستگی ناشی از برهم خوردن ساعت بیولوژیک بدن به دلیل تاثیری که بر گلبول‌های قرمز خون می‌گذارد می‌تواند احتمال ابتلای کارگران و کارمندان شیفت شب به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. با این حال پزشکان معتقدند که این تاثیرات می‌تواند با جایگزینی گلبول‌های قرمز جدید و تازه متعادل شود و به همین دلیل اهدای خون به این افراد توصیه می‌شود.

«مارگیت اگ» از دانشگاه «اینسبروک» در اتریش گفت:‌ اهدای خون تحریک‌کننده تولید گلبول‌های قرمز تازه و جدید است. بنابراین اهدای خون می‌تواند روشی ساده برای افرادی باشد که در شیفت شب مشغول به کار هستند و در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند.

در این بررسی پزشکان مطالعات خود را روی ماهی «زبرافیش» به عنوان یک مدل ارگانیسمی انجام دادند که مانند انسان در طول روز فعال است. این ماهی‌ها در وضعیت روزهای کوتاه (هفت ساعت) و روزهای بلند (12 ساعت) قرار گرفتند که با الگوهای کاری کارگران و کارمندان شیفت شب سازگاری داشت.

برپایه این گزارش،به نقل از خلیج تایمز، به گفته مارگیت اگ بررسی‌ها حاکی از افزایش تعداد گلبول‌های قرمز فرسوده بود که در رگ‌های خونی انباشت شده بودند. هرچند مشاهده شد بین گلبول‌های قرمز تازه ایجاد شده و فرسوده که از خون جدا شده‌اند به طور طبیعی تعادل وجوددارد.

مجروحیت 16 کارگر یکی از کارخانجات مشهددرتصادف

کارشناس مسوول حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اثر تصادف اتوبوس شرکت واحد با کامیون در حوالی شهرستان طرقبه شاندیز 16 کارگر یکی از کارخانجات مشهد مجروح شدند.

به گزارش16تیرایرنا،شهرام طاهر زاده روز دوشنبه افزود: این سانحه حوالی ساعت هفت صبح امروز در نزدیکی محور سه راه فردوسی - شاندیز رخ داد.

وی خاطر نشان کرد: مجروحان این حادثه توسط آمبولانس های اورژانس 115 به بیمارستان طالقانی مشهد، انتقال یافتند.

به گفته وی، مجروحان مزبور کارگران یکی از کارخانجات مشهد هستند که عازم محل کار خود بودند.

شانزدهم تیرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری17تیر1393

- وخامت وضعیت جسمی رضا شهابی وانتقالش به بهداری زندان

- همسر رضا شهابی:اعتصاب غذا می‌کنم

- رادیوبین المللی فرانسه:نامه سندیکاهای بزرگ فرانسه به آیت‌الله خامنه‌ای برای آزادی رضا شهابی

- اطلاعیه شماره ١٨ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

- کارگران فولاد زاگرس دست به تجمع در مقابل اداره کار سنندج زدند

- تجمع کارگران پروژه هتل بین المللی 5 ستاره نرگس رضوی 2 دراعتراض به پرداخت نشدن 6ماه حقوقشان

- مرگ 1994نفردر حوادث کار سال 1992

- کشته شدن دو کارگر یک شرکت پیمانکاری پس از سقوط به چاه فاضلاب در آبادان

- مرگ دلخراش کارگر در سقوط از طبقه ششم ساختمان

- کارگر ساختمانی بر اثر سقوط از طبقه چهارم جان باخت

-۱۷ معدنچی محبوس‌شده چینی جان خود را از دست دادند

وخامت وضعیت جسمی رضا شهابی وانتقالش به بهداری زندان

*با توجه به چهلمین روز اعتصاب غذای زندانی کارگررضا شهابی ، مطلع شدیم که در ساعت 10 شب 16/4/1393 برای دومین بار در هفته اخیر حال رضا شهابی وخیم گشته و او را به بهداری زندان منتقل نموده اند.

برخورد های غیر قانونی در ماههای اخیر با فعالین زندانی و تبعید آنان به زندان هایی که دسترسی خانوداه اشان را مشکل نموده است ، از جمله  خواسته های زندانین کارگری برای لغو این تبعید هاست.

ما ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت جسمی رضا شهابی و دیگر زندانیان کارگری ،هشدار می دهیم که هرگونه خطری که سلامتی این زندانیان را تهدید کند با واکنش سخت کارگران و سندیکاهای کارگری روبرو خواهد شد. .

*روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک  16/4/1393 ساعت 11 شب

طبق آخرین خبری که از وضعیت رضا شهابی بدست اوردیم لحظاتی پیش بعلت وخامت وضعیت جسمانی رضا شهابی بعد از نزدیک به 40روزاعتصاب غذا به بهداری زندان منتقل شد

منبع: https://www.facebook.com/davood.syndica?fref=nf

همسر رضا شهابی:اعتصاب غذا می‌کنم

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشربتاریخ17تی، ربابه رضایی همسر رضا شهابی، فعال کارگری محبوس در زندان رجایی شهر که در سی هشتمین روز اعتصاب غذای خود است طی گفتگویی از وخامت وضعیت جسمی رضا شهابی خبر داد و اعلام کرد در صورت عدم رسیدگی مسئولان در حمایت از همسرش دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

آخرین ملاقاتی که با آقای شهابی داشتید چه زمانی بوده و آخرین وضعیت جسمانی ایشان چگونه بوده است؟

ربابه رضایی همسر آقای رضا شهابی: چهارشنبهٔ گذشته با ایشان ملاقات داشتم. وضعیت جسمانی ایشان اصلا خوب نبوده و ۱۴- ۱۵ کیلو وزن کم کرده‌اند و فشارش بالا و پایین می‌شد. بخاطر ضعفی که دارند هر روز می‌برند درمانگاه و فشارش بالا و پایین می‌شود. ناراحتی قبلی، کمردرد و گردن درد و پادرد بخاطر ضعفی که در بدنش دارد خیلی بیشتر شده و درد بیشتری را متحمل شده‌اند. معده درد هم که بخاطر ادامهٔ اعتصاب ایشان بخاطر مصرف دارو بدون غذا و با شکم خالی هر روز افزایش پیدا کرده و باعث شده حالشان بد‌تر شود.

درخواست ایشان برای شکستن اعتصاب غذا چه بوده است؟

انتقال به اوین، درخواست مرخصی برای درمان. خود زندان که برای درمان ایشان هیچ کاری نمی‌کند بنابراین درخواست ایشان این بوده که زندان مرخصی بدهد تا ایشان بتواند خودشان بیرون از زندان به وضعیت جسمانی ایشان رسیدگی کنند.

پاسخ مسئولین چه بوده به درخواست آقای شهابی؟

بعد از گذشت ۳۸ روز مسئولین هیچ پاسخی به ما ندادند. من هر دفعه هم مراجعه کردم فقط مسئولین هر قسمت می‌گویند که رسیدگی می‌کنند و رسیدگی هم نمی‌کنند و تا کنون هیچ حرکت مثبتی انجام نشده.

اگر به وضعیت ایشان رسیدگی نشود چه کار می‌کنید؟

اعتصاب غذا می‌کنم. مسئولین رسیدگی کنند به وضعیت همسر من. آیا واقعا جان یک انسان برای این‌ها ارزشی نداره؟ درست است که ایشان زندانی هستند و در حال گذراندن دورهٔ حبس هستند اما گرفتن حق انسانی یک انسان و نرسیدن به وضعیت بیماری ایشان اشتباه است.

رادیوبین المللی فرانسه:نامه سندیکاهای بزرگ فرانسه به آیت‌الله خامنه‌ای برای آزادی رضا شهابی

سازمان های بزرگ سندیکائی فرانسوی با ارسال دونامه به آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی و رضا شهابی عضو هیات مدیره سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، ضمن حمایت از رضا شهابی نگرانی خود را از وخامت وضعیت سلامتی او اعلام داشته و خواستار آزادی فوری و معالجه او در فرانسه شده اند.

در نامه ،سازمان های سندیکائی فرانسوی "س اف د ت"، "س ژ ت"، "اف اس او"، "سولیدر" و"او ان اس آ" به آیت الله خامنه ای آمده است که وضعیت سلامتی رضا شهابی، عضو هیئت مدیره ی سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که از ماه ژوئن ۲۰۱۰ به علت فعالیت برای احقاق حقوق کارگران زندانی است، نگرانی این مراکز سندیکایی فرانسه را موجب گردیده است.

با توجه به وخامت حال رضا شهابی و خطر فلج شدن نیمه چپ بدن او، سندیکاهای فرانسوی خواستار انتقال فوری او به بیمارستانی در خارج از زندان رجائی شهر و دسترسی وی به معالجات لازم شده اند.

این سندیکاهای فرانسوی خطاب به آیت الله خامنه ای نوشته اند:" با توجه به وخامت وضعیت شهابی، چنانچه مقامات دولت ایران قادر به تضمین معالجه شهابی در داخل ایران نمی باشند، سازمان های سندیکائی فرانسوی او را برای معالجه به فرانسه دعوت می کنند. در چنین موردی ما از مقامات دولت ایران می خواهیم که به او اجازه سفر به فرانسه را بدهند. ما سندیکاهای فرانسوی درمان وی در یک بیمارستان مناسب را تقبل خواهیم کرد."

در نامه مشترک این مراکز بزرگ سندیکایی فرانسه به رضا شهابی آمده است:" ما نگران سلامت شما بوده، وضعیت سلامتی، اوضاع زندان و به ویژه شرایط غیرانسانی ای را که در آن به سر می برید با دقت پی می گیریم. وخامت سلامتی شما پس از ٣۵ روز اعتصاب غذا شدیدا ما را نگران کرده است."

در ادامه نامه آمده است:" سلامت جسمانی شما شرط اولیه برای ادامه مبارزه جهت احقاق خواست های بر حق کارگران شرکت واحد است. اکنون، اعتصاب غذای شما زنگ خطر سلامتی شما را نزد افکار عمومی دنیا به صدا درآورده است."

در پایان نامه مراکز سندیکایی فرانسه به رضا شهابی آمده است:" ما هم به نوبه خود به حمایت از پیکارتان برای کسب حقوق ابتدائی سندیکائی ادامه داده و از مقامات دولت ایران آزادی فوری را شما مطالبه می کنیم."

یاد آور میشویم که در تاریخ اول ژوئن ۲۰۱۴ رضا شهابی از بخش ٣۵۰ زندان اوین در تهران به زندان رجائی شهر در کرج منتقل شده است. زندان اخیر، هم محل نگهداری زندانیان سیاسی است و هم بزهکاران عادی که افراد شرور و خشن در میان آن ها فراوانند. رضا شهابی از همان اولین روز انتقالش در اعتراض به این عمل برای چهارمین بار دست به اعتصاب غذا زده است و خواستار بازگشتش به زندان اوین است.

درباره این موضوع  گفتگویی انجام داده ایم با علیرضا نوایی عضواتحاد بین المللی در حمایت از کارگران درایران

گوش کنید:

http://telechargement.rfi.fr/rfi/persan/audio/modules/actu/201407/perspective1.mp3

رادیوبین المللی فرانسه- نوشتۀ شاهرخ بهزادی-17تیر

اطلاعیه شماره ١٨ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

کارگران، مردم آزاده و تشکل های کارگری؛

محمد مولانایی کارگر بازنشسته شهرداری مهاباد، به اتهام عضویت در کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری و شرکت در مجامع عمومی این تشکل، به یک سال زندان تعزیری در شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد محکوم شد و در حال سپری کردن احکام ناعادلانه مسئولان قضایی است.

محمد مولانایی این کارگر 77 ساله که از نظر جسمی در وضعیت بسیار وخیمی بسر می برد، مدتی است به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زندان مریضی ایشان تجدید شده و از دردهای شدید آتروز، کمردرد، فشار خون و نارحتی روده رنج می برد و حتی در چند روز گذشته دچار خون ریزی ادراری شده و چند بار به مسئولان زندان مراجعه کرده است تا ایشان را نزد دکتر ببرند. اما مسئولان زندان هر بار با بهانه های غیر منطقی از فرستادن این کارگر زندانی سرپیچی می کنند.  خانواده این کارگر زندانی تا امروز ده ها بار نزد دادستان مهاباد رفته و وضعیت وخیم جسمی آقای مولانایی را برای مسئولان قضایی تشریح کردند. اما با توجه به اینکه کلیه مسئولان زندان و قضایی مهاباد از وضعیت جسمی محمد مولانایی اطلاع دارند، هیچ گونه اقدامی نمی کنند.

ما اعضای کمیته دفاع از کارگران دستگیر شده مهاباد، ضمن محکوم کردن بی توجهی مسئولان قضایی به وضعیت بیماری محمد مولانایی، اعلام می‌کنیم که هر گونه مشکل جسمی که برای محمد مولانایی پیش آید، مسئولیت آن برعهده مسئولان زندان و دستگاه قضایی است.

ما خواستار مداوای فوری و آزادی بدون قید و شرط محمد مولانای و خواستار آزادی کلیه کارگران زندانی و زندانیان سیاسی هستیم.

کمیته دفاع از کارگران دستگیر شده مهاباد

شماره تماس با سخنگوی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد، کوروش بخشنده:

09379960747

komitedefaa@gmail.com

http://komitedefaa.blogspot.com

١٦ تیر ١٣٩٣

کارگران فولاد زاگرس دست به تجمع در مقابل اداره کار سنندج زدند

اتحادیه آزاد کارگران ایران: بدنبال اعلام انحلال غیر قانونی شرکت فولاد زاگرس از سوی کارفرما و شکایت کارگران این شرکت به هیئت تشخیص اداره کار شهرستان قروه که با رای این هیئت بر علیه کارگران همراه بود آنان در اعتراض به این رای، شکایتی را در هیئت حل اختلاف اداره کار این شهرستان مطرح کردند اما با گذشت 20 روز از رسیدگی به شکایت این کارگران در این هیئت، هنوز جوابی به آنان داده نشده است.

بنا بر اظهار کارگران این کارخانه هیئت حل اختلاف اداره کار شهرستان قروه در همدستی با کارفرما در پی آن است تا با خرید زمان برای کارفرما فرصت لازم را جهت سند سازی غیر قانونی با هدف نهائی کردن  انحلال کارخانه فراهم آورد. به همین دلیل صبح امروز نزدیک به یکصد نفر ار کارگران فولاد زاگرس با عزیمت به شهر سنندج دست به تجمع اعتراضی در مقابل این نهاد زدند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران بدنبال این تجمع اعتراضی مسئولین اداره کار سنندج طی نشستی با نماینده های کارگران، با اعلام اینکه از موضوع بی اطلاع هستند از کارگران تا آخر تیر ماه فرصت خواستند تا موضوع انحلال شرکت و اعتراض کارگران را مورد بررسی قرار بدهند. در این جلسه همچنین توافق شد تا کمیسیون کارگری برای بررسی شکایت کارگران با حضور نماینده های آنان برگزار شود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران - 17 تیر ماه 1393

درهمین رابطه:

صبح امروز حدود ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت ذوب آهن فولاد زاگرس با تجمع در مقابل اداره کل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان کردستان نسبت به وجود ابهاماتی در آگهی مربوط به انحلال رسمی این کارخانه و بلاتکلیفی ۲۷۴ کارگر واکنش نشان دادند.

به گزارش17تیرایلنا،یکی از کارگران حاضر در تجمع امروز کارگران کارخاه فولاد زاگرس در تشریح جزئیات تجمع امروز گفت: برای چندمین باراست که کارگران کارخانه فولاد زاگرس در اعتراض به انحلال غیر قانونی کارخانه دست به تجمع زده‌اند.

وی بابیان اینکه تجمع کنندگان از قروه راهی سنندج شده‌اند، گفت:اما متاسفانه بعد از تجمعات صورت گرفته نه مسئولان دولتی و نه مالکان کارخانه هیچ عکس العملی برای پاسخ دادن به اعتراض کارگران نشان نمی‌دهند.

او گفت: در آگهی انحلال کارخانه که در روز نامه رسمی منتشر شده است این شرکت به عنوان سهامی خاص معرفی شده است این در حالیست که این شرکت از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۲ به عنوان یک شرکت سهامی عام مشغول به فعالیت بوده است.

وی در عین حال یادآور شد: از آنجا که در آگهی انحلال از کارخانه فولاد زاگرس به اشتباه به عنوان یک واحد صنعتی سهامی خاص نامبرده شده است، ضروری است تا طبق قانون این اشتباه از طریق انتشار مجدد آگهی رسمی درست تصحیح شود و تا آن زمان باید طبق ماده ۲۱۰ قانون تجارت مطالبات کارگران پرداخت شود.

به گفته وی، بر اساس مصوبه دولت درصد قابل توجه‌ای از سهام این کارخانه بابت بدهی دولت به صندوق بازنشستگی کشوری بازپرداخت شده است.

این کارگر همچنین درخصوص وضعیت کارگران بیکار شده شرکت فولاد زاگرس گفت: از یک ماه قبل ازنوروز ۹۳ کارگران این واحد تولید بیکار بوده واز وضعیت بد معیشتی برخوردار هستند.

این کارگر ادامه داد: دستمزد کارگران تنها تا پایان سال ۹۲ پرداخت شده است در حالی که طبق قانون تجارت باید تا تاریخ ۲۰ اردیبهشت یعنی زمان اعلام رسمی به کارگران دستمزد پرداخت شود.

این کارگر با بیان اینکه معوقات کارگران به تازگی پرداخت شده است ادامه داد: کارگران فولاد تا پایان سال ۹۲ هشت ماه دستمزد معوقه داشته‌اند که طلب آن‌ها از کارخانه با وساطت استانداری کردستان طی دو نوبت در اردیبهشت پرداخت شد.

به گفته این کارگر حاضر در تجمع هم اکنون جلسه‌ای با حضور نمایندگان کارگری کارخانه فولاد زاگری و آقای باغبانی، رئیس اداره کل کار استان در سنندج در محل ساختمان این اداره در حال برگزاری است وکارگران ی که خارج از ساختمان هستند منتظر دریافت اطلاعات جدید در خصوص مشکلاتشان هستند.

تجمع کارگران پروژه هتل بین المللی 5 ستاره نرگس رضوی 2 دراعتراض به پرداخت نشدن 6ماه حقوقشان

نماینده کارگران: از گرسنگی می میریم و پیمانکار عین خیالش هم نیست

صبح امروز جمعی از کارگران پروژه هتل بین المللی 5 ستاره نرگس رضوی 2 به دلیل پرداخت نشدن حقوق 6 ماهه خود در مقابل درب ورودی این پروژه به نشانه اعتراض تجمع کردند.

به گزارش 17تیرمشهد خبر، یکی از کارگران در پاسخ به دلیل تجمع خود گفت: شش ماه است که حقوقی دریافت نکرده ایم و هیچ کس هم پاسخگو مشکل ما نیست. آخرین حقوقی را که دریافت کرده ایم متعلق به آذر ماه سال گذشته می باشد که پس از آن قرار داد ما به پایان رسیده و از آن مدت تا به امروز ما هیچ حقوق، پاداش و یا عیدی دریافت نکرده ایم.

برخی از این کارکنان با اشاره به لغو پرداخت حق بیمه خود از سوی کارفرما اظهار کردند: از ابتدا سال جاری به بهانه بدهکاری شرکت هیچگونه حق بیمه ای پرداخت نشده است.

در ادامه یکی دیگر از کارگران افزود: امروز ما به دلیل دریافت نکردن حق و حقوق خود در مقابل ساختمان تجمع کردیم که به دلیل همجواری پروژه با ساختمان فرمانداری مشهد رئیس پلیس پاسگاه فیاض بخش از ما خواست از این تجمع و اعتراض دست برداریم.

 

به گفته برخی از کارگران این پروژه، هتل بین المللی 5 ستاره نرگس رضوی 2 متعلق به بنیاد تعاون ناجا می باشد که کارفرما این پروژه شرکت عمران و مسکن سازه پایدارقرن و پیماکار آن شرکت بین المللی فرآیند انرژی و مدیریت است.

یکی از کارگران در ارتباط با این پروژه گفت: این پروژه از سال 88 شروع شده که در این میان پیمانکار یکبار تعویض شده و پروژه به شرکت بین المللی فرآیند انرژی و مدیریت سپرده شده است که متاسفانه این شرکت هم طبق ماده 48 در حال خلع شدن است و از آنجایی که این شرکت هیچ قراردادی با کارگران منعقد نکرده، درصورت تعویض پیمانکار از چه طریقی می توانیم حقوق خود را پیگیری کنیم.

طبق اظهار کارگران، در چند ماه گذشته تعدادی از کارگران این پروژه به دلیل دریافت نکردن حقوق خود کار را ترک کرده و برای شکایت به اداره کار مراجعه کرده اند که آنجا هم هیچ پاسخی دریافت نکرده اند.

اجتماع کنندگان از رسانه ها بسیار گله مند بودند و بیان کردند بارها با رسانه ها تماس گرفته اند و آنها نیز هیچ پوشش خبری در این ارتباط نداده اند.

شایان ذکر است فردا ساعت 9 صبح نیز کارگران در مقابل این پروژه تجمع می کنند.

مرگ 1994نفردر حوادث کار سال 1992

مرگ های ناشی از حوادث کار طی سال های گذشته روندی صعودی داشته است، به طوری که از 697 مورد فوتی این حوادث در سال 1383 به یکهزار و 994 نفر در سال 1392 رسید.

سازمان پزشكي قانوني با هشدار در خصوص افزايش تلفات در حوادث ناشي از كار و تأكيد بر رعايت نكات ايمني به ويژه در موارد كار در ارتفاع، يادآور مي شود، در 10 سال گذشته (1383 تا 1392) 12 هزار و 437 نفر در حوادث کار جان خود را از دست داده اند.

به گزارش17تیراداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، بر اساس آمارهاي موجود به طور معمول مرگ های ناشی از حوادث کار بیشتر در فصل تابستان رخ می دهد به طور که تنها در تابستان دو سال گذشته به ترتیب 568 (سال 1392) و 491 (1391) مورد مرگ در تابستان رخ داده است. همچنین سقوط از بلندي، اصابت اجسام سخت، برق‌گرفتگي، سوختگي و كمبود اكسيژن به ترتیب مهم ترین دلايل مرگ بر اثر حوادث كار هستند.

بیشترین میزان مرگ های ناشی از حوادث کار در سال 1392

در سال گذشته يكهزار و 994 نفر در حوادث ناشي از كار جان خود را از دست دادند. اين رقم در مقايسه با سال قبل از آن كه تعداد تلفات حوادث كار يكهزار 796 نفر بود، 11 درصد افزايش يافته است.

به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پزشكي قانوني كشور، ‌از تلفات حوادث كار در سال گذشته يكهزار و 967 نفر مرد و 27 نفر زن بودند. همچنين در اين مدت استان هاي تهران با 488، خراسان رضوي با 154 و اصفهان با 132 فوتي بيشترين و استان هاي ايلام با نه، خراسان جنوبي با 10 و كهگيلويه و بويراحمد با 13 فوتي كمترين آمار تلفات حوادث كار را داشته اند.

بر اساس اين گزارش در حوادث كار سال گذشته 965 نفر به دليل سقوط از بلندي جان خود را از دست داده‌اند، پس از آن برخورد جسم سخت (371) و برق‌گرفتگي (303) در رتبه هاي بعدي دلايل مرگ در حين كار قرار مي گيرند. مطابق آمارهاي موجود به طور معمول سقوط از بلندي مهم‌ترين علت مرگ در حوادث كار محسوب مي شود به نحوي كه در سال گذشته 48.4 درصد علل مرگ در حوادث كار را سقوط از بلندي در بر مي‌گيرد.

در سال گذشته 29 هزار و 231 مصدوم حوادث كار شامل يكهزار و 144 زن و 28 هزار و 87 مرد به مراكز پزشكي قانوني كشور مراجعه كردند. اين رقم در مقايسه با سال قبل از آن 1.1 درصد كاهش يافته است.

مرگ 285 نفر در حوادث كار امسال

در دو ماهه ابتدايي سال جاري نيز 285 نفر بر اثر حوادث ناشي از كار جان باختند. از اين تعداد 279 نفر مرد و شش نفر زن بودند. آمار تلفات حوادث كار طي اين مدت در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 7.5 درصد بيشتر شده است.

بر اساس اين گزارش آمار مصدومان حوادث ناشي از كار كه در دو ماهه نخست امسال به مراكز پزشكي قانوني مراجعه كردند چهار هزار و 459 نفر بود كه نسبت به مدت مشابه سال قبل دو دهم درصد كاهش يافته است.

طي اين مدت همچنان استان‌هاي تهران با 82، خراسان رضوي با 23 و اصفهان با 19 داراي بيشترين آمار در تلفات حوادث كار بودند.

کشته شدن دو کارگر یک شرکت پیمانکاری پس از سقوط به چاه فاضلاب در آبادان

سه کارگر یک شرکت پیمانکاری پس از سقوط به چاه فاضلاب در منطقه بریم آبادان دچار خفگی شده و دو تن از آنها در این حادثه جان خود را از دست دادند.

به گزارش17تیر ایرنا، این کارگران در حال عملیات تخلیه چاه فاضلاب در منطقه بریم بودند که براثر گازگرفتگی دچار حادثه شدند.

معاون درمانی دانشکده علوم پزشکی آبادان روز سه شنبه در این مورد گفت: متاسفانه دو نفر از این کارگران بدلیل استنشاق گاز فاضلاب دچار خفگی شده و عملیات احیا نیز برای آنها بی ثمر بود.

نصرالله حسونی بحرینی با اشاره به بستری شدن سومین کارگر در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان طالقانی آبادان افزود: حال عمومی این کارگر خوب است و تا دو روز آینده به بخش داخلی منتقل می شود.

مرگ دلخراش کارگر در سقوط از طبقه ششم ساختمان

ˈولی نوریˈ، کارگر کابینت ساز بر اثر سقوط از طبقه ششم ساختمان در پارس آباد به طرز دلخراشی جان باخت.

به گزارش 17تیرایرنا، این کارگر حدود 40ساله روز سه شنبه به منظور نصب کابینت ساختمانی در مسکن مهر در حال حمل و انتقال لوازم موردنیاز بود که به علت عدم نصب بالابر و نبود حفاظ و نرده در کنار پله ها از طبقه ششم به طبقه همکف سقوط کرد و در دم کشته شد.

پارس آبادمغان در شمال استان اردبیل و مجاورت جمهوری آذربایجان واقع است.

کارگر ساختمانی بر اثر سقوط از طبقه چهارم جان باخت

مسوول اورژانس هشترود گفت: کارگر ساختمانی بر اثر سقوط از طبقه چهارم ساختمان های مسکن مهر جان باخت.

به گزارش17تیرایرنا،سیدجلال حیدری موسوی، روز سه شنبه افزود: ماموران اورژانس 115 این شهرستان بلافاصله پس از تماس سایر کارگران مشغول در این مکان به محل حادثه اعزام شدند که با جسد کارگر ساختمانی مواجه شدند.

وی اظهار کرد: این کارگر ساختمانی به نام ناصر ارسلانی 47 سال سن داشته و جزئیات حادثه و علت اصلی آن از سوی مراجع قانونی و قضایی در دست بررسی است.

۱۷ معدنچی محبوس‌شده چینی جان خود را از دست دادند

منابع خبری رسمی چین اعلام کردند که ۱۷ کارگر که به دنبال انفجار در معدن زغال‌ سنگ محبوس شده بودند، جان خود را از دست دادند.

به گزارش17تیر ماین نیوز، این حادثه شنبه گذشته و زمانی رخ داد که ۲۰ کارگر در معدن زغال ‌سنگ در استان «سین‌ کیانگ» در حال کار بودند اما فقط سه نفر از آن‌ها توانستند خود را نجات دهند.

۱۷ کارگر دیگر که در معدن محبوس شده بودند نیز به دلیل به نتیجه نرسیدن عملیات امداد، جان خود را از دست داده‌اند.

مقام‌های مسئول اعلام کرده‌اند که دلیل وقوع این حادثه در دست بررسی است.

این معدن در ۱۲۰ کیلومتری «ارومچی» در منطقه سین‌کیانگ واقع شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، مرگبار‌ترین حوادث مربوط به معدن در چین رخ می‌دهد.

هفدهم تیرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری18تیر1393

- درخواست استفان انژارلن‏،دبیر سراسری اتحادیه سندیکایی همبستگی  فرانسه ازرضاشهابی برای خاتمه دادن به اعتصاب غذایش!

- نامه سرگشاده به رضا شهابی، کارگر آزاده ی در بند و فشار

- در آستانه چهلمین روز اعتصاب غذای رضا شهابی: گزارش مختصر از اقدامات و حمایتهای انجام شده

- کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:فعالیت تبلیغی در حمایت از رضا شهابی

- بیکاری 4 میلیون کارگر فصلی به دلیل تعطیلی پروژه های عمرانی

- تجمع اعتراضی کارگران فولاد زاگرس کردستان در سنندج

- تجمع کارگران پروژه هتل نرگس وارد دومین روز شد

- نامه کارگران سامان کاشی بروجرد دراعتراض به نیمه تعطیل شدن کارخانه وبیکاری

- فرستادن کارگران کارخانه بسته‌بندی پارس رابه مرخصی اجباری

- انعقاد قراردادهای سفید امضا برخی پیمانکاران عسلویه با کارگران

- بیش از 40 هزار بازنشسته راه آهن از ابتدای سال حقوق مسكن و اولاد طلبكارند

- بیش از6میلیون بی سواد!

- کشته و زخمی شدن 5کارگردر پی وقوع انفجار در معدن قلعه خرگوشی اردکان

- حفرچاه فاضلاب جان دو کارگررا گرفت

- مرگ یک کارگر در اعماق چاه

- یورش پلیس به تظاهرات کارکنان بخش خودروسازی آرژانتین

- تجمع فعالان صلح سبز در اعتراض به بازگشایی معدن جدید ذغال سنگ در لهستان

درخواست استفان انژارلن‏،دبیر سراسری اتحادیه سندیکایی همبستگی  فرانسه ازرضاشهابی برای خاتمه دادن به اعتصاب غذایش!

نامه ی سندیکای سولیدر سود فرانسه به رضا شهابی

رضا شهابی عزیز،‏

در پیکار دشواری که تو در دفاع از حقوق کارگران و برای کسب حقوق سندیکائی در ایران درگیراش هستی، ‏همانطور که خود به خوبی واقفی، اتحادیه سندیکایی همبستگی فرانسوی (سود سولیدر) را با تمام وجود در کنار خود ‏داری.‏‏

اعتصاب غذای شجاعانه تو در آگاه ساختن افکار عمومی دنیا در رابطه با زندانی شدن غیرعادلانه ات و همچنین در ‏افشای شرایط غیرقابل قبولی که در زندان متحمل می شوی، نقش مهمی داشته است.‏ ‏‏ ‎‎به هر حال وخامت سلامتی ات پس از 35 روز اعتصاب غذا شدیدا ما را نگران کرده است.‏‏

حفط سلامت جسمانی ات شرط اولیه برای ادامه مبارزه سندیکائی است.‏‏

رضا، کارگران به تو نیاز دارند!‏‏

به این دلایل است که سندیکای ما از تو می خواهد که همین امروز به اعتصاب غذای خاتمه دهی.

به نظر ما مناسب ترین روش این است که تو بتوانی در پیکار برای کسب حقوق ابتدائی سندیکائی، شرکت داشته ‏باشی.‏‏

تصمیم تو هرچه که باشد بدیهی است ما از مقامات دولت ایران آزادی فوری تو وهم چنین فراهم کردن امکانات ‏دسترسی به معالجات لازم پزشگی را مطالبه می کنیم‏‏.

با بهترین درودهای‏

استفان انژارلن‏

دبیر سراسری اتحادیه سندیکایی همبستگی ‏‏

‏4 ژوئیه 2014 ‏‏

ترجمه و پخش از :‏

همبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران – فرانسه

اتحاد بین المللی درحمایت از کارگران در ایران – پاریس‏

نامه سرگشاده به رضا شهابی، کارگر آزاده ی در بند و فشار

رضا شهابی، دوست عزیز ما

درود بیکران بر تو و مقاومت انسانی ات

اگر در پی تحمل سالها زندان و در پی اعتصاب غذای یک ماهه ی حق طلبانه ات در زندان گوهردشت تاب و توانی برایت باقی مانده باشد و به هوش باشی می دانی که ما امضا کنندگان این درخواست نامه به حضور تو، همه از دوستان و دوستداران دور ونزدیک توایم. شماری از ما با تو در راه تلاش برای آ زادی و عدالت سابقه همکاری داشته ایم و شماری دیگر نیز از راه دور همراهان تکاپویت برای صلح و حقوق انسانی و آزادی مردم و تآمین حقوق کارگران هستیم. شماری از ما کارگر، شماری حقوق دادن، فرهنگی، فعال اجتماعی و از کارکنان دیگر رده های خدمت به این جامعه بوده ایم. ما مبارزات طولانی مدت تو را ستایش و از خواسته به حقت حمایت می کنیم . آرزو داریم دوره ی زندانی و شرایط رنج و بیماریت هر چه زودتر پایان یابد و تو به سلامت به میان خانواده و دوستانت باز گردی.

رضای عزیز، ما بیش از حد نگران سلامتی تو هستیم. ما به سالم بودن و حضورت در جامعه برای پی گیری حقوق کارگری و خواست های انسانی مردم میهن مان نیازمندیم. ما می دانیم که خواسته ی برای آن که به بند 350 زندان اوین بازگردانده شوی و شرایط برای درمان بیماری فلج کننده ات در بیرون از زندان فراهم شود و امکانات لازم برای معالجه را داشته باشی، خواسته ای موجه ، قانونی وانسانی است. در همین حال به خوبی واقفیم که انجام این خواست تو از اصلی ترین وظایف مسئولان در برابر تو ، یعنی یک کارگر سیاسی در بند به شمار می آید. با این وصف نگرانی از سلامت تو چنان ما را مغشوش کرده است که بر آن شدیم این نامه را برایت بفرستیم و از تو، که ذخیره ی ارزشمند مبارزه برای عدالت و حقوق بشر و آزادی هستی بخواهیم که به فکر جان خودت، حیات خانواده ات، نگرانی ما و نیازجامعه به خودت باشی. به قرار اطلاع تو بسیار ناخوش هستی و بیش از 12 کیلو از وزنت را از دست داده ای و دچار سرگیجه و نوسان فشار خون و ده ها نشانه ی نگران کننده ی دیگر شده ای.

رضاشهابی، بدین وسیله ما دوستان و دوستداران و همراهان تو این نامه را با دو هدف همزمان و مبرم و انسانی به حضورت تقدیم می کنیم و آن را در اختیار وجدان بیدار جامعه نیز می گذاریم.

این دو هدف همزمان ما، یکی دست کشیدن از اعتصاب غذا و دیگری اقدام فوری مسئولان برای انتقال تو به بند 350 و اجازه ی ادامه ی مداوا و احیاناً عمل جراحی در بیمارستانی مجهز است.

هزینه درمان تو، اگر چه بر عهده ی زندان است، اما ما آن را تأمین خواهیم کرد تا بهانه ای برای فرسودن بیشتر تو در کار نباشد.

تو حرف ما را بپذیر اما مسئولان نیز به این هشدار توجه کنند و متوجه عواقب ناگوار اهمال در انتقال و معالجه ی رضا شهابی باشند. این بار نیز مانند واقعه ی حمله به بند 350 تاریخ و خاطره ی جامعه، نه تنها وقایع بلکه نام های مسئولانی را که بر تارک آن ها نشسته اند فراموش نمی کند.

دستت را به گرمی می فشاریم.

امضا ها:

گروه اول- اعضای لگام

گروه دوم- اعضای کمیته دفاع از رضا شهابی

گروه سوم- سایر افراد و تشکل های داخلی

منبع: https://www.facebook.com/raisdana.dad?fref=nf

اطلاعیه شماره ۷۱ کمیته ی دفاع از رضا شهابی در آستانه چهلمین روز اعتصاب غذای رضا شهابی: گزارش مختصر از اقدامات و حمایتهای انجام شده

رضا شهابی در شرایطی وارد چهلمین روز اعتصاب غذای خود می شود که بیش از ۱۵ کیلو وزن کم کرده است و تا کنون چند بار به حالت بیهوشی افتاده است. در ۱۶ تیر ماه، بدنبال از هوش رفتن کامل، رضا توسط همبندانش در حالت بیهوشی به درمانگاه زندان رجایی شهر منتقل می شود و به او در آنجا توسط کادر پزشکی بهداری سرم وصل می شود. با اینکه حال رضا بهبودی پیدا نکرد، طبق اخبار رسیده، او اعتصاب غذای خود را کماکان ادامه داده است. ربابه رضایی، همسر رضا شهابی، ضمن پیگیری خواسته های شهابی با نماینده دادستان نیز تماس گرفته است که طبق ادعای آنها این احتمال وجود دارد که رضا برای درمان به بیمارستان منتقل شود. با توجه به وعده های توخالی ای که در گذشته نیز شاهد بوده ایم باید تمام تلاش را به کار برد که خواسته های رضا از جمله درمان مناسب و مرخصی استعلاجی در یک بیمارستان خارج از زندان مورد رسیدگی و اقدام فوری قرار بگیرید.

طبق گزارشات رسیده، کلکتیو فدراسیونهای سندیکاهای کارگری فرانسه در رابطه با تداوم حبس رضا شهابی و انتقال ناگهانی وی به زندان رجایی شهر به مقامات جمهوری اسلامی ایران نامه اعتراضی ارسال کرده و در آن عنوان نموده اند: "سازمان های سندیکائی فرانسوی س اف د ت، س ژ ت، اف اس او، سولیدر، او ان اس آ، توجه شما را نسبت به وضعیت رضا شهابی، عضو هیئت مدیره ی سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که از ماه ژوئن 2010 به علت فعالیت برای احقاق حقوق کارگران زندانی است، جلب می کند. در تاریخ اول ژوئن 2014 رضا شهابی از بخش 350 زندان اوین در تهران به زندان رجائی شهر در کرج منتقل شده است. زندان اخیر، هم محل نگهداری زندانیان سیاسی است و هم بزهکاران عادی که افراد شرور و خشن در میان آن ها فراوانند. رضا شهابی از همان اولین روز انتقالش در اعتراض به این عمل برای چهارمین بار دست به اعتصاب غذا زده است و خواستار بازگشتش به زندان اوین است. لازم به یادآوری است که مصوبات سازمان ملل در رابطه با رفتار با زندانیان، بر جدائی محل نگهداری زندانیان نامتجانس تأکید می ورزد. وضعیت سلامتی رضا شهابی بی اندازه نگران کننده است. پزشکان بیمارستان خواستار انتقال فوری او به بیمارستانی در خارج از زندان شده اند که در صورت مخالفت با آن، خطر فلج شدن نیمه چپ بدنش بسیار است. ما از شما می خواهیم که اقدامات لازم برای انتقال فوری او به بیمارستانی در خارج از زندان و دسترسی به معالجات لازم را فراهم آورید. با توجه به وخامت وضعیت شهابی، چنانچه مقامات دولت ایران قادر به تضمین معالجه شهابی در داخل ایران نمی باشند، سازمان های سندیکائی فرانسوی او را برای معالجه به فرانسه دعوت می کنند. در چنین موردی ما از مقامات دولت ایران می خواهیم که به او اجازه سفر به فرانسه را بدهند. ما سندیکاهای فرانسوی درمان وی در یک بیمارستان مناسب را تقبل خواهیم کرد."

فدرراسیونهای فوق همچنین در نامه جداگانه ای خطاب به رضا شهابی گفته اند: " رضا شهابی عزیز،

سازمان های سندیکائی فرانسوی س اف د ت، س ژ ت، اف اس او، سولیدر، او ان اس آ، م، اعضای "کلکتیو فرانسوی سندیکائی برای ایران" نگران سلامت شما بوده، وضعیت سلامتی، اوضاع زندان و به ویژه شرایط غیر انسانی ای را که در آن به سر می برید با دقت پی می گیریم. وخامت سلامتی شما پس از 35 روز اعتصاب غذا شدیدا ما را نگران کرده است. سلامت جسمانی شما شرط اولیه برای ادامه مبارزه جهت احقاق خواست های بر حق کارگران شرکت واحد است. اکنون،اعتصاب غذای شما زنگ خطر سلامتی شما را نزد افکار عمومی دنیا به صدا درآورده است. ما براین باوریم که جدیت و صمیمیت اقدام شما، وزنه پیام شما به جامعه بین المللی را دو چندان کرده است. ما هم به نوبه خود به حمایت از پیکارتان برای کسب حقوق ابتدائی سندیکائی ادامه داده و از مقامات دولت ایران آزادی فوری را شما مطالبه می کنیم"

علاوه بر این فعالین اتحادیه "كارگران صنعتی جهان" در استرالیا خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط رضا شهابی شده اند. همچنین عفو بین الملل بدنبال اعتصاب غذای رضا شهابی فراخوان جهت اقدام فوری و اضطراری برای حفظ سلامتی و آزادی رضا شهابی صادر نموده است. صدها تشکل و فعال کارگری و انسانهای شریف و آزاده در کشورهای مختلف تاکنون نامه های اعتراضی متعددی به مقامات حکومتی ارسال و اکسیونهایی در حمایت از رضا شهابی سازمان داده اند. تشکلات و نهادهای مستقل کارگری در ایران نسبت به وضعیت رضا شهابی بدنبال انتقال ناگهانی وی به زندان رجایی شهر نگرانی عمیق خود را ابراز کرده اند و خواهان آزادی وی شده اند. محمود صالحی، سخنگوی کمیته دفاع از رضا شهابی، با رادیوهای متعددی در این مورد مصاحبه کرده و داود رضوی از اعضای هیئت مدیره و فعالین سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه نیز در مورد وضعیت رضا شهابی، عضو هیئت مدیره و مسئول مالی این سندیکا، مصاحبه های مطبوعاتی انجام داده است که انعکاس وسیعی داشته اند. تا کنون چندین طومار و نامه های سرگشاده در حمایت از رضا و یا خطاب به وی تهیه و در سطح وسیع انعکاس یافته اند و موجب شده اند وضعیت رضا شهابی و اعتصاب غذای او هر چه بیشتر در افکار عمومی ایران و جهان مطرح گردد.

کمیته دفاع از رضا شهابی بدینوسیله از تمامی فعالین و تشکلات کارگری و انسانهای شریف و آزاده در ایران و سراسر جهان که نگرانی خود را در مورد وضعیت رضا اعلام کرده اند و به طرق مختلف به حمایت از وی پرداخته اند به نوبه خود صمیمانه قدردانی می کند. طی اطلاعیه های آتی و یا در وبلاگ کمیته دفاع لیست کاملتری از حمایت های انجام شده را انعکاس خواهیم داد.

سلامتی و جان رضا شهابی در خطر جدی قرار دارد و مسئولین حکومتی و دستگاهای امنیتی و قضایی آن در قبال وضعیت رضا شهابی بطور کامل مسئول هستند و باید پاسخگو باشند. از عموم فعالین و تشکلات کارگری و انسانهای آزادیخواه درخواست داریم که کماکان به اعتراضات خود جهت رسیدگی به وضعیت و مطالبات رضا شهابی ادامه دهند و کمیته دفاع از رضا شهابی را در جریان اقدامات خود قرار دهند. تا رسیدگی جدی به خواسته های رضا شهابی و آزادی وی به کارزارهای حمایت از رضا شهابی پرقدرت تر ادامه دهیم.

کمیته ی دفاع از رضا شهابی - ١۸ تیرماه ١٣٩٣

شماره تلفن سخنگوی کمیته دفاع از رضا شهابی، آقای محمود صالحی: ٠٩٣۵٧٣۵٣۴١٢

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:فعالیت تبلیغی در حمایت از رضا شهابی

در راستای حمایت ازکارگر پیشرو و خستگی ناپذیر رضا شهابی، و عدم رسیدگی به خواسته های وی که 38 روز است در اعتصاب عذا به سر می برد و جلب توجه افکار عمومی، کمیته هماهنگی با ارسال هزاران اس ام س با "مضمون جان رضا در خطر است خواهان رسیدگی به خواسته های رضا شهابی و آزادی بی قید وشرط وی از زندان شد و مسئولیت سلامتی رضا شهابی را مستقیما متوجه مقامات قضایی و امنیتی دانست." با دریافت این پیامکها موجی از کینه ونفرت از این اعمال ضد کارگری و تحمیل این همه ظلم و ستم به کارگر زندانی، رضا شهابی در افکار عمومی ایجاد شده است و کارگران نیز با ارسال این اس ام اس ها دیگران را نیز از وضعیت رضا شهابی با خبر کرده اند.

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

16 تیر 1393

بیکاری 4 میلیون کارگر فصلی به دلیل تعطیلی پروژه های عمرانی

بنا به گزارش خبرگزاری مجلس بتاریخ18تیر، تعطیلی پروژه های عمرانی 4 میلیون کارگر فصلی را بیکار و امرار معاش برای 16 میلیون نفر را دشوار کرده است.

براساس این گزارش، 4 میلیون کارگر فصلی در کشور از طریق پروژه های عمرانی امرار معاش می کردند، اما به دلیل مشکلاتی از قبیل تعطیلی پروژه‌های عمرانی بیکار شده اند.

بیکاری 4 میلیون کارگر فصلی برابر با ایجاد مشکل در زندگی 16 میلیون ایرانی است، چرا که هر کدام از این اشخاص بیکار، به طور میانگی نان آور یک خانواده 4 نفره هستند.

تجمع اعتراضی کارگران فولاد زاگرس کردستان در سنندج

بنا به گزارش رسیده صبح روز سه شنبه مورخه 17/04/93 تعداد کثیری از کارگران فولاد زاگرس (حدود 100 نفر) از ساعت 10 صبح در مقابل اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی در سایت اداری سنندج دست به تجمع اعتراضی زدند.

این کارگران در اعتراض به رای صادره در تاریخ 22اسفند 92 از سوی اداره کار شهرستان قروه مبنی بر انحلال کارخانه، تجمع و خواهان  راه اندازی کارخانه و بازگشت به کار شدند. به گفته این کارگران رای صادره از طرف اداره کار قروه کاملا غیر قانونی بوده و هیچگونه مدرک و یا سندی که با آن توجیهی برای انحلال کارخانه و جود داشته باشد ارائه نشده اما کارفرما می خواهد با استفاده از زد و بندهای اداری این شرکت را سهامی خاص معرفی کند و با استفاده از این ترفند انحلال کارخانه را اعلام کند. این در حالی است که  حتی در زمان راه اندازی شرکت و انعقاد قرارداد با کارگران، شرکت سهامی عام بوده است و  برخی از مسئولین شرکت را نیز خود وزارت کار تعیین کرده است.

در ادامه این تجمع مسئولین اداره کار طی جلسه ای 3 ساعته با نماینده کارگران به آنان قول دادند که تا 13 روز آینده جلسه ای با شورای تامین استان و استانداری و فرمانداری در این مورد برگزار خواهند کرد و مانع از انحلال کارخانه می شوند. در پایان این تجمع  کارگران معترض اعلام کردند که در صورت محقق نشدن این وعده ها تا آخر همین ماه حتمن اعتراضات خود را به صورت گسترده و همراه با خانواده هایشان به مقابل مجلس شورای اسلامی و دیگر ارگانهای دولتی خواهند کشاند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

18 تیر 1393

تجمع کارگران پروژه هتل نرگس وارد دومین روز شد

تجمع اعتراضی روز گذشته کارگران شاغل در پروژه «هتل بین المللی 5 ستاره نرگس رضوی 2» وارد دومین روز خود شد.

به گزارش18تیرایلنا،محمدرمضا ولیان مدیر روابط کار، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در این باره گفت: پس از آنكه این كارگران امروز نیز در اعتراض به پرداخت نشدن 6 ماه حقوق معوقه در مقابل محل ورودی این پروژه‏، تجمع كردند، بازرسان این اداره برای پیگیری مطالبات آنها در محل تجمع حاضر شدند.

وی در توضیح تاثیر حضور بازرسان اداره كار در جمع معترضان گفت: بازرسان با حضور در محل به گفتگو با کارگران معترض پرداخته و در خصوص تهیه دادخواست و مراجعه به اداره کار جهت رسیدگی به پرونده آنان را توجیه نموده‌اند.

این مقام مسئول در اداره كار خراسان رضوی بابیان اینكه در این پروژه 32 كارگر ماهر و متخصص مشغول كار بودندْ گفت: از قرار معلوم به دلیل اختلافی كه از حدود دو ماه پیش میان كارفرمای اصلی و پیمانكار پروژه بر سر مسائل مالی به وجود آمده است، فعالیت این پروژه بطور كامل متوقف شده است.

وی در پاسخ به مدت زمان رسیدگی پرونده این کارگران اظهار داشت: مطابق قانون كار شكایت كارگران شاغل در پروژه هتل نرگس بین ۷ تا ۱۲ روز در هیات تشخیص اداره کار بررسی خواهد شد و چنان‌چه طی این مدت اعتراض کارفرما را به‌همراه داشه باشد، طی مدت ۱۵ روز، هیات حل اختلاف از نو به این شكایت رسیدگی خواهد كرد.

درهمین رابطه:

تجمع کارگران پروژه هتل بین المللی 5 ستاره نرگس رضوی 2 دراعتراض به پرداخت نشدن 6ماه حقوقشان

نماینده کارگران: از گرسنگی می میریم و پیمانکار عین خیالش هم نیست

صبح امروز جمعی از کارگران پروژه هتل بین المللی 5 ستاره نرگس رضوی 2 به دلیل پرداخت نشدن حقوق 6 ماهه خود در مقابل درب ورودی این پروژه به نشانه اعتراض تجمع کردند.

به گزارش 17تیرمشهد خبر، یکی از کارگران در پاسخ به دلیل تجمع خود گفت: شش ماه است که حقوقی دریافت نکرده ایم و هیچ کس هم پاسخگو مشکل ما نیست. آخرین حقوقی را که دریافت کرده ایم متعلق به آذر ماه سال گذشته می باشد که پس از آن قرار داد ما به پایان رسیده و از آن مدت تا به امروز ما هیچ حقوق، پاداش و یا عیدی دریافت نکرده ایم.

برخی از این کارکنان با اشاره به لغو پرداخت حق بیمه خود از سوی کارفرما اظهار کردند: از ابتدا سال جاری به بهانه بدهکاری شرکت هیچگونه حق بیمه ای پرداخت نشده است.

در ادامه یکی دیگر از کارگران افزود: امروز ما به دلیل دریافت نکردن حق و حقوق خود در مقابل ساختمان تجمع کردیم که به دلیل همجواری پروژه با ساختمان فرمانداری مشهد رئیس پلیس پاسگاه فیاض بخش از ما خواست از این تجمع و اعتراض دست برداریم.

 به گفته برخی از کارگران این پروژه، هتل بین المللی 5 ستاره نرگس رضوی 2 متعلق به بنیاد تعاون ناجا می باشد که کارفرما این پروژه شرکت عمران و مسکن سازه پایدارقرن و پیماکار آن شرکت بین المللی فرآیند انرژی و مدیریت است.

یکی از کارگران در ارتباط با این پروژه گفت: این پروژه از سال 88 شروع شده که در این میان پیمانکار یکبار تعویض شده و پروژه به شرکت بین المللی فرآیند انرژی و مدیریت سپرده شده است که متاسفانه این شرکت هم طبق ماده 48 در حال خلع شدن است و از آنجایی که این شرکت هیچ قراردادی با کارگران منعقد نکرده، درصورت تعویض پیمانکار از چه طریقی می توانیم حقوق خود را پیگیری کنیم.

طبق اظهار کارگران، در چند ماه گذشته تعدادی از کارگران این پروژه به دلیل دریافت نکردن حقوق خود کار را ترک کرده و برای شکایت به اداره کار مراجعه کرده اند که آنجا هم هیچ پاسخی دریافت نکرده اند.

اجتماع کنندگان از رسانه ها بسیار گله مند بودند و بیان کردند بارها با رسانه ها تماس گرفته اند و آنها نیز هیچ پوشش خبری در این ارتباط نداده اند.

شایان ذکر است فردا ساعت 9 صبح نیز کارگران در مقابل این پروژه تجمع می کنند.

نامه کارگران سامان کاشی بروجرد دراعتراض به نیمه تعطیل شدن کارخانه وبیکاری

کارگران سامان کاشی بروجرد در نامه ای خواستار پیگیری مشکل بیکاری و رفع مشکلات این واحد تولیدی شدند.

به گزارش 18تیرمهر،  تعداد 100 نفر از کارگران سامان کاشی با ارائه نامه ای نسبت به بیکاری خود و نیمه تعطیل شدن این واحد تولیدی گلایه کردند و خواستار توجه مسئولان به وضعیت اسفناک جامعه کارگری و مشکلات آنها شدند.

فرستادن کارگران کارخانه بسته‌بندی پارس رابه مرخصی اجباری

یکی از کارگران شاغل در کارخانه بسته بندی پارس در استان قزوین از تهدید امنیت شغلی ۷۵ کارگر این کارخانه به سبب توقیف اموال این کارخانه خبر داد و گفت: این واحد تولیدی اکنون در شرف تعطیلی قرار دارد.

به گزارش18تیرایلنا،او که نخواست نامش فاش شود گفت: به دلیل بدهی بانکی کارفرما اخیرا اموال کارخانه توقیف شده است و به همین دلیل از یک هفته پیش همه ۷۵ کارگر کارخانه بجز ۸ نفر به مرخصی اجباری فرستاده شده‌اند.

او با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت کارگران و کارخانه مشخص نیست، افزود: این در حالی است كه پیشتر با شکایت جمعی از کارگران بخشی از اموال  و دستگاه‌های این كارخانه بابت مطالبات معوقه توقیف شده است.

این کارگر با بیان اینکه این واحد در زمینه فروش و سفارش محصولات تولیدی مشکلی ندارد، تصریح کرد: این وضعیت در حالی ادامه دارد که پیشتر این کارخانه دارای تولید وسفارش خوبی بود.

وی در  ادامه درخصوص وضعیت حقوقی کارگران گفت: همچنین کارگران این واحد هر ماهه حقوق خود را با ۱۰ تا ۱۵ روز تاخیر دریافت می‌کنند و ماه جاری که وضعیت کارخانه متشنج شده هنوز هیچ حقوقی به کارگران داده نشده است.

این کارگر در خاتمه با بیان اینکه در این واحد تولیدی هیچ تشکل صنفی وجود ندارد، گفت: این مسئله باعث سخت تر شدن روند پیگیری مطالبات کارگران شده است.

انعقاد قراردادهای سفید امضا برخی پیمانکاران عسلویه با کارگران

یکی از مدیران بهداشت و ایمنی کار (HSE) منطقه پارس جنوبی از انعقاد قراردادهایی استخدامی خبرداد که به موجب آنها افراد جویای کار دارای مدرک لیسانس و بالاتر در ازاء دریافت حداقل دستمزد و امضای قراردادهای سفدی امضا برای شرکت‌های پیمانکاری مشغول کار هستند.

به گزارش18تیرایلنا،وی عنوان کرد: این کارگران که برای مشاغلی تخصصی در استخدام شرکت‌های پیمانکاری هستند، تنها به اندازه حداقل‌های قانونی دریافتی دارند و تازه همین حداقل‌ها هم ممکن است تا ماه‌ها با تاخیر پرداخت شود.

به ادعای این مقام آگاه حتی در برخی موارد مشاهده شده است که در بعضی از شرکت‌های پیمانکاری از کارگران بصورت پیش پیش بابت مزایای چون عیدی و پاداش پایان سال بدون پرداخت حتی یک ریال، رسید تسویه حساب گرفته شده است.

وی همچنین مدعی شد: با توجه به زیاد بود فرصت‌های شغلی کار در این‌گونه مناطق برخی از شرکت‌های پیمانکاری تأمین نیروی انسانی برای حفظ کارگران، از آنها در ابتدای کار سفته دریافت کرده و بدین ترتیب آنان را مجبور به ادامه کار با شرایط فعلی می‌نماید زیرا در صورت ترک کار این کارگران سفته‌های انها به بهانه جبران خسارت به اجرا گذارده می‌شود.

این کارشناس مسائل ایمنی صنعتی در ادامه ادعاهای خود افزود: چنین قراردادهائی در بین کارگران به قراردادهای «ننگین» شهره‌اند در عمل هیچ تفاوتی با قراردادهای سفید امضا نداشته و درعمل ترویج آنها باعث کاهش امنیت شغلی کارگران شده است.

وی با اشاره به این موضوع که قراردادهای مسئولان بالادستی در چنین شرکت‌هایی از این شرایط مصون است، افزود: ابراز داشت، با وجود مراجعه کارگران به اداره روابط کار منطقه عسلویه، به دلیل محدودیت‌های مروبط به نحوه رسیدگی به دادخواست کارگران در عمل شکایت‌های مطروحه ره به جایی نمی‌برد.

بیش از 40 هزار بازنشسته راه آهن از ابتدای سال حقوق مسكن و اولاد طلبكارند

یک بازنشسته سازمان راه آهن از پرداخت نشدن حق مسکن، حق اولاد، حق عائله مندی و خوار و بار بازنشستگان این سازمان خبر داد.

به گزارش18تیرایلنا،این بازنشسته راه آهن در این باره گفت: از ابتدای سال جاری یعنی به مدت 4 ماه است مزایای قانونی بازنشستگان راه آهن پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: مجموع این مزایا حدودا 400 هزار تومان است و از ابتدای سال جاری یک میلیون و 600 هزار تومان از مستمری هر بازنشسته راه آهن پرداخت نشده است.

به گفته این بازنشسته،مستمری بازنشستگان سازمان راه آهن از طرف سازمان بازنشستگی کشوری پرداخت می شود.

در همین رابطه رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان راه آهن ضمن تائید این خبر گفت: مزایای 43 هزار و 500 بازنشسته راه آهن 4 ماه است پرداخت نشده است.

علی فیضی ادامه داد: سازمان بازنشستگی کشوری مسئولیت پرداخت مزایا را بر عهده سازمان راه آهن گذاشته و از آن طرف، سازمان راه آهن نیز زیر بار پرداخت مزایا نمی رود و سازمان بازنشستگی کشوری را مسئول پرداخت می داند.

وی افزود: توجیه هرکدام از سازمان های ذیربط برای پرداخت نکردن مزایای بازنشستگان راه آهن، آئین نامه اجرای بودجه 93 است. به نظر می رسد در آئین نامه به طور شفاف سازمان مسئول پرداخت مزایای بازنشستگان راه آهن مشخص نشده و به همین علت سازمان بازنشستگی و سازمان راه آهن از زیر بار پرداخت مزایا شانه خالی می کنند.

بیش از6میلیون بی سواد!

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه در پیشنیه سوادآموزی رکن اصلی سواد در کشور برای کارگران و کارکنان بوده است گفت: اگر ظرفیت‌ها در کنار یکدیگر قرار بگیرد هم افزایی صورت می‌گیرد.

به گزارش 18تیرایسنا، علی باقرزاده در دیدار با معاونت فرهنگی و اموراجتماعی وزارت تعاون و کار، مبنای آمار بی‌سوادان را مرکز آمار خواند و گفت: حدود 70 درصد از بی‌سوادان معادل 4.3 میلیون نفر درگروه سنی 49-30 ساله هستند که در پایگاه اطلاعات سطح سواد ثبت شده‌اند ولی اطلاعات مربوط 25 درصد بی‌سوادان را در اختیار نداریم.

وی استفاده از ظرفیت‌های بین بخشی را استراتژی مهم سازمان اعلام و اظهارکرد: در بخش کارگری، اصناف و تعاون احتمال بی‌سواد بیشتر است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد در هر بخش استفاده از مهارت سواد بازدهی آن بخش را افزایش داده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ریشه‌کنی بیسوادی در جامعه را به دلیل تغییر نیاز در جامعه غیر ممکن خواند و تصریح کرد: گسترش فناوری و استفاده از آن چتر فعالیت سواد آموزی را گسترده‌تر خواهد کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مصوبات بیست و چهارمین شورای عالی سواد آموزی، عنوان کرد: تدابیری در شورای عالی اتخاذ شده است که استفاده از امکانات جامعه را برای فرد بی‌سواد محدود می‌کند.

کشته و زخمی شدن 5کارگردر پی وقوع انفجار در معدن قلعه خرگوشی اردکان

حوالی ظهر روز دوشنبه (۱۶ تیر) در معدن گرانیت قرمز قلعه خرگوشی اردکان واقع در شمال شرق این شهرستان انفجاری رخ داد که بر اثر آن دو کارگر جان باختند و سه کارگر دیگر مجروح شده‌اند.

به گزارش18تیرایلنا،مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد از کشته شدن دو کارگر و جراحت سه کارگر دیگر در پی وقوع انفجار در معدن گرانیت قرمز قلعه خرگوشی اردکان خبر داد.

محمدحسین ریاحی در این باره گفت: حوالی ظهر روز دوشنبه (۱۶ تیر) در معدن گرانیت قرمز قلعه خرگوشی اردکان واقع در شمال شرق این شهرستان انفجاری رخ داد که بر اثر آن دو کارگر جان باختند و سه کارگر دیگر مجروح شده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از کارگران بلافاصله بعد از وقوع انفجار جان باخت اما چهار کارگر دیگر که دچار جراحت و سوختگی شده بودند، به بیمارستان شهید صدوقی یزد منتقل شده‌اند. متاسفانه صبح امروز (چهارشنبه ۱۸ تیر) یکی دیگر از کارگران به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست داد.

 

به گفته ریاحی، «جواد حسینی» و «مرادی‌نژاد» دو کارگری بودند که جان خود را در این حادثه از دست دادند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در پایان اظهار کرد: معدن گرانیت قرمز قلعه خرگوشی اردکان رو باز است، ۱۷ کارگر در آن مشغول به کارند و شرکت کوه نور پارس که مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت را هم دارد از آن بهره برداری می‌کند.

حفرچاه فاضلاب جان دو کارگررا گرفت

حفر غير اصولي چاه فاضلاب در شهرستان مهريز استان يزد جان دو کارگر را گرفت.

به گزارش 18تیرپايگاه خبري پليس، سرهنگ"منوچهر نصيري" فرمانده انتظامي شهرستان مهريز در خصوص جزييات اين خبر گفت: با اعلام خبر فوت دو كارگر بر اثر ريزش چاه در يكي از محلات شهرستان مهريز ، ماموران كلانتري در محل حاضر شده و با جسد بي جان دو تن از كارگراني كه مشغول حفر چاه فاضلاب بودند روبرو شدند.

وي ادامه داد: بنا بر گفته شاهدان عيني حادثه؛ يكي از كارگران مشغول حفر چاه بوده كه ناگهان با يك حلقه چاه فاضلاب ديگر برخورد و همين امر باعث فوت وي مي شود كه كارگر دوم هم براي نجات جان او وارد چاه شده و دچار خفگي ناشي از گازگرفتگي مي شود و جان خود را از دست مي دهد.

مرگ یک کارگر در اعماق چاه

صبح امروزگرفتار شدن دو کارگر درون چاهی در روستای بنجربان، یک قربانی ویک نجات یافته در بر داشت.

به گزارش 18تیرپایگاه خبری 125، علی شکرانه فرمانده آتش نشانان اعزامی به محل حادثه در این باره گفت: با رسیدن به محل حادثه یک حلقه چاه به عمق 7 متر دیده می شد که دو کارگر درون آن گرفتار شده بودند.

وی افزود: آتش نشانان بلا فاصله با فرستادن یک سیلندر هوا به داخل چاه و نصب فن دمنده اقدام به تهویه هوای داخل چاه کردند وهمزمان گروهی دیگر از آتش نشانان با قرار دادن سه پایه چاه و بکارگیری دستگاه تنفسی و رعایت اصول ایمنی برای نجات دو کارگر به درون چاه حفر شده رفتند.

شکرانه خاطرنشان کرد: آتش نشانان پس از یک تلاش بی وقفه موفق شدند دو گرفتار را به سطح زمین منتقل کنند که متاسفانه مرگ یکی از آنها به نام مولا -گ 18 ساله، تبعه افغانستان توسط عوامل اورژانس ونفردوم به نام حسین-ت 50 ساله که دچار مسمومیت شده بود تائید و به مرکز درمانی منتقل شد.

گفتنی است؛علت این حادثه مسمومیت در اثر گاز بنزین موتور برق داخل چاه گزارش شده است.

یورش پلیس به تظاهرات کارکنان بخش خودروسازی آرژانتین

پلیس به اعتراضات آرام کارکنان صنعت خودروسازی آرژانتین در بزرگراه منتهی به بوئنوس آیرس یورش آورد.

به گزارش9ژوئیه یورونیوز،این تظاهرات در اعتراض به اخراج گسترده کارکنان شرکت خودروسازی لیِر صورت گرفته است.

مدیران کارخانه دلیل این تصمیم را رکود در تولیدات آن اعلام کرده است. حال آنکه اتحادیه کارگری دلیل آن را بده بستان های بین دولت آرژانتین و شرکتهای آمریکایی بستانکار عنوان کرده است.

لاورا یامپو از اتحادیه کارگری می گوید: «این اعتراض به خاطر این است که دولت کریستینا فرناندز در حال تجارت است و یکبار دیگر در حال مذاکره با امپریالیسم است تا بدیهی های ساختگی را بپردازد به همین دلیل آن ها باید روابط خوبی با صاحبان شرکت های آمریکایی داشته باشند

در دومین روز این اعتراضات، کارکنان دیگر شرکت ها و سازمان های چپ نیز حضور داشتند. معترضان بزرگراه اصلی منتهی به پایتخت را مسدود کردند.

در همین حال، یکی از خیابان های مرکزی بوئنوس آیرس نیز توسط تظاهرکنندگان مسدود شد.

پلیس نیز برای متفرق کردن آن ها به ماشین های آب پاس و گاز اشک آور متوسل شد.

نارضایتی ها در بخش خودروسازی آرژانتین در ماه مه اوج گرفت، زمانی که این بخش تصمیم گرفت ۳۰۰ تن از کارکنانش را اخراج کند.

تجمع فعالان صلح سبز در اعتراض به بازگشایی معدن جدید ذغال سنگ در لهستان

فعالان صلح سبز در اعتراض به بازگشایی معدن جدید ذغال سنگ در لهستان، دیروز سه شنبه در ورشو دست به تظاهرات زدند.

به گزارش9ژوئیه یورونیوز،آن ها می گویند بازگشایی این معدن به محیط زیست منطقه و ۳۰ هزار نفری که در اطراف آن سکونت دارند آسیب می زند.

در همین ارتباط تظاهرات گسترده ای نیز برای ۲۳ اوت در مرز لهستان و آلمان برنامه ریزی شده است.

هیجدهم تیرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری19تیر1393

- تقاضای جمعی از فعالین کارگری به رضا شهابی جهت پایان دادن به اعتصاب غذایش

- افزایش هزینه خانواده‌ها در پی برچیده شدن تدریجی مدارس دولتی

-10 ميليون بي‌سواد مطلق داريم

- بیش از یک میلیون تن از کارکنان بخش عمومی بریتانیا اعتصاب کرده‌اند

- اعتصاب ۲۴ ساعته کارمندان بخش دولتی یونان

- اعتصاب کارکنان  معادن زغال سنگ کلمبیا

تقاضای جمعی از فعالین کارگری به رضا شهابی جهت پایان دادن به اعتصاب غذایش

دوست عزیز و گرامی و مبارز طبقه کارگر ایران رضا شهابی،از آنجائی که اعتصاب غذای شما صدای حق خواهی و درک منطقی از وضعیت طبقه کارگر ایران بوده و توانسته این صدا و فریاد کارگران به گوش همه کارگران در جهان برسد. و آگاهی طبقاتی در سطح فراتری از مرزها گسترده یابد، و از این بابت نیز مورد حمایت همه جانبه واقع شده،اما از آنجایی که همه ما می دانیم وجود و سلامتی شما برای طبقه کارگر ضرورت است.از شمای عزیز می خواهیم به اعتصاب غذای خود پایان دهید.

1- محمد عبدی پور از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

2- عمر مینایی از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

3-جهانگیر محمود ویسی از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

4-فتاح سلیمانی از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

19 تیر 1393

افزایش هزینه خانواده‌ها در پی برچیده شدن تدریجی مدارس دولتی

یک فعال صنفی معلمان معتقد است آموزش و پرورش دیگر دولتی نیست و معدود مدارس دولتی فعلی از کیفیت آموزشی پایینی برخوردارند.

به گزارش19تیرالینا،مهدی بهلولی در این باره گفت: آموزش و پرورش می‌گوید سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای هر دانش آموز خرج می‌کند. این در حالی است که مدارس هیات امنایی نصف این مبلغ و مدارس غیرانتفاعی چندین برابر آن را از خانواده‌های دانش آموزان شهریه می‌گیرند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نیمه خصوصی شده است، افزود: مدارس دولتی با تداوم روند کنونی به تدریج برچیده می‌شوند و مدارس هیات امنایی که مدعی‌اند مدارس بهتری هستند جایگزین آنان می‌شوند، اما وقتی مدارس دولتی از بین بروند کیفیت مدارس خصوصی و نیمه خصوصی نیز کاهش می‌یابد.

به گفته بهلولی، وزارت آموزش و پرورش مدارس دولتی را‌‌ رها کرده است و می‌خواهد هزینه آموزش را از خانواده‌های دانش آموزان بگیرد.

وی تصریح کرد: تداوم این رویه با اصل ۳۰ قانون اساسی که بر آموزش رایگان تاکید دارد در تناقض است.

گفتنی است اصل ۳۰ قانون اساسی می‌گویـد: «دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل‌ تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان‌ گسترش دهد».

این فعال صنفی معلمان با اشاره به سکوت وزیر آموزش و پرورش درباره پرونده ناظم متهم به تجاوز، گفت: ابعاد این مساله واقعا برای ما مشخص نیست اما تا جایی که سابقه من اجازه می‌دهد چنین مسائلی از گذشته بوده اما شایع نیست.

بهلولی سکوت و نپرداختن به آزار جنسی دانش آموزان را نادرست دانست و افزود: اتفاقا باید در خصوص چنین مسائلی صحبت کرد تا با بررسی همه جوانب آن بتوانیم از وقوع مجددش جلوگیری کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: آزار کودکان در مدارس در قالب فراگیرتری به عنوان استفاده ابزاری از دانش آموزان رایج است. در مدارس ایران به دانش آموزان به عنوان ابزار نگاه می‌شود. برخی مدیران دانش آموزان را جاسوس می‌بینند. برخی معلمان دانش آموزان را به عنوان کالا می‌بینند تا بتوانند او را به کلاس خصوصی ببرند و از وی پول بگیرند. بعضی‌ها هم پیدا می‌شوند که به دنبال سوء استفاده‌های جنسی هستند.

وی با اشاره به هشدار وزیر آموزش و پرورش نسبت به افزایش تعداد معلمان زن، تصریح کرد: در برخی مناطق ایران مثل سیستان و بلوچستان ۷۰ درصد معلم مرد و ۳۰ درصد معلم زن داریم، ولی در مناطق مرکزی ایران به ویژه پایتخت و شهرهای بزرگی مثل اصفهان بدلیل انتقال‌هایی که طی این سال‌ها به تبعیت از همسر انجام گرفته، شمار معلمان زن به بیش از ۷۰ درصد رسیده است.

این فعال صنفی معلمان در پایان اظهار کرد: برای حل این معضل باید در عرض چند سال و در دراز مدت برنامه ریزی شود تا این درصد‌ها به تناسب معقولی برسند.

10 ميليون بي‌سواد مطلق داريم

بررسي آمارهاي رسمي از نرخ بي‌سوادي طي سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد با گذشت 35 سال از تشكيل سازمان نهضت سوادآموزي، ايران در جايگاه مناسبي از نظر سوادآموزي قرار ندارد. در حال حاضر و بر اساس آمارهاي يونسكو، در ميان 164 كشور جهان در رتبه هشتاد و ششم سوادآموزي قرار گرفته‌ايم. سرشماري سال 90 هم نشان داد نزديك به 10 ميليون از جمعيت كشور و چيزي حدود 15 درصد بي‌سواد هستند. اين تعداد جدا از افرادي است كه سواد خواندن و نوشتن دارند اما كم‌سواد محسوب مي‌شوند. با احتساب 10 ميليون جمعيت داراي تحصيلات ابتدايي و كم‌سواد و همچنين 10 ميليون جمعيتي كه تا مقطع راهنمايي بيشتر تحصيل نكرده‌اند، 52 درصد جمعيت كشور بي‌سواد يا داراي تحصيلات ابتدايي و سيكل هستند كه براساس نظر كارشناسان در خطر بازگشت به بي‌سوادي قرار دارند.

گزارش مركز آمار از نتايج سرشماري عمومي نفوس و مسكن سال‌هاي 55، 65، 75، 85و 90 نشان مي‌دهد ميزان باسوادي مردان در جمعيت 6 ساله و بيشتر، به ترتيب 9/58، 0/71، 7/84، 7/88 و 4/88 درصد و در زنان به ترتيب 5/35، 1/52، 2/74، 3/80، 05/81 درصد بوده است. اگرچه اين درصدها طي 30 نشان‌دهنده كاهش درصد بي‌سوادي است. اما وجود 10 ميليون بي‌سواد مطلق در سال 90 آمار چندان قابل دفاعي براي عملكرد 30 ساله سازمان نهضت سوادآموزي نيست.

در سال 1358 كه نهضت سوادآموزي تشكيل شد حدود 14 ميليون از جمعيت 36 ميليوني ايران بي‌سواد بودند. به عبارتي در سال 1385 جمعيت بي‌سواد بالاي ? سال كشور 40/15 درصد بوده است. اين آمار در سال 1390 به 25/15 درصد رسيده است. گزارش‌هاي سازمان نهضت سوادآموزي نشان مي‌دهد از سال 1385 تا 1390 تنها تعداد 118261 نفر بي‌سواد در جمعيت 6 ساله و بالاتر كاهش پيدا كرده است. تعدادي كه نشان مي‌دهد با وجود پيگيري طرح‌هايي چون طرح ضربتي، طرح سوادآموزي كارگران، طرح سوادآموزي نيروهاي مسلح، طرح مدارس، طرح مساجد، طرح آموزش مكاتبه‌يي، طرح سوادآموزي در زندان‌ها، طرح لازم‌‌التعليم، مراكز يادگيري محلي، طرح آموزش فرد به فرد و…افزايش تعداد باسوادان چندان چشمگير نبوده است.

وضعيت سواد در گروه‌هاي مختلف سني

براساس سرشماري سال 90 از كل جمعيت 6 ساله و بالاتر كشور چيزي حدود 10 ميليون نفر يعني 4/14 درصد جمعيت بي‌سواد بودند. اين آمار براي مردان 5/10 درصد و براي زنان 3/18 درصد اندازه‌گيري شد. اين آمارها نشان مي‌دهد نرخ بي‌سوادي در مناطق شهري6/10 درصد و در مناطق روستايي 24 درصد بوده است. توزيع جنسي و جغرافيايي جمعيت بي‌سواد در سال 1390 هم بيانگر اين است كه از كل بي‌سوادان كشور، 9/52 درصد قدر سهم مناطق شهري و 1/47 درصد قدر سهم مناطق روستايي بوده‌اند. اين آمار براي مردان 8/36 درصد و براي زنان 2/63 درصد بوده است.

از كل جمعيت چهار ميليون و 437 هزاري 9-6 ساله‌هاي سال 90، 236 هزار و 538 نفر بي‌سواد بوده‌اند. اين تعداد با وجود قرار داشتن در سن تحصيل، دور از مدرسه و به عبارتي بازمانده از تحصيل بوده‌اند. تعداد بي‌سوادان اين گروه سني 236538 نفر يعني 4/2 درصد كل بي‌سوادان بوده است. از اين رقم تعداد 119249 نفر يعني 4/50 درصد به مردان و 117289 نفر يعني 6/49 درصد به زنان و همچنين 141486 نفر معادل 8/59 درصد به مناطق شهري و 95052 يعني 2/40 درصد به مناطق روستايي تعلق داشته‌اند. تعداد بي‌سواد در گروه سني29-10، 8/9 درصد كل بي‌سوادان و معادل 950 هزار نفر است. از اين رقم تعداد 415 هزار و 242 نفر يعني حدود 7/43 درصد به مردان و 3/56 درصد به زنان و همچنين 6/43 درصد به مناطق شهري و 4/56 درصد به مناطق روستايي اختصاص يافته است.

از كل جمعيت 49-30 ساله 3/87 درصد معادل 18 ميليون و 758 هزار نفر باسواد بوده‌اند. در مقابل تعداد بي‌سواد در اين گروه سني حدود 8/25 درصد كل بي‌سوادان يعني دو ميليون و 505 هزار نفر بوده است. از اين رقم 6/32 درصد به مردان و 4/67 درصد به زنان و همچنين 4/47 درصد به مناطق شهري و 6/52 درصد به مناطق روستايي اختصاص يافته است. تعداد بي‌سوادان اين گروه سني 6/35 درصد كل بي‌سوادان يعني سه ميليون و 456 هزار نفر بوده است. از اين رقم 6/35 درصد به مردان و 4/64 درصد به زنان و همچنين 3/46 درصد به مناطق شهري و 7/53 درصد به مناطق روستايي تعلق گرفته است. رييس سازمان نهضت سواد آموزي در گفت‌وگو با «اعتماد» خبر داد كه از مجموع سه ميليون و 453 هزار نفر در گروه سني 49-10 سال كه در سرشماري سال 90 خود را بي‌سواد اعلام كرده بودند، حدود 300 هزار نفر باسواد شده‌اند. باقرزاده ادامه مي‌دهد: از اين تعداد 430 هزار نفر تبعه خارجي داريم كه تكليفي در قبال آن از منابع دولتي نداريم. 100 هزار نفر آموزش‌ناپذير هستند. مثلا ضريب هوشي كمتر از 60 دارند و دچار معلوليت‌هاي ذهني هستند. 900 هزار نفر هم سابقه مدرك نهضت سوادآموزي را دارند و كم‌سواد محسوب مي‌شوند.

با احتساب يك ميليون و 200 هزار نفر از مجموع سه ميليون و 456 هزار نفر گروه سني 49-10 سال همچنان بي‌سوادند كه 600 هزار نفر از اين افراد از اعضاي خانواده دانش‌آموزان هستند و طرحي در سطح مدرسه براي باسواد كردن آنها قابل اجراست. به گفته باقرزاده قرار است هر مدرسه 10 نفر از اعضاي خانواده دانش‌آموزان را براي باسواد كردن پوشش دهد. 430 هزار نفر از افراد بي‌سواد هم به گفته رييس سازمان نهضت سوادآموزي ناشناخته‌اند و اطلاعاتي از آنها به ثبت نرسيده است. همچنين از گروه سني 20?-10 ساله‌ها 72 هزار نفر سابقه تحصيلي ثبت شده ندارند.

رتبه‌بندي استان‌ها از نظر درصد سواد

بالاترين درصد باسوادي 49-10 ساله‌ها به استان مازندارن با 7/95 درصد و پايين‌ترين آن به استان سيستان و بلوچستان با 6/76 درصد اختصاص يافته است. براساس گزارس سازمان نهضت سوادآموزي، اگر بر اين اساس استان‌ها را به سه گروه بالاتر از ميانگين، در حد ميانگين و پايين‌تر از ميانگين كشوري تقسيم كنيم، استان‌هاي مازندران، سمنان، اصفهان، البرز، تهران، يزد، گيلان، خراسان رضوي، فارس، مركزي و قم به عنوان استان‌هاي بالاتر از ميانگين كشوري و استان‌هاي همدان، خراسان جنوبي، زنجان، قزوين، آذربايجان شرقي، ايلام، چهارمحال و بختياري، كرمانشاه، گلستان، هرمزگان، اردبيل، كهگيلويه و بويراحمد، بوشهر و خوزستان به عنوان استان‌هاي در حد ميانگين كشوري و استان‌هاي خراسان شمالي، كرمان، لرستان، كردستان، آذربايجان غربي و سيستان و بلوچستان به عنوان استان‌هاي پايين‌تر از ميانگين قرار دارند.

منبع:اعتماد-19تیر-بخشی ازیک گزارش

بیش از یک میلیون تن از کارکنان بخش عمومی بریتانیا اعتصاب کرده‌اند

اعتصاب کنندگان به ناکافی بودن افزایش دستمزد و شرایط کار معترض‌اند

شماری از کارکنان بخش خدمات عمومی در بریتانیا در اعتراض به ناکافی بودن افزایش دستمزد اعتصاب کرده اند.

به گزارش10ژوئیه بی بی سی،روز پنجشنبه، ١٩ تیر (١٠ ژوئیه)، بیش از یک میلیون تن از کارکنان بخش خدمات عمومی در بریتانیا در اعتراض به تصمیم دولت در محدود کردن افزایش دستمزد سالانه به ١ درصد و همچنین شرایط استخدامی خود اعتصاب کرده‌اند تا دولت را به تغییر سیاست‌های جاری وادار سازند.

بیش از هفتصد و پنجاه هزار تن از کارکنان شوراهای محلی و شهرداری‌ها در انگلستان، ویلز و ایرلند شمالی از جمله راهنماهای عبور دانش آموزان از خیابان‌ها، ماموران جمع آوری زباله، کتابداران، ماموران تغذیه در مدارس، نگهبانان پارک‌ها، ماموران ایمنی جاده‌ها، مددکاران اجتماعی، معماران و نظافتجیان اماکن عمومی از جمله کسانی هستند که در این اعتصاب شرکت دارند.

این گروه از اعتصاب‌کنندگان از اعضای سه اتحادیه بزرگ کارکنان بخش عمومی و دولتی هستند که اعلام کرده‌اند پیشنهاد افزایش حقوق و دستمزد معادل ١ درصد برای اکثر کارکنان این بخش را قابل قبول نمی‌دانند.

علاوه بر این، حدود دویست هزار تن از اعضای اتحادیه ملی آموزگاران در انگلستان و ویلز به دلیل تغییراتی که در حقوق، بازنشستگی و شرایط کار آنان صورت گرفته در این اعتصاب شرکت دارند. سابقه اعتراض آموزگاران به دو سال پیش از این می‌رسد و سال گذشته، منجر به اعتصاب گسترده آموزگاران شد.

همچنین، حدود دویست و پنجاه هزار تن از اعضای اتحادیه کارکنان بخش خدمات عمومی و تجاری، از جمله کارمندان مراکز کاریابی، ادارات بررسی و پرداخت بیمه بیکاری و عواید تامین اجتماعی، ادارات صدور گذرنامه، موزه‌ها و نمایشگاه‌های نقاشی، خدمات دادگاه‌ها، و حتی کارکنان رستوران مجلس عوام در این اعتصاب شرکت دارند. این اتحادیه مدت‌هاست که با دولت بر سر حقوق و دستمزد، بیمه بیکاری، کاهش هزینه‌های دولتی و خصوصی سازی بخشی از خدمات دولتی اختلاف نظر دارد و این اختلاف هنوز حل و فصل نشده است.

 سیاست دولت در کاهش هزینه‌ها هم از دیگر مسایل مورد اختلاف بوده است

اعتصاب‌کنندگان گفته‌اندکه برخی از کارکنان بخش عمومی از زمان آغاز زمامداری دولت ائتلافی جدید در سال ٢٠١٠، به دلیل افزایش بهای اقلام مورد نیاز خود، با کاهشی حدود ٢٠ درصد در عایدی واقعی مواجه بوده‌اند و افزایش دستمزد سالانه آنان بهیچوجه جبران کاهش قدرت خریدشان را نمی‌کند.

اتحادیه آتش‌نشانان انگلستان و ویلز، با بیش از سی هزار عضو نیز از جمله اتحادیه‌های شرکت کننده در این اعتصاب است. این اتحادیه از سال گذشته در اعتراض به تغییراتی که در سن و حقوق بازنشستگی کارکنان ابن بخش داده شده به برگزاری اعتصابات موردی مبادرت کرده است.

و بالاخره، گروهی از کارکنان اداری بخش حمل و نقل نیز در اعتصاب روز پنجشنبه شرکت دارند.

براساس آمار رسمی، نرخ تورم در بریتانیا از زمان بحران مالی و آغاز دوره رکود اقتصادی در سال ٢٠٠٨ عمدتا زیر ٢% بوده است در حالیکه دستمزد و حقوق برای برخی از کارکنان بخش عمومی کمتر از این افزایش یافته است. همچنین، به گفته معترضان، افزایش بهای اقلام ضروری برای افراد کم درآمد در این مدت بیش از متوسط نرخ تورم بوده و در نتیجه، قدرت خرید آنان را کاهش داده است.

طی سال‌های اخیر، دولت به منظور کاهش بدهی‌های دولتی، سیاست محدودیت هزینه‌های دولتی را در پیش گرفته و خودداری از افزایش بیشتر دستمزد و حقوق در بخش عمومی را با توسل به این سیاست توجیه کرده است.

اعتصاب ۲۴ ساعته کارمندان بخش دولتی یونان

کارمندان بخش دولتی یونان در اعتراض به سیستم جدید ارزیابی کارمندان دولت و ادامه سیاست های ریاضتی، روز چهارشنبه دست به اعتصاب ۲۴ ساعته زده و در خیابان های آتن تظاهرات کردند.

به گزارش9ژوئیه یورونیوز،این اعتصاب به فراخوان مهم ترین سندیکای کارمندان دولت در حالی انجام می شود که بازرسان صندوق بین المللی پول، اتحادیه اروپا و بانک مرکزی اروپا به آتن سفر کرده اند.

همچنین دولت یونان در نظر دارد تا پایان سال جاری میلادی حدود یازده هزار نفر از کارکنان دولت را اخراج کند.

یک زن کارمند در وزارت فرهنگ به ویژه از سیستم جدید ارزیابی شکایت دارد و می گوید: «از من امتحان بگیرید. اعتراضی به ارزیابی ندارم اما باید معیارهای مناسب در نظر گرفته شود. بیایید سر کار من و ببینید آیا خوب کار می کنم؟ آیا کارآمد هستم؟ به یک قانون که در یک لحظه وجود انسان را نابود می کند رای ندهید

و یک معلم مدرسه ابتدایی هم می گوید: «به بهانه ارزیابی کارمندان، دولت ماهیت اصلی مدارس یونان و بطور کل، بخش دولتی را از بین می برد

برپایه این گزارش،در حالی که وام دهندگان بین المللی برای دیدار با وزرای دولت و برای ارزیابی وضعیت اقتصادی یونان در ماه سپتامبر آینده، در آتن بسر می برند، کارکنان بخش دولتی اعتصاب کرده و علیه طرح ارزیابی کارمندان، در مرکز شهر آتن تظاهرات می کنند. در عین حال در بین احزاب سیاسی یونان بحث های زیادی در مورد خصوصی سازی شرکت ملی برق جاریست و از این رو جو سیاسی کشور هم بسیار متشنج است.

اعتصاب کارکنان  معادن زغال سنگ کلمبیا

کارکنان شرکتهای معدنی بزرگ زغال سنگ کلمبیا از جمله سرخون و دروموند بر سر حقوق و شرایط کار دست به اعتصاب زدند.

به گزارش19تیر ماین نیوز، حدود 3500 کارمند شرکت تعمیر و نگهداری دیمانتک پس از رد پیشنهاد حقوق از سوی این شرکت، دست از کار کشیدند و شرکتهای معدنی را با خطر مختل شدن فعالیتهایشان روبرو کردند.

بر اساس گزارش رویترز، دولت کلمبیا میزان تولید زغال سنگ در سال جاری میلادی را 89.1 میلیون تن پیش بینی و میزان تولید در سه ماه اول امسال را 24.5 میلیون تن اعلام کرده است.

نوزدهم تیرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری20تیر1393

- کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری:هشدار!

- برگزاری مراسم گل گشت حمایت از رضا شهابی در سنندج

- رضا شهابی آزاد باید گردد! (بیانیه قرائت شده در گل گشت حمایت از رضا شهابی)

- وضعيت زنان کارگر؛کارگران بي قرارداد

- ارزش‌آفرینی ۵۶ میلیون تومانی هرکارگر معدن‌ درایران

- سه کارگر در کمیجان بر اثر ریزش آوار جان باختند

- اعتراض هزاران کارگر و کارمند پرتغالی به سیاست های دولت

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری:هشدار!

کارگران! فعالین کارگری و تشکلها ی کارگری ایران و جهان!

درتبعید گاه رجایی شهر که به دلیل فقدان امکانات پزشکی و درمانی و کارشکنی های مسئولین زندان، تعدادی از زندانیان جان خود را ازدست داده اند، فاجعه دیگری در حال وقوع است.

ماجرا را همه می دانند. در روز 10 خرداد، رضا شهابی کارگر زندانی و عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت واحد ومسئول مالی این سندیکا  که می بایست به تشخیص پزشکان، از طرف مسئولین زندان اوین برای عمل جراحی کمر به بیمارستان اعزام شود و تحت عمل جراحی قرار بگیرد، به ناگهان به این زندان (زندان رجایی شهر) منتقل شده و بعد از اینکه از اعتراض های مکرر خود نسبت به تحمیل این بی قانونی و فشار و تبعید و همچنین شرایط بد زندان و برخوردهای سرکوب گرایانه ی زندانبانان نتیجه ای حاصل نمی کند،  دست به اعتصاب غذا می زند. رضا شهابی تا کنون پنج سال از 6 سال زندان خود را تحمل کرده که نوزده ماه از ان را درانفرادی گذرانده است وبا وجودی که قانوناً زندانیانی که نیمی ازدوران محکومیت خود را سپری کرده باشند می توانند به مرخصی بروند مسئولین زندان حتی با مرخصی استعلاجی او نیز مخالفت می کنند.

در شرایط کنونی رضا از نظر جسمانی دارای مشکلات بسیاری است. او قبلا نیز چند بار در اعتراض به بی توجهی مسئولین زندان نسبت به خواسته های زندانیان و مشکلات آنان دست به اعتصاب غذا زده بود. همچنین وی یک عمل جراحی طولانی مدت و حساس را پشت سر گذاشت که متأسفانه دوران نقاهت بعد از عمل را که دوران بسیار تعیین کننده ای بود به جای استراحت در منزل و رسیدگی به وضعیت وی، در زندان گذراند که در نتیجه ی آن نه تنها مشکل جسمی وی درمان نشد بلکه بر شدت آن افزوده شد.

هم اکنون رضا در اثر اعتصاب غذا ی40 روزه اخیر، و شرایط بد زندان، تا حد زیادی بنیه خود را از دست داده است. او تا کنون چند بار بیهوش شده و از توان کافی حتی برای انجام کارهای روز مره ی خود برخوردار نیست. رضا شهابی در شرایطی به غایت بحرانی ای به  سر می برد و هر آن احتمال دارد بعد از بیهوشی های مکرر دیگر به هوش نیاید. مسئولین زندان تا کنون هیچ اقدامی برای برطرف شدن این شرایط  و براوردن بخشی از خواسته های او انجام نداده اند و چه بسا انتقال او به این زندان و تضییق حقوق او و متعاقب آن نادیده گرفتن خواسته هایش، حتی در چنین شرایط بحرانی تماماً بخشی از یک توطئه ی حساب شده بوده باشد.

کارگران! مردم آزاده و عدالت طلب !

جنبش کارگری شرایط بسیار حساسی را سپری می کند. در چنین شرایطی هر ساعت وهر لحظه ارزشی حیاتی دارد. یکی از فرزندان شریف این کشور و همراهان این جنبش در معرض خطر جدی قرار دارد. جنبش کارگری هم اکنون نیازمند حمایت همه جانبه خانواده بزرگ کارگری برای متوقف کردن هرچه سریع تر این بی حقوقی ها و تهاجمات است.

بیائید از هر طریق ممکن صدای حق طلبانه او را به گوش کارگران و همه ی وجدان های بیدار در سرتاسر جهانیان برسانیم. نگذاریم جنبش کارگری ضایعه ی اسفبار دیگری را بر دوش بکشد و افسوس و حسرتی دردناک را تجربه کند. شاید فردا دیگر دیر شده باشد. مطمئنا اعتراض رضا شهابی به این انتقال و شرایط بد زندان تنها یک اعتراض فردی نبوده بلکه دفاع از حقوق کلیه کارگران وفعالین زندانی است که انواع بی حقوقی را تحمل می کنند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم نمودن فشار به رضا شهابی و انتقال غیر موجه وی به زندان گوهردشت که درراستای اعمال فشاربه این عزیز و خانواده ی محترم ایشان صورت گرفته است، به سهم خود از همه کارگران آگاه و تشکل های کارگری، تمامی انسان های آزادی خواه و عدالت طلب جامعه و همه وجدان های بیدار در داخل و خارج کشور می خواهد تا از تمامی راه های ممکن برای اعتراض به این قبیل اعمال ضدکارگری و سرمایه پسند استفاده نموده، این کارگر شریف و مبارز را برای دست یابی به خواست های برحق خود تا آزادی از زندان یاری نمایند. در ضمن این "کمیته" به سهم خود هشدار می دهد که مسئولیت جان این زندانی و همه ی زندانیان کشور مستقیماً بر عهده زندانبانان و مقامات ذیربط در کشور بوده و در صورت هرگونه ضایعه ای در این خصوص، این مقامات و مسئولین باید پاسخگوی این مسئله و اعتراضات احتمالی باشند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری

19/04/93

برگزاری مراسم گل گشت حمایت از رضا شهابی در سنندج

امروز جمعه 20/4/93 تعدادی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران و کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری به همراه جمع کثیری از کارگران و فعالین کارگری شهر سنندج در یک گل گشت حمایتی، پشتیبانی خود را از خواست های رضا شهابی اعلام نمودند. و خواهان رسیدگی فوری به مطالبات قانونی و آزادی بی قید و شرط وی و دیگر فعالین کارگری دربند شدند.

مراسم رأس ساعت 9 صبح ابتدا با یک دقیقه سکوت به یاد تمامی جان باختگان راه آزادی و برابری آغاز، سپس با سرود انترناسیونال، سرود همبستگی جهانی طبقه ی کارگر ادامه یافت. در ادامه یکی از اعضای کمیته ی هماهنگی با خواندن بیانیه ای، به بیان بخشی از مواضع کمیته ی هماهنگی در قبال وضعیت رضا شهابی و دیگر فعالین کارگری دربند پرداخت. سپس تعدادی از حاضرین طی سخنانی، مبارزات مستمر رضا شهابی را ارج نهاده، و تحقق خواسته های وی را منوط به مبارزات متحدانه و پیگیر طبقه ی کارگر ایران دانستند؛ و خواستار تقویت همبستگی و همگرایی تمامی نیروهای موجود در درون جنبش کارگری شدند. در میان مباحث مطرح شده از طرف جمع، موضوعات دیگری نیز در ارتباط با مشکلات و موانع پیشاروی کارگران و جنبش کارگری ارائه گردید؛ که شرایط موجود را نتیجه ی پراکندگی طبقه ی کارگر و نبود تشکل های مستقل و طبقاتی کارگران دانستند.

 

 

 

 

 

در پایان حاضرین ضرورت انجام اقدامات عملی تر را در حمایت از رضا شهابی خواستار شده، و لزوم پشتیبانی تمامی کارگران و فعالین کارگری و تشکل های مدافع حقوق کارگر ایران و جهان را در رسیدن رضا شهابی به خواسته های برحقش گامی مثبت برشمردند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

20 تیر 93

رضا شهابی آزاد باید گردد! (بیانیه قرائت شده در گل گشت حمایت از رضا شهابی)

کارگران، زحمتکشان، همرزمان گرامی!

همان گونه که می دانید به دنبال یورش سازماندهی شده ی عوامل سرمایه به بند 350 زندان اوین و ضرب وشتم وحشیانه ی زندانیان سیاسیِ محبوسِ در آن، که در راستای اِعمال سیاست های ضدِ انسانی و سراپا گندیده ی نظام سرمایه داری صورت گرفت بسیاری از زندانیان بی دفاع و آسیب دیده به سلول های انفرادی منتقل گشته و از بدیهی ترین و ابتدایی ترین حقوق حقه ی زندانیان سیاسی محروم گشتند. در این میان کارگر مبارز و خستگی ناپذیر رضا شهابی بیش از دیگران مورد قهر و کینه ی حامیان سرمایه قرار گرفته، و در ادامه ی همان سیاست های ضد انسانی در تاریخ 11/3/93 به زندان رجائی شهر کرج تبعید گردید. در پی این تبعید غیر قانونی، کارگر زندانی رضا شهابی بلافاصله در یک حرکت اعتراضی به طرح مطالبات برحق و قانونیِ خود پرداخته و اعلام اعتصاب غذای نامحدود نمود؛ تا با این حرکت اعتراضی مخالفت خود را با تمامیِ سیاست های ضد انسانی و ضد کارگری موجود اعلام نماید.

هم اکنون ما در شرایطی اعتراضِ خود را نسبت به اِعمال سیاست های کارگر ستیزانه ی سرمایه سالاران ابراز و اعلام می داریم که رضا شهابی وارد چهل و دومین روز اعتصاب غذای خود شده و بیش از 15 کیلوگرم از وزن خود را از دست داده است. وی در طول این مدت چندین بار بیهوش و به بهداری زندان انتقال یافته است؛ اما باز هم کارگزاران و مسئولان زندان نه تنها کوچک ترین توجهی به وضعیت بسیار وخیم وی نکرده اند، بلکه وی را مورد تهدید نیز قرار داده اند و اقدامات خود را منوط به پایان بخشیدن اعتصاب غذای وی نموده اند؛ که این رویه ی غیر مسئولانه خطر را بیش از پیش متوجه جانِ عزیزِ رضا شهابی نموده است.

اکنون سؤال اصلی ما رو به افکار عمومی و وجدان های بیدار جهان این است که: آیا جای انسان های شرافتمند و خوش نامی همچون رضا شهابی، شاهرخ زمانی، محمد جراحی، بهنام ابراهیم زاده، رسول بداغی، محمد مولانائی، واحد سیده، یوسف آبخرابات، افشین ندیمی و ده ها فعال کارگری دیگر که در انتظار اجرای احکام خود می باشند و تنها به جرم دفاع از حقوق خود و دیگر کارگران و هم طبقه ای هایشان جهت ایجاد زندگی ئی در خور شأن انسان امروزی می باشد زندان است؟ به راستی چرا باید اینان سال های عمر گرانمایه ی خود را در پشت میله های زندان سپری نمایند؟

به باور ما کارگران، اگر قرار است کسی به زندان افکنده شود، این باعث و بانیان وضع موجود هستند که باید زندانی شوند؛ آنانی که هستی و بقای کارگران و زحمتکشان را قربانی سودپرستی نظم سرمایه می نمایند، نه کسانی همچون رضا شهابی و دیگر فعالین کارگری که تنها تلاششان کمک به ارتقای سطح آسایش و رفاه کارگران و از میان بردن استثمار و نابرابریِ در جامعه است.

***

همزنجیریان!

بی تردید، این خصلتِ نظام سرمایه داری در سرکوبِ طبقه ی کارگر و پیشروانش را تنها در یک مبارزه ی پیگیر و متحدانه می توان به شکست انجامید، همچنان که بارها حامیان سرمایه را وادار به عقب نشینی کرده ایم. برای نمونه در همین اواخر با مقاومت و رزمنده گی شاهرخ زمانی جهت دستیابی به خواسته هایش، و پشتیبانی گسترده ی کارگران و تشکل های مستقل کارگری و نهادهای مدافع حقوق کارگر ثابت نمودیم که نمی توان با سرکوب و فشار صدای حق طلبانه و برابری طلبانه ی کارگران را خاموش نمود.

لذا ما اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری به همراه جمع کثیری از کارگران و فعالین کارگری شهر سنندج، تحمیل این همه فشار و سرکوب بر کارگران زندانی و زندانیان سیاسی را به شدت محکوم نموده، و خواهان رسیدگی به خواسته های رضا شهابی و دیگر کارگران زندانی می باشیم، و اعلام می داریم هر گونه آسیب جسمانی ئی که در نتیجه ی این اعتصاب غذا سلامتی رضا شهابی را به خطر بیاندازد، مسئولیتش را مستقیماً متوجه مقامات قضائی و امنیتی می دانیم، و در پایان خواهان آزادی بی قید و شرط تمامی کارگران پیشرو و فعالین کارگری و زندانیان سیاسی از جمله رضا شهابی از زندان می باشیم.

اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگریِ سنندج 93/4/20

وضعيت زنان کارگر؛کارگران بي قرارداد

در ده سال گذشته فاصله دستمزدها با خط فقر به صورت تصاعدي بالا رفته است. دستمزد کارگران قراردادي، کارمندان جز و به ويژه کساني که به خاطر نوع قرارداد و يا نوع کارگاهي که کار مي کنند مشمول قانون کار نمي شوند، فاصله ترسناکي با خط فقر گرفته است.سرپرست هاي اين گروه بسيار بزرگ با رو آوردن به شغل هاي دوم و سوم واضافه کردن بقيه اعضاي خانواده به بازار کار سعي در کم کردن اين فاصله دارند؛ سعي در رساندن درآمد خانوار به حدي که بتواند حداقل ها را فراهم کند.

خصوصي سازي و درادامه حذف يارانه هاي دولتي که با وعده رونق بخشيدن با کسب و کار و بالارفتن سطح رفاه و خدمات از دل اصل 44 بيرون آورده شد، سطح رفاه را براي قشر کارمند و ساير مزد بگيران سال به سال پايين تر برد. براساس قانون کار حداقل دست مزد در سال 93، 608900 تومان پيش بيني شده است با اضافه شدن حق مسکن و اولاد به اين حقوق در مورد خانواده هاي دو فرزند به بالا،دريافتي تا بالاي يک ميليون تومان مي رسد. از نظر قانون کار، کارگران مشمول اين قانون کليه اشخاص حقيقي هستند که در ازاء دريافت اجرت به دستور کارفرما انجام يک فعاليت جسمي و يا فکري را عهده دار مي شوند و در صورت بروز اختلاف رسيدگي به اين مسئله و تشخيص شمول قانون کار بر رابطه کارگري و کارفرمائي و با هيأتهاي تشخيص و حل اختلاف مستقر در واحد کار و امور اجتماعي مي باشد.طبق مصوبه شوراي عالي کار هر کارگر در سال جاري بايد حداقل 608 هزار و 900 تومان براي يکماه کار دستمزد دريافت کند. از سويي طبق استانداردهاي موجود هر نفر نيروي مشمول قانون کار بايد در هفته 44 ساعت و در ماه نيز 176 ساعت، کار انجام دهد. كارگاههاي کوچک کمتر از ده نفر كارگر بر اساس آيين نامه اجرايي ماده 191 قانون کار مصوب هيات وزيران از شمول قانون کار مستثني شده اند.

زندگي براي خانوار هايي که مالک خانه نيستند سال به سال سخت تر شده، بخش بزرگي از درآمد خانوار صرف تامين اجاره خانه مي شود.اين دغدغه همراه با نبودن هيچ برآوردي از ميزان افزايش نرخ کرايه براي سال بعد، امنيت مالي و روحي گروه بزرگي از خانواده ها را به خطر انداخته است. در گذشته کارفرماها با استفاده از قراردادها کوتاه مدت و ترفند هايي در قرارداد نويسي به نحوي از زير قانون کار فرار مي کردند تا رابطه شان با کارگر مشمول قانون کار نباشد؛ مجبور به پرداخت حداقل حقوق و بيمه کردن کارگر نشوند. اما کارفرماها به فرمول تازه اي رسيده اند ؛اينکه لازم نيست قراردادي نوشته شود. آنقدر متقاضي در بازار کار وجود دارد که مي توان بدون نوشتن قرارداد کارگر استخدام کرد، اين مسئله در مورد زنان کارگر بيشتر اتفاق مي افتد ؛ با زنان کارگر که هر کدام چند بار محل کارشان را عوض کرده بودند صحبت مي کرديم، گفتند: درهيچ مورد قراردادي نوشته نشد. کارفرما هر روز و هر ساعتي مي تواند عذر کارگر را بخواهد بدون اينکه چيزي به نام قانون کار در ميان باشد. بيشتر دغد دغه کارفرماها فراراز پرداخت بيمه است ؛ در بعضي از موارد حتي حقوقي نزديک به حداقل دريافتي تعيين شده از طرف وزارت کار پرداخت مي شود اما خبري از بيمه يا حق مرخصي در کار نيست.

بسياري از زنان در ايران نان آور خانواده محسوب مي شوند يا درآمد شان براي حيات خانواده لازم است و زن و مرد در کنار هم زندگي را سرپا نگه مي دارند. زنان به جز شغل هاي معدودي که مردانه حساب مي شود در بقيه رشته ها در حال کار کردن هستند. بازار کار ايران اشباع شده، رکود اقتصادي، تحريم ها و تمرکز بيشتر کسب و کار در حوزه واسطه گري اين بازار را به کام کارفرما ها کرده،حالا چه دولت باشد چه صاحب رستوران. حقوق ها با حداقل مبلغ لازم براي زندگي فاصله محسوسي دارند اما اين فاصله در مورد زن هاي کارگر – شامل زناني که در محيط هاي اداري و شرکت ها به کارهاي دفتري و غيره مشغول هستند، کارگر تنها به معني کسي که کار يدي انجام مي دهد نيست - اين فاصله گاهي چند برابر مي شود. صحبت از حقوق هاي زير پانصد هزار تومان و حتي زير دويست هزار تومان در شهر هاي کوچک است.اين قشر را بيشتر دختران تحصيل کرده تشکيل داده اند که حاضر نيستند در خانه بمانند و کارفرماها در حال سو استفاده از اين نيروهاي خيلي ارزان قيت هستند، ما در شهرستان هاي مختلف با دختران جوان مصاحبه کرديم که با دستمزدهاي بسيار اندک کار مي کردند، مثلاً 150هزارتومان در برابر کارهايي مثل منشي گري يا فروشندگي؛وقتي از آنها مي پرسيديم که با اين دستمزد پايين چرا همچنان حاضريد تن به کار بدهيد، اکثراً مي گفتند که محيط خانه براي‌شان قابل تحمل نيست. يعني فشاري که در خانه به زنان تحصيل‌کرده وارد مي کند علاوه بر فشار اقتصادي باعث مي شود که زنان و دختران بخواهند به هر قيمتي بيايند و بيرون از خانه کار کنند. ميزان افسردگي در بين زنان زياد است به طوري که طبق آمار، 65 درصد زنان خانه دار افسرده هستند. دختران تحصيل کرده جدا از علاقه به داشتن استقلال مالي،دوست دارند وارد جامعه شوند و به جاي ماندن در خانه،جايي مشغول کار شوند. دراين بين هستند زناني که درآمدشان براي خانواده حياتي به شمار مي رود و به قصد نان آوري براي خانه، صفحات نيازمندي هاي همشهري را ورق مي زنند.

يکي از کاشناسان اين حوزه مي گويد: " سطح دستمزد زنان نسبت به مردان در همه کشورها پايين تر است. در ايران نيز، با وجود اينکه در قانون کار به برابري دستمزد زن و مرد اشاره شده است، اما به دلايل مختلف، دستمزد زنان به مراتب پائين تر از مردان است. علاوه بر عوامل اجتماعي موثر بر وضعيت اشتغال زنان، طرح ها و برنامه هاي سياسي نيز تاثير به سزايي بر ساختار جنسيتي بازار کار دارند. يکي از اين طرح ها “دورکاري”- با اولويت زنان- از جمله طرح هايي بود که در دولت گذشته و در ظاهر براي بهبود اوضاع کاري زنان انجام شد.دورکاري به نوعي با «کارِمزدي» معنا پيدا مي کند. يعني به تدريج ديگر حقوق ثابت ماهيانه از بين مي رود و نيروي کار بر مبناي ميزان کاري که انجام مي دهد، دستمزد دريافت خواهد کرد. اين ترفند يکي از روش هاي کاهش دستمزد است. وقتي کارمندي حقوق ماهيانه دريافت مي کند در واقع براي چهار تعطيلي جمعه که جز کارش محسوب مي شود دستمزد دريافت مي کند. تعطيلات رسمي هم همين طور، عيدي و پاداش و غيره. همچنين بابت 30 روز براي حقوق بگير حق بيمه پرداخت مي شود. وقتي که حقوق ماهيانه به کارمزدي تبديل شود عملاً دستمزدها کاهش خواهد يافت. دورکاري يا کار در خانه سال‌ها است که دارد انجام مي شود به طور خاص در اقتصاد غيررسمي. حالا بخش رسمي و دولتي نيز با فراگيري از بخش زيرزميني مي خواهد همين کار را براي کاهش هزينه هايش انجام دهد. در سال هاي گذشته يکي از راهکارهايي که براي رفع بيکاري زنان توسط مشاوران وزارت کار ارائه شده، افزايش توليدات خانگي است. اين طور استدلال مي کنند که مثلاً در چين 34درصد توليد به صورت خانگي انجام مي شود بنابراين ما هم اگر به اين سمت برويم بيکاري زنان را مي توانيم کاهش دهيم".

از طرفي در جامعه اي که نگرش عمومي به «کار» و حتي کلماتي که با پسوند يا پيشوند کار باشد، تحقيرآميز است و از زير کار در رفتن يک نوع زرنگي محسوب مي شود، در جامعه اي که اکثريت طالب موقعيت هاي اکازيون اند و در جامعه اي که فرهنگ کار در آن چنان پس رفته که بر اساس آمارهاي جهاني در رتبه سوم تنبلي در جهان قرار گرفته است و در فرهنگ غلطي که در دوران نو رواج پيدا کرده که کار کردن را ارزشمند نمي داند، مثلاً مادر به فرزندش مي گويد: اگر درس نخواني «عمله» مي شوي. در فرهنگي که انگار درس خواندن به قصد کار نکردن صورت مي گيرد و فرهنگ يقه سفيدي مبتني بر پشت ميز نشيني در آن رواج پيدا مي کند، وقتي در کنار اقتصاد تک پايه و غير مولد با ويژگي دلال صفتي و طرح هاي زود بازده قرار بگيرد سرنوشت طرحي مثل دورکاري مشخص است. بدنه دولت خيلي بزرگ و فربه شده.اين بدنه تنبل شده است و ديگر به صرفه نيست. حالا دولت مي خواهد اين بدنه را کوچکتر و تعديل کند. اما در اين ميان اتفاقي درد رخ مي دهد اين است که دولت بيشترين فشارش را به بخشي از نيروي کار وارد مي کند که از همه ضعيف تر است، يعني زنان. با اين استدلال که براي زنان بهتر هم هست چون نقش هاي خانگي شان واجب است.در حالي است که زنان از نظر توسعه انساني روند رو به رشدي دارند و 60 درصد دانشجويان در حال حاضر دختر هستند وتحصيلات عالي در بين زنان رواج يافته است. چنين طرحي مسلماً تهديدي براي توسعه انساني زنان خواهد بود. مورد ديگر اينکه، با وجود حضور بيشتر زنان در عرصه عمومي به نسبت گذشته، هنوز در عرصه خصوصي به دليل ساختارهاي مردسالارانه جامعه، تقسيم کارخانگي تغيير نکرده است. هنوز کار خانگي وظيفه زن تلقي مي شود. خب مسلم است که در نتيجه دورکاري، فشار کارخانگي بر زنان مجدداً تشديد مي شود؛ چراکه فضاي کار زنان با فضاي خانه تداخل پيدا مي کند. قبلاً زنان براي کار وارد حوزه عمومي مي شدند و هويت کسب مي کردند. اما اگر زنان دوباره به خانه برگردند اين هويت اجتماعي نيز از بين خواهد رفت. آن هم در جامعه اي که همه رسانه هايش نقش هاي سنتي زنان را تبليغ مي کند. وقتي فضاي عمومي هم از زنان گرفته شود ديگر مجالي براي نقش ها و هويت هاي جديد باقي نمي ماند.

تضعيف شبکه هاي اجتماعي ميان همکاران يکي از پيامد هاي کارگاه هاي کوچک و کارکنان بدون قرارداد است. پشت کارفرما به اين گرم است که در عرض چند ساعت مي تواند کل کارکنانش را با افرادي که آن بيرون در به در دنبال کار مي گردند تعويض کند، اين بزرگترين خطري ست که کارگران ساده و بدون مهارتي خاص را تهديد مي کند، وقتي قراردادي هم در کار نباشد پشتوانه اي به اسم اداره کار در کار نيست و سرنوشت کارگر در دست کارفرماست اوست که تعيين مي کند چند ساعت کار مي کني و چقدر مي گيري. سرمايه داري طي سال هاي اخير در کل جهان دارد سعي مي کند واحدهاي توليدي را کوچک و کوچک تر کند. همين سياست طبق برنامه هاي صندوق بين المللي پول در ايران هم دارد اجرا مي شود.کوچک کردن واحدهاي توليدي باعث مي شود که نيروي کار در کنار هم قرار نگيرند و در نتيجه قدرت چانه‌زني و اعتراضي‌اش کاهش پيدا کند. در نهايت با دستمزد کمتر سود بيشتري را عايد سرمايه دار سازد.

يکي از فعالان حقوق زن مي گويد: «در مصاحبه اي که با کارگران يک توليدي داشتيم، متوجه شديم که کارفرما پنج آپارتمان مجزاء اجاره کرده و در هر کدام يک قسمت از کار را انجام مي دهد. مثلاً در يک آپارتمان برش مي زند، در يکي دوخت را انجام مي دهد، در ديگري اتوکاري و بسته بندي و غيره. در هر آپارتمان 5 تا 6 کارگر مشغول به کار بودند در حالي که اگر همه يک جا بودند، مي شد حدود 30 نفر. وقتي جدا از هم هستند همبستگي کاهش پيدا مي کند و به جاي آن رقابت ميان‌شان زياد مي شود. اما اگر همه با هم باشند مي شوند يک نيروي بالقوه اعتراض. در واقع اين سياست کوچک سازي که تحت عناوين زيبايي هم اجرا مي شود و توسط متخصصان هم تبليغ مي شود، هدفش اين است که دستمزد نيروي کار را کاهش دهد. کار کردن براي زنان ايراني فقط به معني کسب درآمد مادي نيست بلکه اعتبار اجتماعي زنان و احساس اعتماد به نفس آنها را هم افزايش مي دهد. همچنين توجه داشته باشيم که در کشورهاي توسعه يافته هدف از دورکاري اين بوده که زمان فراغت بيشتري در اختيار مردم قرار بگيرد تا بتوانند حضور با کيفيت تري در عرصه مشارکت هاي عمومي و اجتماعي داشته باشند، نه اينکه به حاشيه رانده شوند و از مشارکت باز بمانند. شعار «شخصي، سياسي است» شعار معترضان دهه شصت و هفتاد ميلادي در غرب بود. منظور اين بود که خشونت داخل خانواده، صرفاً موضوعي خصوصي نيست، بلکه مربوط به همه جامعه است و دولت بايد قوانيني براي مداخله در خشونت خانگي وضع کند. حالا اگر با طرح دورکاري زنان را بفرستيم داخل خانه، با فرض اينکه از خشونت در محيط کار رها مي شوند، چه ضمانتي وجود دارد که از خشونت در خانه آسيب نبيند؟ يعني چه قانوني داريم که از زن در خانه حمايت کند؟ وقتي قانون کار محدود به کارگاه هاي بالاي ده نفر است.

تعداد زياد متقاضيان کار و رکود توليد باعث به وجود آمدن فرصت براي کارفرماها شده تا مطابق با ميل خود افراد را استخدام کنند. با توجه به راه هاي گريزي که قانون کار براي اين قشر گذاشته به راحتي در حق کارگران اجحاف مي شود و جايي نيست که فرد متضرر بتواند شکايتي ارائه کند چون مشمول قانون نيست. در مورد زنان اين وضعيت تشديد مي شود و زنان از ديد کارفرمايان نيروهاي خيلي ارزان قيمتي هستند که به مردان ترجيح داده مي شوند.با دستمزد هاي پايين و بدون حق بيمه و بدون قرارداد استخدام مي شوند.انگار همان وضعيتي که پس از انقلاب صنعتي در غرب به وجود آمد و صاحب کارها براي کاهش دستمزدها رو به استفاده از زنان و کودکان آوردند در کشور ما هم درحال تکرار شدن است.

منبع:ابتکار

ارزش‌آفرینی ۵۶ میلیون تومانی هرکارگر معدن‌ درایران

هر کارگرمعدن‌ در ایران سالانه بیش از 56 میلیون تومان ارزش‌آفرینی در این بخش دارد.

به گزارش20تیر ماین نیوز، براساس گزارش مرکز آمار ایران، در سال 1390، پنج هزار و 246 معدن بدون در نظر گرفتن معادن نفت و گاز، مواد رادیواکتیو و خاک رس در کشور وجود داشته و در حال بهره‌برداری هستند.

در گزارش این نهاد دولتی مشخص شده است در مجموع 84 هزار و 528 نفر در این معادن مشغول به کار هستند که تعداد شاغلان در این بخش از اقتصاد کشور نسبت به سال 1389، بیش از سه درصد افزایش داشته است.

همچنین ارزش افزوده حاصل از فعالیت معادن در حال بهره‌برداری کشور در سال 1390 بالغ بر چهار هزار و 783 میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال قبل از آن پنج درصد افزایش یافته است.

با توجه به فعالیت بیش از 84 هزار و 528 شاغل در بخش معادن در حال بهره‌برداری و ارزش‌افزوده چهار هزار و 783 میلیارد تومانی در این بخش می‌توان تخمین زد که هر معدن‌کار ایرانی سالانه بیش از 56 میلیون تومان ارزش‌آفرینی در این بخش دارد.

معادن سنگ آهن، سنگ مس و سنگ‌های تزئینی به ترتیب با 1.8 هزار میلیارد، 1.2 هزار میلیارد و 442 میلیارد تومان دارای بالاترین میزان ارزش افزوده بوده‌اند. مجموع ارزش افزوده این معادن حدود 73 درصد از کل ارزش افزوده بخش معدن را به خود اختصاص داده است.

سه کارگر در کمیجان بر اثر ریزش آوار جان باختند

رییس مرکز اورژانس و فوریتهای پزشکی استان مرکزی گفت: سه کارگر روز جمعه در روستای امامزاده عباس کمیجان بر اثر ریزش آوار جان سپردند.

به گزارش20تیرایرنا،دکتر قنبر فراهانی افزود: این حادثه در جریان حفر چاه در این روستا واقع در شهرستان کمیجان از توابع استان مرکزی رخ داد.این کارگران در حال حفاری چاه آب بودند که به دلیل سست بودن بافت خاک، دیواره چاه بر سر مقنی آوار شد.

رییس مرکز اورژانس و فوریتهای پز شکی استان مرکزی بیان کرد: دو کارگر دیگر بلافاصله برای نجات مقنی به داخل گودال می روند که به دلیل ریزش مجدد دیواره چاه هر سه کارگر زیر تلی از آوار مدفون می شوند.

وی ادامه داد: با تلاش نیروهای امداد اورژانس و آتش نشانی قربانیان این حادثه از زیر آوار خارج شدند اما هر سه نفرشان جان خود را از دست داده بودند.

شهرستان کمیجان در شمال غربی استان مرکزی واقع شده و با اراک مرکز استان مرکزی 95 کیلومتر فاصله دارد.

روستای امامزاده عباس از توابع شهر میلاجرد کمیجان است و 224 خانوار و 999 نفر جمعیت دارد.

اعتراض هزاران کارگر و کارمند پرتغالی به سیاست های دولت

هزاران کارگر و کارمند روز پنجشنبه با تجمع در برابر پارلمان پرتغال در لیسبون، پایتخت، علیه سیاست های دولت در حیطۀ کار، اعتراض کردند.

به گزارش10ژوئیه یورونیوز،آنان معتقدند سیاستهای دولت، آنهم بوقت شرایط بد اقتصادی کشور، باعث بدتر شدن شرایط زندگی اشان شده است.

یک معلم گفت:«نمی توانم شاهد رنج، مشقت، گرسنگی، بیکاری و فقر هموطنانم باشم. شاگردان من گرسنه اند. با نگاهی به اطراف می توان شرایط سخت مردم را دید و حس کرد. جوانان ما، بهترینهای آینده کشورمان، کشور را ترک می کنند

بیستم تیرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری21تیر1393

- انتقال رضا شهابی به بیمارستان

- برگزاری گل گشت در حمایت از رضا شهابی در مریوان

- تاخیر  سه ماهه در پرداخت حقوق کارگران واحد طیور مجتمع کشت وصنعت زیاران

-۳۰ درصد کارفرمایان خراسان‌شمالی کارکنان را بیمه نمی‌کنند

- تعطیلی 14هزار واحد صنعتی؟!

- کارگر 50 ساله در مشهد با سقوط به داخل چاله آسانسور جان باخت

- ریزش مرگبار ساختمان در ارومیه

- مرگ کارگر مزرعه  در کبودرآهنگ

انتقال رضا شهابی به بیمارستان برای ادامه ی درمان

بعد از حدود 40 روز اعتصاب غذا، رضا شهابی ، کارگر زندانی، به بیمارستان امام خمینی منتقل و بستری شد.

انتقال به بیمارستان برای ادامه ی درمان تنها یکی از خواسته هایی است که رضا شهابی برای آن دست به اعتصاب غذای تر زده است.

سه خواسته ی دیگر رضا، برگشت به زندان اوین، تجمیع مدت محکومیت و آزادی است.

تعدادی از فعالان کارگری و اجتماعی در بیمارستان حضور داشتند و همراهی وهمبستگی خود را با رضا شهابی اعلام کردند..

ما ضمن آرزوی سلامتی برای وی، خواستار آزادی بی قید وشرط و فوری اوهستیم تا بتواند به درمان خود بپردازد.

کانون مدافعان حقوق کارگر

شنبه 21 تیر 1393

اطلاعیه شماره ۷۲- رضا شهابی به بیمارستان منتقل شد

 پس از ۴۲ روز از آغاز اعتصاب غذا، رضا شهابی، کارگر زندانی و عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، در تاریخ شنبه ۲۱ تیرماه ۱۳۹۳، به بیمارستان امام خمینی منتقل شد. حدود ساعت ده و نیم صبح دکتر متخصص رضا را معاینه کرد و دستور بستری داد. علاوه بر خانواده رضا جمعی از فعالین کارگری و اجتماعی نیز در محل بیمارستان حضور داشتند، اما مامورین به هیچ وجه اجازه ندادند که حتی خانواده رضا به او نزدیک شوند. در اعتراض به برخورد خشن مامورین، رضا شهابی مجبور به اعتراض گردید و با صدای بلند خطاب به مامورین و رو به مردم حاضر اعلام کرد که چرا با یک فعال کارگری که فقط جهت دفاع از هم طبقه ای هایش اقدام کرده است به مانند یک جانی برخورد می کنید. رضا شهابی تا لحظه این گزارش کماکان اعتصاب غذای خود را ادامه داده بود. آخرین اخبار در رابطه با وضعیت رضا متعاقبا اعلام خواهد شد.

 در روزهای اخیر کارزارهای حمایت از رضا شهابی ابعاد گسترده تری پیدا کرده است. کمیته دفاع از رضا شهابی ضمن قدردانی مجدد از تمامی تلاشهای صورت گرفته در ایران و در اقصی نقاط جهان، از عموم دوستان می خواهد تا رسیدگی جدی به خواسته های رضا شهابی و آزادی وی به کارزارهای حمایت از رضا شهابی ادامه دهیم.

 کمیته ی دفاع از رضا شهابی - ۲۱ تیرماه ١٣٩٣

شماره تلفن سخنگوی کمیته دفاع از رضا شهابی، آقای محمود صالحی: ٠٩٣۵٧٣۵٣۴١٢

انتقال رضاشهابی به بیمارستان

رضا شهابی عضوزندانی هیت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحدبعد ار گذشت بیش از 40روز از اعتصاب غذایش در حالی که دیگر رمقی برایش باقی نمانده بود به بیمارستان امام خمینی تهران منتقل شد هر چند که این اعرام به بیمارستان بسیار دیر انجام شد اما باعث شد شهابی جانش حفظشود و زنده بماند متاسفانه شهابی با دست بند و قول زنجیر در بیمارستان نگهداری میشود و تا کنون اجازه ملاقات با خانواده اش را پیدا نکرده است شهابی و خانوادهاش به اینگونه رفتار های غیر انسانی اعتراض کرده اند شهابی امروز 21تیر ماه ده صبح از زندان رجایی شهر به بیمارستان منتقل گردید.

منبع: https://www.facebook.com/davood.syndica?fref=nf

برگزاری گل گشت در حمایت از رضا شهابی در مریوان

روز جمعه 20 تیرماه 93 ساعت 6 بعد از ظهر جمعی از فعالین کارگری مریوان با برگزاری گل گشت حمایت خود را از خواسته های رضا شهابی فعال کارگری و عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اعلام نمودند.

مراسم با سرود انترناسیونال و اعلام یک دقیقه سکوت به احترام جانباختگان راه برابری انسان شروع شد سپس یکی از اعضای شرکت کننده مطلبی در مورد فعالین کارگری، ماهیت سیستم سرمایه داری، وضعیت کنونی کارگران و وظیفه فعالین کارگری ارائه نمود که با استقبال حاضران روبرو گشت.

برنامه با قرائت بیانیه ی فعالین کارگری در حمایت از رضا شهابی خاتمه یافت.

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

21 تیر 1393

تاخیر  سه ماهه در پرداخت حقوق کارگران واحد طیور مجتمع کشت وصنعت زیاران

یکی از کارگران واحد طیور مجتمع کشت وصنعت طالقان زیاران از تعویق بیش از سه ماه از حقوق حدود ۲۳ کارگر این واحد به دلیل مشکلات مالی خبر داد.

به گزارش21تیرایلنا،این کارگر با اعلام این مطلب گفت: کارگران مذکور که سابقه ۸ تا ۱۲ ساله در واحد طیور مجتمع کشت وصنعت زیاران را دارند به دلیل بهانه مشکلات مالی از فروردین ماه سال جاری حقوق نگرفته‌اند وفقط کارفرما به هر کارگر مبلغ یک میلیون تومان الحساب پرداخت کرده است.

او با بیان اینکه در حال حاضر کارگران دچار مشکلات معیشتی بوده وبلاتکلیف شده‌اند، یادآور شد: مدیر عامل جدید که از ابتدای تیرماه وارد مجتمع شده است مدعی است مطالبات معوقه کارگران به مدیریت سابق مربوط می‌شود و در مقابل مدیر عامل سابق نیز نسبت به این موضوع بی‌توجه است.

به گفته وی تاخیر در پرداخت مطالبات معوقه کارگران واحد طیور مجتمع کشت وصنعت زیاران باعث تهدید امنیت اقتصادی و اجتماعی خانواده‌های این کارگران شده‌است.

این کارگر مدعی شد: کارفرما هر ماهه به کارگران قول می‌دهد که معوقات حقوقی آنان را پرداخت کند، اما متاسفانه با گذشت چندین ماه از سال جدید نه تنها حقوق کارگران برقرار نشده بلکه امنیت شغلی ندارند.

۳۰ درصد کارفرمایان خراسان‌شمالی کارکنان را بیمه نمی‌کنند

سرپرست اداره کل تامین اجتماعی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود ۳۰ درصد از کارفرمایان این استان که به صورت زیرزمینی فعالیت دارند از بیمه کارکنان خود سرباز زده اند.

به گزارش 21تیرتسنیم، سید احمد سیدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کارکنان به کارگرفته در این کارگاه ها به علت غیر مجاز بودن فعالیت این واحدها، از مزایای بیمه بی بهره اند.

وی تصریح کرد: اگر این کارگاه ها شناسایی شود، دست کم 30 درصد به شمار بیمه شدگان استان اضافه می شود.

وی مشمولان بیمه تامین اجتماعی استان را 105 هزار عنوان کرد و افزود: هم اکنون 38 درصد از مردم استان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

تعطیلی 14هزار واحد صنعتی؟!

وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی از تعطیل شدن 14 هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط طی سال‌های گذشته خبر داد. آماری تکان‌دهنده که خود به خوبی گویای نفس‌های به شماره افتاده بخش تولید و صنعت کشور طی سال‌های اخیر است. اما سوالی که در این بین خودنمایی می‌کند این است که دلیل تعطیلی این تعداد عظیم واحد صنعتی چه بوده است؟

به گزارش 21تیرایسنا،طبق آمارهای ارائه شده صنایع کوچک و متوسط حدود 92 درصد از کل صنایع کشور را شامل می‌شوند و اشتغال موجود در آنها نیز بالغ بر یک میلیون نفر می‌شود که این رقم حدود 45 درصد از کل اشتغال صنعتی کشور را در بر می‌گیرد. از همین رو رصد وضعیت صنایع کوچک و متوسط عملا می‌تواند بیانگر کل وضعیت صنایع کشور با احتساب صنایع بزرگ باشد.

براساس این گزارش،به تازگی محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارائه گزارشی به هیات دولت در زمینه آخرین وضعیت صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی کشور خبر داد که 14 هزار واحد صنعتی در حوزه صنایع کوچک و متوسط طی سالهای گذشته به دلیل مشکلات مختلف تعطیل و متوقف شده اند.

نعمت زاده این را هم گفته که می توان با ارائه تسهیلاتی معادل 40 هزار میلیارد ریال به بخشی از این واحدها که قابلیت راه اندازی مجدد را دارند در کوتاه مدت اشتغالی معادل 11 هزار و200 نفر ایجاد کرد.

کارگر 50 ساله در مشهد با سقوط به داخل چاله آسانسور جان باخت

کارگر 50 ساله در مشهد روز شنبه در پی سقوط به داخل چاله آسانسور در دم جان خود را از دست داد.

به گزارش21تیرایرنا،مدیر حوزه یک سازمان آتش نشانی مشهد با بیان اینکه این حادثه در یک مجتمع مسکونی در حال ساخت در بلوار صیاد شیرازی مشهد رخ داد، گفت: مرد 50 ساله هنگام کار در این ساختمان به دلیل نامعلوم تعادل خود را از دست داده و از طبقه هفتم به داخل چاله آسانسور سقوط کرد.

مهدی رضایی اظهار کرد: ماموران آتش نشانی پس از رسیدن به محل حادثه اقدام به خارج نمودن این فرد که در دم جان سپرده بود نمودند.

ریزش مرگبار ساختمان در ارومیه

فرو ریختن ساختمان در ارومیه جان یک نفر را گرفت.

به گزارش 21تیرایسنا، ابراهیم شاد قوشچی سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی ارومیه که در محل حادثه حضور داشت در این خصوص گفت: 3 کارگر ساختمانی که بطور مشغول تخریب بودند، با ریزش ناگهانی ساختمان زیرآوار گرفتار می‌شوند.

وی ادامه داد: 2 نفر از این کارگران به سرعت خود را از زیر آوار نجات داده بودند اما یک نفر از آنها زیر آوار به دام افتاده بود.

شاد قوشچی خاطرنشان کرد:آتش‌نشانان با تلاش طاقت‌فرسای خود توانست فرد حادثه‌دیده را از زیر آوار بیرون بکشند که متأسفانه بر اثر فشار و جراحت‌های وارده فوت کرده بود.

مرگ کارگر مزرعه  در کبودرآهنگ

فرمانده انتظامی شهرستان کبودرآهنگ از فوت کارگر مزرعه ای به علت حمله گاو در یکی از روستاهای این شهرستان خبر داد.

به گزارش 21تیرایرنا، سرهنگ پژمان قویمی گفت: کارگر 59 ساله ساکن شهر کبودراهنگ روز گذشته در اثر ضربه شاخ گاو مجروح شد که بلافاصله وی را به بیمارستان امام رضا این شهرستان منتقل کردند.

وی افزود: اقدامات پزشکی برای این مصدوم موثر نبود و این کارگر بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان فوت کرد.

شهرستان کبودراهنگ با 143 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان همدان قرار دارد.

بیست ویکم تیرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری22تیر1393

- گزارشی درباره اعتصاب 16روزه کارگران پتروشیمی تبریز

- شگرد ورشکستگی ساختگی برای اخراج کارگران ودستیابی به ثروت‌های بادآورده!

- تجمع تعدادی از اعضای تعاونی وزارت جهاد کشاورزی در مقابل مجلس

- بازهم درباره کارگران بی قرارداد!

- انتظار چند ساله کارگران مشاغل زیان آور برای ابلاغ احکام بازنشستگی

 تقاضای کارگران و بی توجهی مسئولان

- توسعه مشاغل خانگی باعث خود استثماری کارگران زن می‌شود

- معادن شن و ماسه استان تهران همچنان قربانی می‌گیرد-جان کارگران در سایه غفلتها رنگ می بازد

- جریان برق جان کارگرجوان کارگاه آجرپزی را گرفت

- کارگری ٢٠ ساله از اهالی سنندج در حادثه کار جان باخت

گزارشی درباره اعتصاب 16روزه کارگران پتروشیمی تبریز

یکی از کارگران پتروشیمی تبریز با اشاره به اعتصاب۱۶ روزه کارگران قرارداد مستقیم بخش تعمیرات و نگهداری این واحد تولیدی از خلف وعده مدیرعامل انتقاد کرد.

بنابه گزارش22تیرایلنا،این کارگر در این باره گفت: اعتصاب حدود ۶۷۰ کارگر قرارداد مستقیم واحد تعمیرات و نگهداری پتروشیمی تبریز که ۱۰ روز بعد از شروع تعمیرات اساسی در این واحد تولیدی (۲۵ خرداد) آغاز شده بود در پی امضای توافق نامه ای با مدیرعامل در تاریخ ۱۰ تیر پایان یافت اما ظاهراً توافقات انجام شده تنها در حد وعده باقیمانده است.

وی ادامه داد: اعتصاب کارگران در پی بازدید مدیرعامل از کارخانه و صحبت‌های تحریک آمیز وی مبنی بر وجود ۷۰۰ نیروی اضافی در این واحد تولیدی آغاز شده بود.

این فعال کارگری ضمن اشاره به بازگشت به کار کارگران در حالی که هیچکدام از مطالبات آنان هنوز محقق نشده است، افزود: رفع تبعیض حقوقی میان کارگران قرارداد مستقیم و کارکنان رسمی پتروشیمی تبریز مهم‌ترین مطالبه صنفی کارگران اعتصابی بوده و است.

به گفته وی، کارکنان رسمی وزارت نفت حدود ۴ برابر بیشتر از کارگران قرارداد مستقیم حقوق می‌گیرند.

وی تصریح کرد: از سال ۹۰ که شماری از کارگران پیمانی پتروشیمی تبریز به امید رفع تبعیض حقوقی با کارکنان رسمی این واحد تولیدی قرارداد مستقیم شدند، جزییات حقوق دریافتی آنان تغییر ملموسی نکرده است.

این فعال کارگری در ادامه بیان کرد: مدیرعامل پتروشیمی تبریز به دلیل توافق نامه ای که با کارگران امضاء کرده است، از طرف مدیران داخلی و هیات مدیره تحت فشار قرار دارد.

وی با انتقاد از فشار مدیران داخلی بر کارگران اعتصابی و اتهامات ناروای آنان، گفت: مدیرعامل هنگام امضای توافق نامه قول داد که تا پایان شهریور مشکلات معیشتی کارگران را حل کند و گرنه از سمت خود استعفاء می‌دهد.

به گفته این کارگر قرارداد مستقیم پتروشیمی تبریز، کارگران از زمان امضای توافق نامه نتوانسته‌اند مدیرعامل را ملاقات کنند.

درهمین رابطه:

اعتصاب کارگران پتروشیمی تبریز

بیش از ۵۰۰ نفر از کارگران پتروشیمی تبریز روز یکشنبه مورخه ی ۲۵/۰٣/۹٣ در پی به نتیجه نرسیدن مذاکرات نمایندگان انتخابی خود با مدیر عامل و دیگر مسئولین ذیربط پتروشیمی تبریز بعد از آغاز Over Hall (آغاز تعمیرات اساسی ماشین آلات) دست از کار کشیدند.

خواست اصلی کارگران اعتصابی افزایش دستمزد به میزان حداقل ۵۰۰هزار تومان در حقوق پایه شان می باشد.

بعد از آغاز اعتصاب که دامنه ی حمایت از آن روز به روز گسترش می یابد، مدیر عامل و مسئولین در بین کارگران حاضر شده و طبق معمول قول رسیدگی در آینده را داده اند، که کارگران بر اساس درسها و تجربیات عملی که از مبارزات، اعتراضات و اعتصابات قیلی خود داشتند، به تهدیدات و وعده های آنان اعتنایی نکرده و اعتصاب خود را ادامه می دهند.

زمان اعتصاب کارگران به گونه ای است که دامنه ی آن تولید و ادامه ی کار دیگر بخشهای پتروشیمی را در ابعاد بسیار گسترده ای تحت تاثیر قرار داده است. لذا مسئولین به عناوین مختلف آنها را تحت فشار گذاشته اند که به سر کار خود برگردند. این کارگران که بعد از اعتصابات متوالی در سالهای گذشته موفق شده اند شر پیمانکار واسط را از سر خود کم کنند و با پتروشیمی تبریز قرارداد مستقیم منعقد نمایند، نه تنها حال و روز بهتری پیدا نکرده اند، بلکه روز به روزدر اثر تورم سرسام آور، قدرت خرید خود را نیز از دست داده اند.

آقای صدر مدیر عامل پتروشیمی تبریز در یکی از جلسات مشترک با کارگران در پاسخ به اعتراض کارگران می گوید: چرا ماشین می خرید؟! چرا لوازم خانه می خرید؟! اصلا چرا مریض می شوید تا حقوقتان کفاف خرجتان را ندهد!

مسئولین می گویند، بروید سر کارتان تا رسیدگی کنیم و کارگران می گویند حقوقمان را افزایش دهید تا کار کنیم!

کارگران مصمم هستند تا رسیدن به خواستهای خود اعتصاب را ادامه دهند، لذا نیاز به حمایت و همبستگی هم طبقه ای های خود، اتحادیه ها و سندیکاها و تشکلهای کارگران سراسر ایران و جهان را دارند.

شگرد ورشکستگی ساختگی برای اخراج کارگران ودستیابی به ثروت‌های بادآورده!

در روند واگذاری‌های دولتی به بخش خصوصی صاحبان شرکت‌ها با استفاده از تکنیک ورشکستگی ساختگی، اقدام به اخراج کارگران و متعاقب آن فروش شرکت کردند.

به گزارش22تیرایسنا، بسیاری افراد که با استفاده از روابط پشت پرده، اقدام به خریداری شرکت‌های دولتی کردند، با فروش چند برابری نسبت به قیمت خریداری شده، به ثروت‌های بادآورده‌ای دست یافتند.

براساس این گزارش،از ابتدای بحث خصوصی‌سازی بنا بود مبالغ حاصل از فروش شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی، صرف سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال مولد در مناطق محروم شود که کمتر این اتفاق رخ داد.

واگذاری‌ها آن‌طور که باید مفید واقع نشد؛ زیرا علاوه بر تخلفاتی که در حین واگذاری‌ها صورت گرفت، نتایج مثمرثمری برای اقتصاد کشور در پی نداشت.

علاوه برواگذاری برخی کارخانجات با مبالغی کمتر از قیمت واقعی، در روند واگذاری‌ها بعضا رانت‌خواری و رفیق‌بازی هم صورت گرفته است.

همچنین صاحبان شرکت برای دستیابی به سود بیشتر، اولین اقدامی که صورت می‌دادند اخراج کارگران بود.

تجمع تعدادی از اعضای تعاونی وزارت جهاد کشاورزی در مقابل مجلس

جمعی از اعضای تعاونی وزارت جهاد کشاورزی امروز در اعتراض به تعیین تکلیف نشدن اراضی واگذار شده به این اعضا مقابل مجلس اجتماع کردند.

به گزارش 22تیرخبرگزاری مجلس، جمعی از اعضای تعاونی وزارت جهاد کشاورزی امروز (یکشنبه 22 تیر) در اعتراض به تعیین تکلیف نشدن اراضی واگذار شده به این اعضا مقابل مجلس اجتماع کردند.

نماینده تجمع‌کنندگان در تشریح دلایل تجمع و اعتراض گفت: هم‌اکنون حدود 4 هزار نفر عضو تعاونی وزارت تعاون جهاد کشاورزی هستند که در سال 1364 این افراد به صورت قانونی بخشی از اراضی بالای منطقه سرخه‌حصار و شهرداری منطقه 13 را خریداری کرده و مراحل قانونی واگذاری طی و حتی سند شش دانگ برای خریداران صادر شد، اما متاسفانه هم‌اکنون وضعیت این اراضی در بلاتکلیفی قرار دارد.

وی با اشاره به مطالب مطرح شده درباره وجود درختان و جنگل سرخه‌حصار در اراضی مذکور افزود: اراضی ما همجوار جنگل سرخه‌حصار است اما این را به جد می‌گویم که زمین‌های خریداری شده از سوی اعضا عاری از حتی یک نهال است.

بازهم درباره کارگران بی قرارداد!

اوضاع کسب و کار در کشور مدت ها است که مناسب نیست و این نامناسبی تا انجا پیش رفته که کارفرمایان به خود اجازه می دهند به هر طریقی شده و از راه های غیر قانونی کارمندان و کارگران خود را استثمار کنند.

به گزارش 22تیرشهرخبر، اوضاع کسب و کار در کشور مدت ها است که مناسب نیست و این نامناسبی تا انجا پیش رفته که کارفرمایان به خود اجازه می دهند به هر طریقی شده و از راه های غیر قانونی کارمندان و کارگران خود را استثمار کنند. این روزها اینگونه باب شده است که کارفرمایان می گویند: چیزی که فراوان است، بیکار متقاضی کار!  و برای همین دهان کارگران و کارمندان محتاج کار دوخته شده است و به حقوق قانونی خو د اعتراضی نمی کنند چرا که ممکن است اخراج شوند و این شغل با حقوق اندک را هم از دست بدهند.

این در حالی است که  براساس قانون کار حداقل دست مزد در سال 93، 608900 تومان پيش بيني شده است با اضافه شدن حق مسکن و اولاد به اين حقوق در مورد خانواده هاي دو فرزند به بالا، دريافتي تا بالاي يک ميليون تومان مي رسد.

 از نظر قانون کار، کارگران مشمول اين قانون کليه اشخاص حقيقي هستند که در ازاء دريافت اجرت به دستور کارفرما انجام يک فعاليت جسمي و يا فکري را عهده دار مي شوند و در صورت بروز اختلاف رسيدگي به اين مسئله و تشخيص شمول قانون کار بر رابطه کارگري و کارفرمائي و با هيأتهاي تشخيص و حل اختلاف مستقر در واحد کار و امور اجتماعي مي باشد.

طبق مصوبه شوراي عالي کار هر کارگر در سال جاري بايد حداقل 608 هزار و 900 تومان براي يکماه کار دستمزد دريافت کند.

از سويي طبق استانداردهاي موجود هر نفر نيروي مشمول قانون کار بايد در هفته 44 ساعت و در ماه نيز 176 ساعت، کار انجام دهد.

اما نکته  اینجاست که نه تنها كارگاه هاي کوچک کمتر از ده نفر كارگر بر اساس آيين نامه اجرايي ماده 191 قانون کار مصوب هيات وزيران از شمول قانون کار مستثني شده اند، بلکه نظارت اجرایی بر این قانون انقدر پایین است که هر روز مشکلات تازه ای برای کارگران به خصوص زنان کارگر که بعضا حقوق زیر 500 هزار تومان دارند پیش می آید و تا اعتراضی هم صورت بگیرد نتیجه کار اخراج است.

این در حالی است که زندگي براي خانوار هايي که مالک خانه نيستند سال به سال سخت تر شده، بخش بزرگي از درآمد خانوار صرف تامين اجاره خانه مي شود.

اين دغدغه همراه با نبودن هيچ برآوردي از ميزان افزايش نرخ کرايه براي سال بعد، امنيت مالي و روحي گروه بزرگي از خانواده ها را به خطر انداخته است.

در گذشته کارفرماها با استفاده از قراردادها کوتاه مدت و ترفند هايي در قرارداد نويسي به نحوي از زير قانون کار فرار مي کردند تا رابطه شان با کارگر مشمول قانون کار نباشد؛ مجبور به پرداخت حداقل حقوق و بيمه کردن کارگر نشوند.

این روزها اما این ترفند هم مورد استفاده قرار نمی گیرد چرا که  کارفرماها به فرمول تازه اي رسيده اند ؛اينکه لازم نيست قراردادي نوشته شود. آنقدر متقاضي در بازار کار وجود دارد که مي توان بدون نوشتن قرارداد کارگر استخدام کرد، اين مسئله در مورد زنان کارگر بيشتر اتفاق مي افتد!

محدثه کارگر زن یک کارگاه قالی بافی می گوید: از 8 صبح تا 6 بعد از ظهر در کارگاه کم نور  و با هوای سنگین قالیبافی کار می کند اما تنها 450 هزار تومان حقوق می گیرد.

او که در یکی از شهرهای اطراف تهران زندگی می کند و مشغول به کار است،  تاکید می کند: نه بیمه ای دارد و نه حق فرزندی  و از حقوق خود هم تا قبل از صحبت با خبرنگار بی خبر بوده است.

محدثه در ادامه می گوید: در شهر کوچک محل زندگی ما آنقدر زن محتاج به کار وجود دارد که اگر کوچکترین اعتراضی نه به حقوق و دستمزد بلکه به فضا و محیط کار هم بشود، نتیجه بلافاصله اخراج است و بس و بلافاصله کارگر جدیدی استخدام خواهد شد.

محسن کارگر ساختمانی  می گوید روز مزد است و روزی 30 هزار تومان دستمزد می گیرد و نه بیمه  ای دارد و نه قراردادی.

او ادامه  می دهد: اگر با شرایطی که ارفرما انتظار دارد کار نکنیم از یک لقمه نان حلال هم باز می مانیم و زن و بچه مان گرسنه می مانند.

از این دست نمونه ها در جای جای کشور به خصوص پایتخت زیاد است و مساله مهم اینجاست که این نوع بی توجهی به حقوق کارگر هر روز بیشتر از دیروز باب می شود و اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشودجیب کارفرماها روز به روز بزرگتر خواهد شد و جیب کارگران زحمتکش تنگ تر.

انتظار چند ساله کارگران مشاغل زیان آور برای ابلاغ احکام بازنشستگی

 تقاضای کارگران و بی توجهی مسئولان

انتظار چند ساله کارگران مشاغل زیان آور خراسان جنوبی برای ابلاغ احکام بازنشستگی نتیجه ای نداشته و هنوز تعداد زیادی از این کارگران برای دریافت احکام خود پس از مدتها در هزار توی نظام اداری گیر کرده اند.

به گزارش22تیر مهر، در تمامی روزهای گرم و سرد تابستان و زمستان که ما در خانه های گرم خود در کنار بخاری و شومینه های گرم مشغول استراحت هستیم، مردان و زنانی هستند که بی توجه به گرمی سوزان هوا و سرمای طلاقت فرسا برای رزق حلال خانواده خود تلاش می کنند در حالی که شاید در تمامی دوران مشقت بار کار و تلاش خود یک بار هم دیده نشده و مورد تقدیر قرار نمی گیرند.

اینها انسان هایی هستند بی ادعا و بی هیچ منت و انتظاری روزها و شب ها بی وقفه کار می کنند اما همین که پیر می شوند تازه مشکلاتشان شروع شده و برای این که سربار خانواده خود نبوده و در هنگام پیری امیدی و به قول خود شان یک آب باریکه ای برای زندگیشان داشته باشند پس از 20 یا 25 سال که دیگر به دلیل کارهای سخت جسمشان یارای تحمل بدن های لاغرشان را ندارد و به اصطلاح ما از کار افتاده می شوند در این زمان بنابر اصول قانونی اقدام به تقاضا برای بازنشستگی می کنند.

هفت خوان رستم شروع می شود و تقاضا بازنشستگی از این کمیسیون به آن کمیسیون برده می شود و سرانجام زمانی که فکر می کنند موعد بازنشستگی شان شده تازه دوندگی آنها از این اتاق به آن اتاق برای ابلاغ و دریافت حکم آغاز می شود و به این ترتیب در زندگی آنها روزهایی شروع می شود که به انتظار می گذرد روزهایی که شاید عمرشان کفاف ندهند حکم بازنشستگی خود را ببیند.

شاید هم هنوز اولین حقوق بازنشستگی را نگرفته به دلیل امراض گوناگون با خستگی تمام چشم از جهان فرو بسته و هرگز نتوانند مزه استراحت را در زندگی خود بچشند استراحتی که به دلیل تاخیر و بی توجهی بعضی از مسئولان به استراحت ابدی و بازنشستگی ابدی این کارگران ختم می شود.

روند طولانی رسیدگی به احکام بازنشستگی کارگران مشاغل سخت

قاسمی با بیان اینکه شغل او جز مشاغل زیان آور محسوب شده و او به دلیل بیماری نفس تنگی قادر به کار کردن  نیست می گوید: با وجود این که در سال 90 حکم بازنشستگی او در کمیسیون اداره کار تصویب شده ولی هنوز به دلیل طولانی بودن مراحل اداری حکم او ابلاغ نشده است.

وی افزود: پس از این که در اداره کار احکام کارگران مشاغل زیان آور بررسی می شود به اداره بیمه یا همان تامین اجتماعی برای ابلاغ و بررسی سوابق ارسال می شود که متاسفانه به دلیل زیاد بودن تقاضا ها و همچنین به دلیل بی توجهی بعضی از کارفرمایان در ارسال سوابق بیمه کارگران و یا عدم ارسال پیوسته لیست های بیمه، کارگران پس از چند سال کار سخت دچار مشکل می شوند.

وی بیان داشت: بعضی از آنها هم به دلیل همین مشکلات مجبور می شوند چند سال دیگر هم با انواع بیماری های کشنده به شغل قبلی خود بازگردند تا زمان تقاضای بازنشستگی آنها براساس قانون فرا رسد.

کارگر بیرجندی با بیان این که در صورت مساعدت مسئولان حجم عمده ای از مشکلات کارگرانی که این مشکلات را دارند حل می شود، گفت: یکی دیگر از مشکلات کارگران این است که پس از بازنشستگی ممکن است کارفرما حق سنوات آنها را پرداخت نکرده باشد که در این صورت تنها پشتوانه کارگر حقوق ماهیانه بازنشستگی او است.

وی عنوان کرد: از آن جایی که حقوق کارگر براساس حقوق سال های ماقبل بازنشستگی او پرداخت می شود و در خراسان جنوبی هم پایه حقوق کارگران بسیار کم است حقوق بازنشستگی آنها هم کفاف مخارجشان را نمی دهند.

قاسمی ادامه داد: کارگران چشم انتظار ابلاغ احکام بازنشستگی خود هستند و کارگران مشاغل زیان آور نیازمند توجه جدی مسئولان و نظارت بیشتر بر کارفرمایان هستند.

حامد پور یکی دیگر از کارگران بیرجندی با بیان این که روندهای ابلاغ احکام بازنشستگی بسیار طولانی است، گفت: بسیاری از کارگران به دلیل روندهای طولانی از پیگیری امور اداری خود برای ابلاغ حکم دلسرد شده اند و بعضی از آنها بی توجه به از کار افتادگی بدن خود بدون هیچ شکایتی به کار خود ادامه می دهند که این کار سرانجام به مرگ و خانه نشینی آنها ختم می شود.

وی افزود: این روندهای طولانی در سال های گذشته تنها برای کارگران نبوده بلکه کارمندان هم از روندهای طولانی ابلاغ بازنشستگی گله مند هستند.

کارگر بیرجندی با بیان این که مهم ترین درخواست آنها کاهش روندهای مراحل اداری و تسریع در ابلاغ احکام کارگرانی است که از بیماری های خاص رنج می برند، گفت: تاخیر در ابلاغ احکام کارگران در شرایط خاص و بی توجهی به آنها موجب دلسردی آنها از زحمات چندین ساله آنها می شود.

حامد پور با بیان اینکه باید در جامعه حمایت های بیشتری از قشر کارگر صورت گیرد، تصریح کرد: کارگران اقشاری هستند که پیامبر بر دست یکی از آنها بوسه زده و نوید بهشت را به او داده است و به کارفرمایان توصیه کرده تا عرق جبین کارگر خشک نشده دستمزد او را بپردازند.

توسعه مشاغل خانگی باعث خود استثماری کارگران زن می‌شود

یک کارشناس مسائل زنان در واکنش به صحبتهای اخیر معاون رئیس جمهور، «شهیندخت مولاوردی» مبنی بر پیگیری برای تدوین بسته اجرایی اشتغال پایدار زنان و توسعه مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار، گفت: تجربه مشابه در دیگر نقاط جهان و آمار غیر رسمی در ایران نشان داده اشتغال خانگی علی رغم بالابردن تولید سرانه ناخالص ملی، فقر زنان را افزایش داده است.

هاله صفرزاده در این باره گفت: هدف از توسعه اشتغال خانگی به کارگیری گروه پرشمار زنان جویای کار با کمترین قیمت است، با اشتغال خانگی سرانه تولید با کمترین هزینه افزایش می یابد اما برای کارگر خانگی منفعتی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: قوانین کار بر اینگونه از اشتغال موثر نیستند، دستمزد کارگران از حداقل حقوق مصوب دولت بسیار پایین تر است و هیچ اهرم نظارتی نمی‌تواند وضعیت کارگران خانگی را بررسی کند.

وی افزود: اشتغال در بخش خانگی اصلا به نفع زنان نیست چرا که در این نوع از اشتغال ساعت کاری مشخص نیست و در واقع کارگر در تمام ساعات روز درگیر انجام مسئولیت خود است.

صفرزاده تصریح کرد: علاوه بر این، در اشتغال خانگی کارگران بیمه نمی شوند و بازنشستگی ندارند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مضرات اشتغال خانگی پراکندگی کارگران و عدم ارتباط کارگران با یکدیگر است، در اشتغال خانگی کارگران نه همکار بلکه رقیب یکدیگرند و امکان اتحاد و یکپارچگی در برابر کارفرما برای آنها وجود ندارد.

این کارشناس مسائل زنان با اشاره به نحوه پرداخت مزد در مشاغل خانگی افزود: کارمزدی بودن اشتغال خانگی منجر به «خوداستثماری» کارگر می شود. تجربه کارگران خانگی نشان داده، شخص برای کسب درآمد بیشتر با اعملا محدودیت برای خود سعی در افزایش تولید دارد. این مساله باعث می شود کارگر در رقابت با خود قرار بگیرد و با توجه به مشخص نبودن ساعت کار تمام شبانه روز چه به لحاظ فیزی و چه ذهنی درگیر انجام هرچه بیشتر کار خود باشد.

صفرزاده ادامه داد: شاید بدترین ضرر اشتغال خانگی درگیر شدن کودکان در این نوع از اشتغال است، پرداخت دستمزد بیشتر در ازای کار بیشتر باعث می شود کارگران خانگی  کم کم دیگر اعضای خانواده به خصوص کودکان را هم درگیر کار کنند. به کارگیری کودکان آن هم در چنین شرایطی کاملا غیرقانونی است اما در اشتغال خانگی امکان نظارت و جلوگیری از چنین آسیب هایی وجود ندارد.

صفرزاده درخصوص علت های توسعه طرح اشتغال خانگی از سوی دولت گفت: دولت با عنوان کاهش بیکاری و فقر زنان، را ترغیب به اشتغال در بخش خانگی می کند اما اشتغال خانگی در واقع به کارگیری زنان با کمترین دستمزد و انداختن بخشی از هزینه تولید بر روی دوش زنان کارگر است.

وی ادامه داد: در کارگاهها، کارفرما مجبور به تامین اجاره محل تولید، هزینه آب و برق و وسایل تولید است اما اشتغال خانگی تمامی هزینه های جانبی را بر دوش کارگر می اندازد و در مقابل دستمزدی بسیار پایین تر از حد معمول برای او درنظر می گیرد.

صفرزاده با اشاره به نتایج اجرای طرح های مشابه در کشورهایی مثل تایوان و هند افزود: چند سال پیش در تایوان طرحی با عنوان «اتاق نشیمن، یک کارگاه» اجرا شد. در این طرح زنان به مثابه نیروی کار وسیع و ارزان سرانه تولید ناخالص ملی را افزایش دادند اما وضعیت معیشتی زنان بهبود نیافت و فقر زنان بیشتر شد.

وی ادامه داد: در کشور هند نیز اتحادیه «سیوا» با حمایت از زنان خوداشتغال اقدام به ایجاد تعاونی و بانک برای آنها کرده است، اما با وجود پیشرفت نسبی در برابر دیگر کشورهای آسیایی، این نوع از اشتغال وضعیت فقر زنان نسبت به مردان را بهتر نکرده است.

این فعال مسائل زنان با اشاره به آسیب های ذاتی اشتغال خانگی برای کارگران افزود: این نوع از اشتغال به خودی خود برای کارگران آسیب زاست اما این آسیب ها در مورد کارگران زن چند برابر می شود چرا که اشتغال خانگی، مسئولیت های آنها در خانه را کاهش نمی دهد و در واقع کارگران زن به طور همزمان دو مسئولیت خانه داری و شغل خود را بر عهده دارند.

منبع:ایلنا-22تیر

معادن شن و ماسه استان تهران همچنان قربانی می‌گیرد-جان کارگران در سایه غفلتها رنگ می بازد

معادن همواره آبستن حوادث ناگواری هستند که در صورت عدم رعایت اصول ایمنی و فنی دامنگیر کارگران خواهد شد. استان تهران را می توان قطب معادن شن و ماسه کشور نامید و از آنجاکه معادن شن و ماسه در حوادث معدنی کشور جایگاه قابل ملاحظه ای دارد، به تبع آن این استان نیز از این امر مصون نیست.

به گزارش22تیر مهر، بسیاری از مسئولان وجود پنج هزار و 770 معدن فعال و کشف 68 نوع ماده معدنی در کشور را مزیتی رقابتی در بازارهای جهانی برای ایران می دانند و معتقدند سرمایه گذاری در معادن و معرفی صنایع معدنی ظرفیت مناسبی برای تسریع در الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) محسوب می شود.

اما.... روی دیگر این سکه پر زرق و برق، حوادث و تلفات ناشی از بهره برداری های غیرمجاز، بی رویه و نا ایمن است که حلاوت این نعمت خدادای را به تلخی می کشاند، در سراسر دنیا کارگران بسیاری جان خود را حین کار در معادن از دست می دهند بطوریکه امروز دیگر کشته شدن کارگران در معادن و ریزش آوار پدیده جدیدی نیست...! هرازچندگاهی خبر جان باختن کارگران معدن در گوشه و کنار دنیا در حالی تیتر رسانه ها می شود که موجی از دلسوزیها، راهکارها، بسته های حمایتی، قوانین و.... را به دنبال دارد اما پس از گذشت چندین روز این تب به سردی می گراید و کارگران همچنان زیر آوار بی توجهی ها مدفون می شوند.

بنابر آمار منتشره از سوی مرکز آمار ایران در سال 90، در مجموع هزار و 320 حادثه در تمام معادن کشور رخ داد که از این تعداد 487 مورد مربوط به معادن زغال سنگ بود و معادن سنگ تزئینی با 208 مورد و شن و ماسه با 178 مورد در رده های دوم و سوم جای قرار داشتند، تعداد افراد حادثه دیده طی این سال در حوادث معدنی کشور هزار و 392 نفر بود که در این بین بیشترین تعداد افراد آسیب دیده مربوط به معادن زغال سنگ با 493 نفر، معادن سنگ تزئینی با 221 نفر و معادن شن و ماسه با 205 نفر بود.

 

استان تهران را می توان قطب معادن شن و ماسه کشور نامید چراکه عمده پتانسیلهای آن معادن شن و ماسه آبرفتی در غرب و شرق استان و معادن شن و ماسه کوهی در شهرستانهای دماوند و فیروزکوه است، از آنجاکه معادن شن و ماسه در حوادث معدنی کشور جایگاه قابل ملاحظه ای دارد، به تبع آن استان تهران نیز از این امر مصون نیست.

در این باره می توان به برخی حوادث اخیر (از نیمه دوم سال گذشته تاکنون) اشاره کرد که طی آن چهار کارگر معادن شن و ماسه در شهرستانهای شهریار و قدس به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی حین کار زیر آوار مدفون شده و جان خود را از دست دادند، حادثه اول در آذرماه سال 92 در قدس رخ داد که طی آن با ریزش حجم عظیمی از گل و لای بر روی بیل مکانیکی راننده خودرو کشته شد، در این حادثه جسد کارگر ۳۰ ساله‌ به نام ابراهیم شفیعی پس از عملیات یازده روزه امدادگران کشف شد.

حادثه دوم در بامداد ششم اسفندماه سال 92 در یکی دیگر از معادن شهریار اتفاق افتاد که در آن یک کارگر 35 ساله بر اثر ریزش بخشی از دیواره معدن در زیر انبوه ماسه دفن شد، در حادثه بعدی نیز سوم تیرماه جاری در یکی از معادن قدس حجم بسیاری از شن و ماسه بر روی دو دستگاه خودرو سنگین شامل یکدستگاه بنز ۱۹۲۱ و یکدستگاه لودر ریزش کرد و منجر به محبوس شدن دو نفر از پرسنل معدن شد که در نهایت پس از یک ساعت و 16 دقیقه عملیات طاقت فرسا اجساد افراد از زیر آوار خارج شد.

میزان بهره برداری از معادن تهران در سالجاری به 40 میلیون تن می رسد

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، بیش از 600 معدن در این استان فعال هستند که میزان بهره برداری از آنها در سال گذشته 34.5 میلیون تن بود و پیش بینی می شود در سالجاری به 40 میلیون تن برسد، سهم استان تهران به لحاظ وزنی، 10 درصد بهره برداری کل کشور است.

گفتنی است؛ بیش از پنج هزار و 700 معدن فعال در کل کشور وجود دارد که سهم استان تهران با برخورداری از حدود 600 معدن فعال معادل 10.87 درصد است، از مجموع 68 نوع ماده معدنی مکشوفه در کشور تاکنون 23 ماده در تهران یافت شده اما این استان به لحاظ دارا بودن معادن مصالح ساختمانی و سنگهای سبز شهرت بسیاری دارد بنحویکه در بسیاری از پروژه های بزرگ ساختمانی نظیر برج میلاد از مواد تولیدی معادن استان تهران استفاده شده است.

استان تهران به طور عمده دارای دخایر شن و ماسه است که این معادن بصورت آبرفتی در شرق و غرب استان و بصورت کوهی در شهرستانهای دماوند و فیروزکوه متمرکز هستند.

جریان برق جان کارگرجوان کارگاه آجرپزی را گرفت

فرمانده انتظامی آبدانان از فوت کارگرجوان  در اثر برق گرفتگی ناشی از اتصال کابل برق خبر داد.

به گزارش22تیر،سرهنگ علی مهری روز یکشنبه اظهار کرد: این جوان روزشنبه در کارگاه آجرپزی در حوالی روستای ˈهزارانیˈ این شهرستان دچار برق گرفتگی شد و در دم جان سپرد.

وی افزود: پس از تحقیقات مشخص شد که اتصال کابل ورودی برق کارگاه و سرایت آن به اتاق مسکونی کارگران دلیل وقوع این حادثه بوده است.

شهرستان 60 هزار نفری آبدانان در جنوب غرب استان ایلام قرار دارد.آبدانان مرکز این شهرستان در 164 کیلومتری ایلام واقع است.

کارگری ٢٠ ساله از اهالی سنندج در حادثه کار جان باخت

یک کارگر اهل سنندج بر اثر برق‌گرفتگی در اقلیم کُردستان ـ عراق جان خود را از دست داد.

به گزارش 22تیرکُردپا، روز جمعه گذشته در شهر اربیل جوان ٢٠ ساله‌ای به نام یادگار درویشی اهل روستای اندر از توابع شهرستان سنندج جان سپرد.

وی در پایتخت اقلیم کُردستان و به عنوان یک کارگر مشغول امرار معاش خود و خانواده‌اش بود.

جسد این جوان کُرد روز گذشته از مرز باشماق در مریوان به خانواده‌ی درویشی تحویل داده شد.

بیست ودوم تیرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری23تیر1393

- ادامه اعتصاب غذا رضا شهابي در بيمارستان

- گفتگو با ربابه رضایی همسر کارگر زندانی رضا شهابی پیرامون آخرین وضعیت رضا بعد از انتقال به بیمارستان!

- قتل‌عام زنان وكودكان در بمباران غزه جنايتي ديگر عليه بشريت

- اعتصاب کارگران معدن همکاردراعتراض به عدم پرداخت پاداش کاری

- اعتصاب کارگران ذغال سنگ البرز شرقی در اعتراض به خصوصی سازی

- علیرغم وعده و وعیدهاحقوق بازنشستگان صنعت فولاد کشورکماکان بموقع پرداخت نمی شود

- عدم پرداخت حقوق کارگران کارخانه نوشابه گازدار خوش نوش

- شورای عالی کاربه اتفاق آرا با پیشنهاد وزیرکارمبنی برلغو محاسبه حق بیمه از مزایای بن کارگری موافقت کرد

- حذف کارگران شرکتی از دریافت بیمه بیکاری

- وجود 1600 واحد تولیدی تعطیل یا نیمه‌تعطیل در لرستان

- تجمع مال باختگان شرکت سایه گستران زندگی ایرانیان

- مرگ کارگر 83 ساله مرغداری در چاه

- یک کارگر برق کار بر اثر برق گرفتگی جان‌ باخت

- تشدید اعتصاب کارکنان فلز آفریقای جنوبی

راديو ندا : ادامه اعتصاب غذا رضا شهابي در بيمارستان

داوود رضوي، فعال سنديكائي كارگران شركت واحد، در گفتگو با راديو ندا گفت : '' رضا شهابي را تحت الحفظ با دست بند و غل و زنجير به تخت بيمارستان بسته اند و اعتصاب غذا ادامه دارد.''

تاریخ گفتگو22تیر1393

گوش کنید: http://www.radioneda.de/2014/07/14/D_Razavi140713.mp3

گفتگو با ربابه رضایی همسر کارگر زندانی رضا شهابی پیرامون آخرین وضعیت رضا بعد از انتقال به بیمارستان!

خانم رضایی اگه می‌شه پیرامون وضعیت فعلی رضا و همینطور انتقالش به بیمارستان کمی‌ توضیح بدید.

روز شنبه ۲۱ تیر ماه رضا پس از ۴۲ روز اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شد ، رضا بعد از انتقال به بیمارستان هم همچنان در اعتصاب غذا به سر میبره و امروز ۴۴ روز می‌شه که رضا در اعتصاب غذا است ، از لحاظ جسمی‌ واقعا در وضعیت بحرانی به سر میبره و جسم بی‌ جان رضا رو هم به تخت بیمارستان دستبند زدند و یک سرباز بالای سر رضا مشغول نگهبانی از رضا هست.

مشکلات جسمی‌ رضا از چه ناحیه‌ای هست؟

رضا از ناحیه کمر ، گردن و کلیه به شدت ناراحت  و همینطور سوزش معده شدید داره به خاطر ۴۴ روز اعتصاب غذا ، نزدیک به ۱۷ کیلو وزن کم کرده و دکتر معالج رضا گفت رضا هر چه زودتر باید تحت عمل جراحی قرار بگیره و بعد از عمل جراحی هم نه زندان بلکه باید در خانه به استراحت بپردازه.

خانم رضایی الان که رضا ۲ روزه به بیمارستان منتقل شده چرا باز هم اعتصاب غذا را ادامه داده، دلیل ادامه اعتصاب غذا چی‌ه؟

این دفعه چهارم که رضا در طول مدت زندانش دست به اعتصاب غذا میزنه ، درست که رضا به بیمارستان منتقل شده اما هنوز به اون خواسته‌های خودش که به خاطر اونها دست به اعتصاب غذا زد نرسیده و به همین خاطر اعتصاب غذا خودش را ادامه داده ، بازگشت به محل قبلی‌ یعنی‌ زندان اوین بند ۳۵۰ ، ‌مرخصی استعلاجی جهت دارمان و عمل جراحی دیسک کمر بدون حضور ماموران زندان که باعث ایجاد رعب و وحشت برای مراجعه کنندگان به بیمارستان و کادر پزشکی‌ بیمارستان نشه ، اجرای ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی و اجرای قانون آزادی مشروط ، اینها خواسته‌های رضا برای پایان دادن به اعتصاب که هنوز هیچ کدامش عملی‌ نشده و تازه رضا به همراه سرباز به بیمارستان منتقل شده و همانطور که گفتم  با دستبند به تخت بستنش.

آیا به شما اجازه دادند که به عنوان همراه در بیمارستان کنار رضا باشید؟

نه ، هنوز اجازه داشتن همراه به رضا داده نشده و ما هم دلیل این کار را نمی‌فهمیم ، چرا نباید به رضا اجازه همراه داده بشه و مثل یک جنایتکار با دستبند به تخت ببندنش ، در صورتی‌ که رضا هیچ جنایتی نکرده و فقط به عنوان یک کارگر از حقوق خودش دفاع کرده ، برای ‌مرخصی هم ما پیگیر شدیم اما به ما گفتن که آقای خدابخشی مسول پرونده رضا الان در تعطیلات و تا زمانی‌ که از تعطیلات برنگرده از ‌مرخصی هم خبری نیست و حتی احتمال داره دوباره رضا را به زندان برگردانند در صورتی‌ که وضعیت رضا خیلی‌ بحرانیه و باید هر چه زودتر تحت عمل جراحی قرار بگیره ، امروز دخترم که رفت پیش رضا از دیدن صحنه‌ای که به تخت با دستبند بستنش نتونست طاقت بیاره و زود برگشت خود رضا هم از این قضیه که به تخت بستنش خیلی‌ عصبانیه و همین امر باعث استرس و فشار‌های روحی بیشتری برای رضا می‌شه.

خانم رضایی خواسته شما به عنوان همسر یک کارگر زندانی که در این وضعیت به سر میبره از کسانی‌ که این گفتگو را می‌خوانند چیست؟

رضا و افراد دیگه‌ای مثل رضا که از حق و حقوق خودشون دفاع کردند به عنوان یک کارگر نباید زندانی بشن و نباید با اونها مثل جنایتکار‌ها برخورد بشه ، باید همه تلاش کنیم تا رضا از این وضعیت خارج بشه چون واقعا شرایط سختی را هم رضا و هم ما به عنوان خانواده رضا داریم پشت سر می‌گذاریم  ، از تمامی‌ کسانی‌ که این گفتگو را می‌خوانند و یا صدای اعتراض ما را میشنوند خواهش می‌کنم که برای آزادی رضا از هیچ کوششی دریغ نکنند همانطور که تا الان نکردند و همواره از رضا حمایت کردند ، از مسئولین قضایی هم خواستار رسیدگی سریع به وضعیت  رضا هستم.

کمیته حمایت از مبارزات جنبش کارگری ایران - دانمارک‌

تاریخ گفتگو23تیر ماه 1393

قتل‌عام زنان وكودكان در بمباران غزه جنايتي ديگر عليه بشريت

هزاران زن وكودك در بمباران هواپيماهاي اسرائيلي در باريكه‌ی غزه به خاك وخون كشيده شدند. بيش از صد كشته و بيش از هزار نفر مجروح حاصل اين بمباران بود . بيش از هفتاد سال است كه حكومت بنيادگراي اسرائيل در منطقه خاورميانه دست به جنايات هولناك مي‌زند و نظام سرمايه‌داري جهاني از اين جنايات دفاع مي‌كند. قتل‌عام فلسطينيان در ديرياسين، كفر قاسم و قتل عام هاي اردوگاه هاي آوارگان فلسطيني در صبرا و شتيلا هيچگاه مورد بررسي صحيحي قرار نگرفت و اين قتل‌عام ها به شکل بمباران‌هاي بي‌وقفه‌ی مناطق فلسطيني همچنان ادامه دارد. سرمايه‌داري جهاني كه از يك طرف با تمام وجود از حكومت بنيادگراي اسرائيل حمايت مي‌كند، از سوی ديگر به توسعه‌ی بنيادگرایي در ساير مناطق خاورميانه مي‌پردازد تا مبارزات مردم منطقه را براي رهائي از ستم اين نظام همواره در کنترل خود بگیرد و از گسترش مبارزات آزاديخواهانه و ضد نظام سر مايه داري در اين منطقه جلوگيري كند. بر كارگران و زحمتكشان است تا ضمن شناخت ترفندهاي نظام سرمايه‌داري، با مبارزات مستقلانه‌ی خود و با فاصله گرفتن از هر نوع بنيادگرائي مذهبي و قومي تنها به به رهائي مردم منطقه بيانديشند و ضمن منسجم كردن مبارزات آزاديخواهانه، جنگ‌طلبي‌هاي نظام سرمايه‌داري را كه براي فرار از بحران هاي خود منطقه خاورميانه را به خاك وخون كشيده است، محكوم كرده و با همبستگي‌هاي ميارزات كارگران و زحمتكشان و مردم تحت ستم منطقه، بنيادگرائي را در هرشكل و شمايلي طرد كرده تا بتوانند در صلح و آرامش به بازسازي خرابي‌هاي ناشي از جنگ هاي هفتادساله در منطقه بپردازند. كانون مدافعان حقوق كارگر از تمامي نيروهاي آزاديخواه و مستقل مي‌خواهد تا صفوف خود را عليه تمامي جناح‌هاي سرمايه‌داري چه بنيادگرا و چه در شكل دموكراسي‌هاي تحميلي فشرده‌تر كرده تا بتوانند زندگي انساني و شرافتمندانه‌اي را براي مردم منطقه فراهم كنند.

كانون مدافعان حقوق كارگر22 تیر1392

   اعتصاب کارگران معدن همکاردراعتراض به عدم پرداخت پاداش کاری

به علت پرداخت نشدن پاداش کاری کارگران معدن همکار دست به اعتصاب زدند.

 به گزارش 22تیر۷۲عارف، صبح روز21تیر کارگران معدن زغالسنگ همکار کوهبنان دست به اعتصاب زدند .

طبق این گزارش ۲۰۰ کارگر شیفت صبح این معدن به علت پرداخت نشدن پاداش کاری خود دست از کار کشیدند و با تجمع در محل اداری این معدن خواهان تحقق خواسته هایشان شدند.

گفتنی است این اعتصاب در شیفت های عصر و همچنین صبح روز 22تیرنیز ادامه داشت و این درحالی است که مسئول رسیدگی به این مشکل در معدن همکار حضور ندارد .

اعتصاب کارگران ذغال سنگ البرز شرقی در اعتراض به خصوصی سازی

بیش از هزار کارگر معدن ذغال سنگ البرز شرقی در واکنش به بی‌توجه‌ای مسئولان در خصوص واگذاری ۴۲ هکتار از زمین‌های این معدن به شهرداری شاهرود که درادامه سیاست خصوصی سازی این معدن صورت گرفته است، صبح امروز دست از کار کشیده و در محوطه معدن و در مقابل ساختمان امور اداری تجمع کردند.

به گزارش23تیرایلنا،صبح امروز دوشنبه (۲۳ تیر ماه) بیش از هزار کارگر معادن ذغال سنگ البرز شرقی (واقع در منطقه طرزه استان سمنان) در اعتراض به خصوصی سازی این معدن وهمچنین واگذاری زمینهای در تملک آن به شهرداری که بدون اطلاع کارگران صورت گرفته است دست از کار کشیده ودر محوطه معدن تجمع کردند.

براساس این گزارش،سازمان خصوصی سازی، سهام شرکت ذغال سنگ البرز شرقی را  به صورت صد در صد به بخش خصوصی ذوب آهن اصفهان واگذار کرد، این درحالیست که ۵ درصد از سهام تدریجی این معدن واملاک ان به ۱۳۹۲ نفر از کارگران تعلق دارد.

علاوه بر آن سازمان خصوصی سازی در ادامه  ۴۲ هکتار از زمین‌های تحت مالکیت این معدن را که در مرکز شهر شاهرود واقع شده بدون اطلاع کارگران به شهرداری واگذار کرده است.

او با بیان اینکه اگر این موضوع به اطلاع کارگران می‌رسید کارگران می‌توانستند این املاک را با شرایطی که برای شهرداری در نظر گرفته شده است مطالبه کنند.

گفتنی است،با وجود آنکه در چندین نوبت از مسئولان استانی وشهرستانی از سوی کارگران خواسته شده است مانع خصوصی سازی این معدن وواگذاری ۴۲ هکتار از زمینهای این واحد به شهرداری شوند اما آنان نسبت به این موضوع بی‌توجه بوده وسکوت آنان موجب گسترش اعتراضات کارگری در این معدن شده است.

در همین رابطه آقای ربیعی‌نژاد مدیر عامل شرکت ذغال سنگ البرز شرقی ضمن تایید تجمع اعتراضی کارگران این معدن بر علیه واگذاری املاک این واحد معدنی به شهرداری، گفت: اعتراض صنفی کارگران البرز شرقی بمدت نیم ساعت بود که با وعده پیگیری هم اکنون خاتمه یافته است.

او با بیان اینکه هم اکنون همه کارگران معدن البرز شرقی مشغول به کار هستند و اعتراض آنان خاتمه یافته است افزود: به کارگران قول داده‌ایم پیگیر ۵ درصد سهام تدریجی آنان وهم چنین در زمینه واگذاری زمینهای تحت تملک معدن به کارگران تمام تلاش خود را انجام دهیم.

ربیعی‌نژاد در زمینه خصوصی سازی معدن البرز شرقی گفت: در ابتدا کارگران مخالف واگذاری سهام این معدن به شرکت فولاد اصفهان بودند که در ‌‌نهایت با توجیه آنان این مسئله منتفی شد، اما انچه امروز مورد اعتراض کارگران است مسئله  فروش زمین‌های در تملک معدن به شهرداری شاهرود است که آنهم از سوی سازمان خصوصی سازی صورت گرفته است.

علیرغم وعده و وعیدهاحقوق بازنشستگان صنعت فولاد کشورکماکان بموقع پرداخت نمی شود

صندوق بازنشستگان صنعت فولاد در حال حاضر بیش از 12 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است.

ابتدای تیرماه جاری جمعی از بازنشستگان ذغال سنگ و فولاد اصفهان و کرمان با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار رفع مشکل پرداخت حقوق بازنشستگی خود شدند.

به گزارش23تیرماین نیوز،آنان به استناد به بند 59 قانون بودجه 1393 کل کشور خواستار دریافت به موقع حقوق خود شدند.

به گفته آنان، حدود سه سال است که حقوق بازنشستگان ذغال سنگ و فولاد شهرهای اصفهان، کرمان و همچنین بازنشستگان معادن اهواز، شاهرود و طبس به دلیل برخی مشکلات قانونی به صورت مرتب به آنها پرداخت نمی شود.

این بازنشستگان تاکید دارند که دارای کد بازنشستگی کشوری هستند اما سازمان بازنشستگی کشوری اعلام کرد که آنان باید حقوق بازنشستگی خود را از صندوق بازنشستگی فولاد کشور دریافت کنند.

پس از برگزاری این تجمع، اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اوایل تیر ماه در نشستی با مسوولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به بررسی مطالبات و معوقات بازنشستگان صنایع فولاد کشور پرداختند.

در این نشست اعلام شد که نظر دولت بر این است که معوقات بازنشستگان به صورت سهام به آنان پرداخت شود ولی بازنشستگان صنایع فولاد و نمایندگان مجلس بر این نظر هستند که این معوقات به صورت نقدی پرداخت شود.

بنا بهمین گزارش بنقل ازحمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس مشکلات صندوق بازنشستگی فولاد عامل بروز این مشکل است.

به گفته وی، پیش از این صندوق بازنشستگان فولاد، یک صندوق دولتی بود و به همین دلیل کسورات آن به دولت منتقل شده است؛ این صندوق به تدریج عهده دار امور حقوق و مزایای بازنشستگان شد اما توان پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان صنعت فولاد را ندارد و دولت بابت سال هایی که کسورات صندوق به حساب دولت می رفت، بدهکار است.

فولادگر تاکید کرد: مجلس در بودجه سال های 91 و 92 تصویب کرد که معوقه بدهی دولت به این صندوق از محل فروش سهام هشت معدن تامین شود که این مصوبه به تدریج اجرا و حدود 12 هزار و 500 میلیارد تومان بدهی صندوق پرداخت شد.

وی افزود: صندوق بازنشستگان صنعت فولاد در حال حاضر تحت پوشش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است اما سهامی که واگذار شده، نقد نیست و منابع آن تکاپوی سرمایه گذاری توسط صندوق را نمی کند که این امر باعث عقب افتادن تامین منابع و پرداخت حقوق و مزایا می شود.

اوتاکید کرد: صندوق بازنشستگان صنعت فولاد در حال حاضر بیش از 12 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است.

عدم پرداخت حقوق کارگران کارخانه نوشابه گازدار خوش نوش

شرکت تولیدی نوشابه گازدار خوش نوش مدت‌هاست با بحران مالی روبرو شده‌اند و حتی توان پرداخت حقوق پرسنل و کارگران ندارند.

به گزارش 23تیرایسنا،، به نقل از روابط عمومی فرمانداری ساری، جواد واحدی اظهار کرد: در سال جاری کارگران این شرکت با مراجعه‌های مکرر خود به نمایندگان مجلس و فرماندار شهرستان ساری برای رفع مشکلشان خواستار همکاری شدند.

فرماندار ساری بیان کرد: برای رفع مشکل شرکت "خوش نوش" ساری جلسه‌ای با حضور نمایندگان مردم ساری و میاندرود در مجلس، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت، مدیرکل کار و تامین اجتماعی و سرمایه‌گذار شرکت خوش‌نوش ساری تشکیل شد.

وی تصریح کرد: چندین بار به سرمایه‌گذار شرکت برای رفع بحران راهکار ارائه شد ولی متاسفانه این معضل همچنان باقیماند. مدیریت شرکت از توان نداشتن در پرداخت حقوق به کارگران به دلیل بحران مالی خبر داده است.5 راهکار برای رفع مشکل شرکت به سرمایه گذار ارائه شده است.

فرماندار ساری، نتیجه نظرات کارشناسی و حقوقی برای رفع این مشکل را رایزنی با بنیاد برکت اعلام کرد و گفت: مدیریت صنعت و تجارت، هماهنگی لازم برای نشست با بنیاد برکت با حضور نمایندگان مجلس و سرمایه گذار شرکت طی چند روز آینده را انجام می‌دهد.

شورای عالی کاربه اتفاق آرا با پیشنهاد وزیرکارمبنی برلغو محاسبه حق بیمه از مزایای بن کارگری موافقت کرد

به گزارش23تیرایلنا،عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران حاضردرشورای عالی کار جزئیات مربوط به چگونگی مخالفت این شورا  با کسر حق بیمه از بن کارگری را تشریح کرد.

وی گفت: موضوع بررسی کسر حق بیمه از بن کارگری در دستور کار جلسه نبود اما وقتی شورای عالی روز سه شنبه ۱۷ تیر تشکیل جلسه داد، وزیر کار پیشنهاد لغو کسر حق بیمه یاد شده را مطرح کرد.

وی ادامه داد: در این جلسه این طور استدلال شد که عملکرد سازمان تامین اجتماعی در مورد کسر حق بیمه از بن کارگری درست نبوده است و اصلا مبلغ ۸۰ هزار تومان چقدر هست که بخواهند در این شرایط نامساعد اقتصادی از آن حق بیمه کسر کنند.

وی با غیر عقلانی خواندن این شیوه استدلالی، گفت: در نهایت حاضران در این نشست همگی به اتفاق با پیشنهاد وزیر کار مبنی لغو کسر حق بیمه از مزایای بن کارگری موافقت کردند.

اوبابیان اینکه خود در این جلسه در زمره مخالفان پیشنهاد وزیر کار بوده است، درتشریح دلیل این مخالفت بیان کرد: به دو دلیل با این پیشنهاد مخالفت کردم. اول آنکه کسر حق بیمه از بن کارگری برای کارگاه‌هایی که بن کارگران را پرداخت نمی‌کنند، عامل بازدارنده خوبی به شمار می‌رفت و دلیل دیگر آنکه کسر همان مبلغ ناچیز از بن کارگری در نهایت به افزایش منابع مالی سازمان و مستمری دوران بازنشستگی کارگران منجر می‌شد.

وی از واکنش منفی اعضای کارگری، کارفرمایی و دولتی حاضر در جلسه شورای عالی کار با دومین دلیل مخالفتش خبر داد و افزود: وزیر کار در پاسخ به دلیل دوم گفت ما باید عوامل نظارتی خودمان را تقویت کنیم تا کارگاه‌ها موظف باشند قانون را رعایت کنند. ما نمی‌توانیم به دلیل آنکه نظارت دقیقی انجام نمی‌شود، هزینه جدیدی را به کارفرمایان تحمیل کنیم.

 

وی در عین حال تصریح کرد: کسر حق بیمه از بن کارگری اساسا در شورای عالی کار تصویب نشده است که حالا توسط این شورا لغو شود.

اودر پایان با اشاره به رای مثبت همه حاضرین در جلسه به پیشنهاد وزیر کار، اظهار کرد: دو نماینده کارگری دیگر مصوبه را امضاء کرده بودند و اگر من آن را امضاء نمی‌کردم، تاثیری نداشت بلکه میان گروه کارگری دوگانگی به وجود می‌آمد.

حذف کارگران شرکتی از دریافت بیمه بیکاری

با وجود اینکه کارفرمایان برای بیمه کارگران شرکتی و پیمانکاری حق بیمه بیکاری پرداخت می کنند، اما این کارگران تنها در زمان اجرای پروژه می توانند در صورت نیاز از بیمه بیکاری استفاده کنند و پس از اتمام پروژه، آنها دیگر مشمول دریافت خدمات صندوق بیمه بیکاری نمی‌شوند.

به گزارش 23تیرمهر، در حال حاضر برای بیمه هر مشمول قانون کار کارفرمایان موظف به پرداخت 23 درصد حق بیمه برای کارگران هستند و سهم کارگر نیز پرداخت 7 درصد حق بیمه است. 3 درصد از رقم پرداخت شده کارفرمایان مربوط به صندوق بیمه بیکاری است که در مواقع مورد نیاز کارگران بتوانند از آن استفاده کنند.

3 درصد حق بیمه بیکاری در حال حاضر از کارفرمایان تمامی بخش ها دریافت می شود. با وجود اینکه در حال حاضر حدود 200 هزارنفر از صندوق بیمه بیکاری مستمری ماهیانه دریافت می کنند، اما منابع این صندوق دچار کسری و مشکلات فراوانی است.

یکی از دلایل عمده وجود مسائل مالی در صندوق بیمه بیکاری، عدم حمایت به موقع دولت از این صندوق است چون علاوه بر کارفرمایان، دولت نیز باید منابع مالی برای اختصاص به این صندوق پیش بینی کند.

در حال حاضر، 5 کمیته در زمینه تدوین مقررات جدید بیمه بیکاری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شده است که تغییر شرایط پرداخت بیمه بیکاری را دنبال می کند.

وجود 1600 واحد تولیدی تعطیل یا نیمه‌تعطیل در لرستان

1600 واحد تعطیل یا نیمه‌تعطیل در استان وجود دارد که 80 درصد آن‌ها خارج از ظرفیت اقتصادی مشغول بهکار هستند.

به گزارش23تیرایسنا، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: در کنار پروژه‌های جدیدی که قرار است آغاز به کار کنند، حدود 1600 واحد تعطیل یا نیمه‌تعطیل در استان وجود دارد که 80 درصد آن‌ها خارج از ظرفیت اقتصادی مشغول بهکار هستند.

وی افزود:در حال حاضر می‌توان عمده ‌مشکلات واحدهای تولیدی استان را در دو مورد خلاصه کرد؛ اول کمبود سرمایه در گردش و نقدینگی و دوم وجود بدهی‌های معوق که مانع استفاده از تسهیلات جدید می‌شود.

سلاحورزی با اشاره به این‌که بیش از 70 درصد این واحدها در فاصله‌ی زمانی سال‌های 84 تا 92 دچار مشکل شده‌اند، گفت: در حال حاضر دولت در سطح کلان با دو مشکل عمده‌ی تورم و رکود مواجه است که خروج از هر کدام راهکارهای خاص خودش را دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با تأکید بر متناقض بودن این راهکارها افزود: نظریه‌پردازهای اقتصادی برای درمان تورم نسخه‌ای تجویز می‌کنند که بر اساس آن برای کاهش حجم نقدینگی، سیاست‌های انقباضی اعمال می‌شود و مالیات و نرخ سود و بهره افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: در مقابل اما برای خروج از رکود باید عکس این سیاست‌ها مورد توجه قرار گیرد و این برای جامعه‌ ما که همزمان به هر دوی آن‌ها گرفتار بود رکود تورمی محسوب می‌شد.

 

تجمع مال باختگان شرکت سایه گستران زندگی ایرانیان

جمعی از مال باختگان شرکت «سایه گستران زندگی ایرانیان»، روز دوشنبه با تجمع مقابل محل برگزاری نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه، خواهان رسیدگی دستگاه قضا به این پرونده شدند.

به گزارش23تیرایرنا،محمد ترابی یکی از تجمع کنندگان گفت: شرکت «سایه گستران زندگی ایرانیان» که در دولت قبل به عنوان کارآفرین نمونه از سوی رییس جمهور سابق معرفی شد، مبلغ چهار هزار میلیارد تومان از 35 هزار نفر کلاهبرداری کرده است.

وی با بیان اینکه این شرکت با مجوز وزارتخانه های جهاد کشاورزی و رفاه، کار و تعاون اجتماعی به تولید کودهای ارگانیک مشغول بود، افزود: تا کنون 17 هزار شکایت علیه این شرکت به ثبت رسیده اما هیچکدام از آنها نتیجه ای نداشته است.

این مال باخته با بیان اینکه «امیر شریفی» مدیر شرکت «سایه گستران زندگی ایرانیان» اکنون در ندامتگاه اوین در بازداشت به سر می برد، گفت: برای مدت ها، شکایت های ما بین دادستانی کرج و ملارد جابجا می شد تا در نهایت دادستان تهران به دلیل حجم بالای شکایت ها، یک ساختمان در نزدیکی میدان سپاه تهران برای رسیدگی به این شکایت های اختصاص داد.

ترابی ادامه داد: با وجود این اقدامات، هیچ رسیدگی به پرونده شکایت نمی شود، بنحویکه حتی پرونده ما شماره نیز نشده است.

وی با بیان اینکه برای رسیدگی به حق خود بارها مقابل مجلس شورای اسلامی، نهاد ریاست جمهوری و سایر مراکز تجمع کرده ایم، افزود: هماهنگی های لازم برای تجمع و خبرهای مربوط به این پرونده توسط مال باختگان در یک وبلاگ منتشر می شود.

مرگ کارگر 83 ساله مرغداری در چاه

سقوط کارگر 83 ساله  به درون چاه در مهديشهر استان سمنان جان وي را گرفت.

به گزارش 23تیرپايگاه خبري پليس، با حضور پليس در محل و تحقيقات محلي مشخص شد كه مردي 83 ساله که در داخل مرغداري مشغول كار بوده  به داخل چاه  5 متري سقوط و متاسفانه فوت مي كند.

اين گزارش حاكي است، تيمي از نجات گران آتش نشاني به محل اعزام و جسد پيرمرد 83 ساله افغان را از چاه بيرون مي كشند كه پس از تاييد پزشكي قانوني به سردخانه منتقل شد.

یک کارگر برق کار بر اثر برق گرفتگی جان‌ باخت

یک کارگر برق کار صبح امروز (دوشنبه ۲۳ تیرماه) بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست داد.

به گزارش23تیر ایلنا، این حادثه زمانی رخ داده است که کارگر برق کار در ارتفاع ۱۰ متری از سطح زمین هنگامی که بر روی تیرک برق مشغول تعویض کابل در بلوار طبرسی شمالی، نبش خیابان محراب حسینی بود، ناگهان دچار برق گرفتگی شده و جان باخت.

بر اساس گزارش «علی اکبر حکم آبادی» سرپرست ایستگاه ۸ و ۳۸ سازمان آتش نشانی مشهد با حضور امداد گران سریعا جریان برق قطع شده و جسم بی‌جان این کارگر از بین کابلهای برق به سطح زمین منتقل شده است

گفتنی است، حادثه از سوی کار‌شناس حقوقی در دست برسی است، و احتمال دارد این حادثه دلخراش که منجر به مرگ این کارگر ۲۷ ساله شده است به دلیل رعایت نشدن نکات ایمنی اتفاق افتاده باشد.

تشدید اعتصاب کارکنان فلز آفریقای جنوبی

اتحادیه کارکنان فلز آفریقای جنوبی پیشنهاد کارفرمایان برای افزایش 10 درصدی حقوق را نپذیرفته و 220 هزار عضو خود را به تشدید اعتصاب دو هفته ای فراخواند.

به گزارش 23تیرماین نیوز، جیم ایروین، دبیرکل اتحادیه ملی کارکنان فلز آفریقای جنوبی اعلام کرد اعضای اتحادیه این پیشنهاد را نپذیرفتند زیرا شامل افزایش دو رقمی حقوق برای کل سه سال نبود.

این اعتصاب فعالیت هزاران شرکت در بخش تولید و ساخت را متوقف کرده است.

بیست وسوم تیرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 

 

اخباروگزارشات کارگری24تیر1393

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

"به سرکوب حقوق رضا شهابی و شرایط غیر انسانی او پایان دهید! "

- حمایت از خواسته های رضا شهابی و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران  و حومه

- پیام سندیکا:گزارشی درباره وضعیت رضا شهابی ومصاحبه با خانواده وی

- وضعیت رضا بحرانی است!- تعلل مسئولین امنیتی و قضایی در رسیدگی به وضعیت رضا شهابی

- اگر رضا با این شرایط عمل جراحی شود، زنده از عمل بیرون نخواهد آمد!

- تجمع اعتراضی کارکنان نیروگاه دماوند به روز دوم کشیده شد

- اعتراض کارکنان شهرداری لالی به عدم پرداخت 4 ماه حقوقشان

- نگاهی به عملکرد نمایندگان تشکل های فرمایشی در ماجرای لغو کسر حق بیمه از بن

- گازگرفتگی درچاه2قربانی دیگرگرفت

- تداوم اعتصاب كارگران فولاد در آفريقاي جنوبي

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

"به سرکوب حقوق رضا شهابی و شرایط غیر انسانی او پایان دهید! "

سندیکای کارگران شرکت واحد همانند گذشته همراه دفاع همه جانبه از حقوق انسانی رضا شهابی راننده زحمتکش شرکت واحد و عضو هیات مدیره سندیکا و اعتراض ایشان به جابجایی و شرایط تحمل ناپذیر زندان، بار دیگر فریاد اعتراض همیشگی خود را علیه پایمال شدن حقوق و اوضاع وخیم و ناگوار این کارگر ستم­دیده اعلام میدارد. و از مسئولان رده بالای کشور میخواهد هر چه زودتر به شرایط فاجعه بار ایشان خاتمه دهند. ما همچنین با احترام به حق اعتراض رضا شهابی علیه عدم رعایت حقوق انسانیش و تکرار درخواست آزادی و درمان کامل و بازگشت بکار و اجرای کامل حقوق کارگری او، به دلیل فوق العاده خطرناک بودن وضعیت جسم و جانش و رفع نگرانی فرزندان بی گناه و همسر زجر کشیده و خانواده و همکاران و دوستان واقعی از ایشان می خواهیم فورا به اعتصاب غذا پایان دهند و به شرایط عادی تغذیه بازگردند.

سندیکا ضمن سپاس گزاری صمیمانه دوباره از حمایت های بیدریغ سازمان های بین المللی و سندیکاهای کارگری و شخصیت های آزاده و خوش نام از آنان درخواست می کند. تا آزادی و رسیدن آقای رضا شهابی به همه حقوق حقه اش به دفاع از ایشان ادامه دهند.  

" سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه "

حمایت از خواسته های رضا شهابی و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران  و حومه

اطلاعیه زیر* از طرف سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه  به روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ارسال شده است. ما ضمن انتشار  این اطلاعیه ، حمایت بی دریغ خود را از خواسته های رضا شهابی و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران  و حومه مبنی بر پایان دادن به اعتصاب غذای رضا شهابی اعلام می داریم.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک

هیات بازگشایی سندیکای کارگران نقاش و تزیینات تهران

سندیکای کارگران نقاش استان البرز    

1393/04/24

*اخباروگزارشات کارگری:اطلاعیه بالا

پیام سندیکا:گزارشی درباره وضعیت رضا شهابی ومصاحبه با خانواده وی

دستنوشتۀ رضا شهابی که از بیمارستان امام خمینی در اختیار سندیکای کارگران فلزکار مکانیک قرار داد.

Photo : ‎دستنوشتۀ رضا شهابی که از بیمارستان امام خمینی در اختیار سندیکای کارگران فلزکار مکانیک قرار داد.

در ادامه، گفتگوی مجله پیام سندیکا (نشریه درونی سندیکاهای کارگری ایران) با خانوادۀ رضا شهابی می آید:

رضا شهابی (کارگر بیمار زندانی و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی) از شنبه پس از انتقال از زندان رجایی شهر به بیمارستان امام خمینی تهران پس از مشورت با پزشکش اجازه داده که به او سرم وصل کنند. فشار خون امروزِ رضا 10 روی هفت است. دیروز فشار او به کمتر از 9 به روی 6 رسید. متاسفانه از امروز خونریزی روده هایش شروع شده که نشانه خوبی نیست. طبق گفته پزشک رضا شهابی او باید یکماه تحت درمان پزشکی قرار بگیرد تا برای جراحی آماده شود. رنگ رخسارش زرد و چشمانش گود افتاده است رضا قبل از اعتصاب غذا 87 کیلو بوده که امروز 69 کیلو شده است. او ممنوع الملاقات است و کسانی که به دیدارش می روند با جلوگیری مامورین زندان گوهردشت و مراقبین انتظامی روبرو می شوند.
پس از انتقال رضا شهابی به بیمارستان، با خانوادۀ وی گفتگویی کوتاه داشته ایم که در پی می آید:

پیام سندیکا : چهل و چهارمین روز اعتصاب غذای رضا شهابی را پشت سر میگذاریم. امروز در ملاقاتی که با ایشان داشتید وضعیت جسمیشان را چگونه دیدید؟
ربابه رضایی (همسر رضا شهابی) : حالش اصلا خوب نیست. فشارش پایینه و گاهی به همین خاطر از حال رفته .از زمان شروع اعتصاب غذا تا امروز، هجده کیلو وزن کم کرده . به شدت رنگ پریده و خیلی بی حاله. دست و پایش بی حس است.
پیام سندیکا : در خواست شما برای بهبود آقای شهابی چیست ؟
ربابه رضایی (همسر رضا شهابی): اولین درخواست ما باز کردن دستبندی است که با آن، دستش را به تختِ بیمارستان بسته اند که خیلی وضعیت روحی اش را خراب کرده . بعضی وقتها به دلیل همین بسته بودن دستش ، چون مسوول باز کردن دستبند نیست ، رضا مجبوره که فشار ادرار را تحمل کنه که یک مشکل به مشکلات دیگرش اضافه شده. از مطالباتش یکی پیگیری درمانش  در بیمارستان و بعدش خانه است. دیگه اینکه به او آزادی مشروط هم تعلق میگیره که نمی دونم چرا اجرایی نمیشه. امروز شنیدم که آقای مهدی خزعلی از زندان آزاد شده که به خانواده اش تبریک میگم و نمی دونم چرا این کار برای رضا اجرا نمیشه! .به هرحال آزادی هر زندانی برایم خبر خوبی است. چرا که شاید زندانی خودش آدم مرفهی باشد اما دوری از خانواده برای هر کسی سخت است. من از زندانی بودن هیچ کسی خوشحال نمیشم . رضا چهار بار اعتصاب غذا کرده که این بار، دومین اعتصاب غذای طولانی مدتش است و هنوز بخاطر خواسته هایش اعتصابش را نشکسته.
ما از شما برای اطلاع رسانی قدردانی میکنیم.
محمد امین شهابی (فرزند خردسال رضا شهابی): منم به نشانه اعتراض به دستبند زدن به بابام به دیدارش نرفتم . خواهرم که رفته بعد از دیدن دستبند ناراحت شده و به خونه برگشته.      

خواسته های رضا شهابی برای شکستن اعتصاب غذایش : بازگشت به محل قبلی‌ یعنی‌ زندان اوین بند ۳۵۰ ، ‌مرخصی استعلاجی جهت درمان و عمل جراحی دیسک کمر و مراقبت از او در خانه  و اجرای ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی و اجرای قانون آزادی مشروط ، اینها خواسته‌های رضا برای پایان دادن به اعتصاب است که متاسفانه دستبند زدن به دستش هم به خواسته هایش اضافه گردیده است. 
با امید برای پایان اعتصاب غذای شهابی و آزادی بی قید شرطش. 

     پیام سندیکا (نشریه درونی سندیکاهای کارگری ایران)
 23/4/1393‎

در ادامه، گفتگوی مجله پیام سندیکا (نشریه درونی سندیکاهای کارگری ایران) با خانوادۀ رضا شهابی می آید:

رضا شهابی (کارگر بیمار زندانی و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی) از شنبه پس از انتقال از زندان رجایی شهر به بیمارستان امام خمینی تهران پس از مشورت با پزشکش اجازه داده که به او سرم وصل کنند. فشار خون امروزِ رضا 10 روی هفت است. دیروز فشار او به کمتر از 9 به روی 6 رسید. متاسفانه از امروز خونریزی روده هایش شروع شده که نشانه خوبی نیست. طبق گفته پزشک رضا شهابی او باید یکماه تحت درمان پزشکی قرار بگیرد تا برای جراحی آماده شود. رنگ رخسارش زرد و چشمانش گود افتاده است رضا قبل از اعتصاب غذا 87 کیلو بوده که امروز 69 کیلو شده است. او ممنوع الملاقات است و کسانی که به دیدارش می روند با جلوگیری مامورین زندان گوهردشت و مراقبین انتظامی روبرو می شوند.

پس از انتقال رضا شهابی به بیمارستان، با خانوادۀ وی گفتگویی کوتاه داشته ایم که در پی می آید:

پیام سندیکا : چهل و چهارمین روز اعتصاب غذای رضا شهابی را پشت سر میگذاریم. امروز در ملاقاتی که با ایشان داشتید وضعیت جسمیشان را چگونه دیدید؟

ربابه رضایی (همسر رضا شهابی) : حالش اصلا خوب نیست. فشارش پایینه و گاهی به همین خاطر از حال رفته .از زمان شروع اعتصاب غذا تا امروز، هجده کیلو وزن کم کرده . به شدت رنگ پریده و خیلی بی حاله. دست و پایش بی حس است.

پیام سندیکا : در خواست شما برای بهبود آقای شهابی چیست ؟

ربابه رضایی (همسر رضا شهابی): اولین درخواست ما باز کردن دستبندی است که با آن، دستش را به تختِ بیمارستان بسته اند که خیلی وضعیت روحی اش را خراب کرده . بعضی وقتها به دلیل همین بسته بودن دستش ، چون مسوول باز کردن دستبند نیست ، رضا مجبوره که فشار ادرار را تحمل کنه که یک مشکل به مشکلات دیگرش اضافه شده. از مطالباتش یکی پیگیری درمانش در بیمارستان و بعدش خانه است. دیگه اینکه به او آزادی مشروط هم تعلق میگیره که نمی دونم چرا اجرایی نمیشه. امروز شنیدم که آقای مهدی خزعلی از زندان آزاد شده که به خانواده اش تبریک میگم و نمی دونم چرا این کار برای رضا اجرا نمیشه! .به هرحال آزادی هر زندانی برایم خبر خوبی است. چرا که شاید زندانی خودش آدم مرفهی باشد اما دوری از خانواده برای هر کسی سخت است. من از زندانی بودن هیچ کسی خوشحال نمیشم . رضا چهار بار اعتصاب غذا کرده که این بار، دومین اعتصاب غذای طولانی مدتش است و هنوز بخاطر خواسته هایش اعتصابش را نشکسته.

ما از شما برای اطلاع رسانی قدردانی میکنیم.

محمد امین شهابی (فرزند خردسال رضا شهابی): منم به نشانه اعتراض به دستبند زدن به بابام به دیدارش نرفتم . خواهرم که رفته بعد از دیدن دستبند ناراحت شده و به خونه برگشته.

خواسته های رضا شهابی برای شکستن اعتصاب غذایش : بازگشت به محل قبلی‌ یعنی‌ زندان اوین بند ۳۵۰ ، ‌مرخصی استعلاجی جهت درمان و عمل جراحی دیسک کمر و مراقبت از او در خانه و اجرای ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی و اجرای قانون آزادی مشروط ، اینها خواسته‌های رضا برای پایان دادن به اعتصاب است که متاسفانه دستبند زدن به دستش هم به خواسته هایش اضافه گردیده است.

با امید برای پایان اعتصاب غذای شهابی و آزادی بی قید شرطش.

پیام سندیکا (نشریه درونی سندیکاهای کارگری ایران)

روابط عمومی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک

23/4/1393

اطلاعیه شماره ۷۳

 وضعیت رضا بحرانی است!- تعلل مسئولین امنیتی و قضایی در رسیدگی به وضعیت رضا شهابی

۴۵ روز از اعتصاب غذای رضا شهابی می گذرد. وی علیرغم فشار جسمی و روحی هنوز در اعتصاب غذا به سر می برد. مسئولین امنیتی آشکارا تلاش کرده اند که با وارد آوردن فشارهای عصبی به رضا شرایط را برای وی دشوارتر نمایند. در همین راستا آنان با وجودی که می دانند رضا بعد از ۴۵ روز اعتصاب غذا از نظر جسمی بسیار ضعیف تر شده است، علی رغم انتقال او به بیمارستان، او را با دستبند به تخت بسته اند که باعث تشدید فشار روحی و جسمی بر وی شده است. رضا حتی برای استفاده از دستشویی بایستی ساعتها منتظر بماند تا دژبان به اتاق او بیاید و دستبند را باز کند تا او بتواند به دستشویی برود. همچنین بستن وی با دستبند باعث شده است که وی با وجود ناراحتی گردن و کمر ساعتهای طولانی در یک وضعیت بماند که برای وی از نظر جسمی بسیار اذیت کننده است. فشار خون او بین ۹ و۱۰ در نوسان است. ادامه این شرایط ضدانسانی و توهین آمیز، و ندادن حق ملاقات به اعضای خانواده، باعث شده است که رضا اعتصاب غذای خود را ادامه بدهد که وضعیت سلامت وی را بحرانی تر خواهد کرد.

کمیته دفاع از رضا شهابی ادامه اعتصاب غذای رضا را برای وی از نظر جسمی بسیار خطرناک دانسته و مسئولیت جان رضا را کاملا بر عهده مسئولین امنیتی و قضایی می داند و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط رضا شهابی از زندان و فراهم نمودن شرایط مناسب برای ادامه درمان وی می باشد. تا دستیابی به این مطالبات به کارزارهای حمایت از رضا شهابی ادامه دهیم.

 کمیته ی دفاع از رضا شهابی - ۲۴ تیرماه ١٣٩٣

شماره تلفن سخنگوی کمیته دفاع از رضا شهابی، آقای محمود صالحی: ٠٩٣۵٧٣۵٣۴١٢

بیانیه شماره 74 – اگر رضا با این شرایط عمل جراحی شود، زنده از عمل بیرون نخواهد آمد!

همانطور که چند ساعت پیش در بیانیه 73 اشاره شد امروز رضا شهابی در حالی چهل و پنجمین روز اعتصاب غذا را می گذراند که همچنان نگرانی ها در مورد سلامتی وی بیشتر می شود. رضا تا کنون 17.5 کیلوگرم وزن کم کرده است و دچار تاری دید و کم سو شدن و درد چشم شده است. همچنین معده او به شدت درد می کند و خون دفع می کند و سردردهای بسیار شدید رضا را بسیار آزار می دهد. راه رفتن برایش بسیار دشوار شده است و اعضای بدنش و مخصوصا پاهای او دچار ضعف و بی حالی شدید شده است. هنگامی که پزشک معالج رضا او را ویزیت کرد و شرایط وخیم رضا شهابی را مشاهده کرد عنوان کرد که در شرایط کنونی به هیچ وجه اجازه عمل جراحی دیسک کمر را نخواهد داد چرا که بدن رضا پس از 45 روز اعتصاب غذای کشنده به شدت ضعیف شده است و اگر با این شرایط عمل شود به احتمال زیاد زنده از عمل بیرون نخواهد آمد! دکتر گفته است که رضا دستکم باید یک ماه به صورت ویژه تغذیه شود تا شاید بدن اش به شرایط مناسب عمل جراحی برسد. همچنین دکتر به صراحت گفته است اگر بعد از عمل چند ماه مرخصی استعلاجی ندهند، عمل بی فایده خواهد بود زیرا پس از عمل یک سری اقدامات پزشکی از قبیل فیزیوتراپی تخصصی و آب درمانی و . . . ضروری است و علاوه بر آن باید همواره امکان دسترسی به مریض را داشته باشم تا در صورت بروز مشکلات احتمالی اقدام عاجل انجام پذیرد.

رضا شهابی همچنان اصرار دارد که تا تکلیف اش را معلوم نکنند و وضعیت مرخصی استعلاجی او را مشخص نکنند حاضر به شکاندن اعتصاب نیست و با این وضعیت عملاً امکان شروع روند درمان نیز وجود نخواهد داشت. رضا بار دیگر بر موارد  به حق زیر اصرار می ورزد و از مسئولان قضایی و امنیتی می خواهد این موارد محقق کنند:

1- بازگشت به بند 350 زندان اوین هرگاه که احتمالاً قرار باشد به زندان بازگردد

2- مرخصی استعلاجی کافی قبل و بعد از عمل جراحی دیسک کمر

3- اجرای ماده 134 قانون مجازات اسلامی جدید (قانون تجمیع)

4- آزادی مشروط

کمیته دفاع از رضا شهابی ضمن اصرار بر تمامی خواسته های اعلامی از جانب این کارگر زندانی و عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، خواستار رعایت شأن و منزلت رضا و باز کردن دستبندش و همچنین رسیدگی سریع و بدون فوت وقت به شرایط درمانی و روشن کردن وضعیت مرخصی استعلاجی او است تا پس از آن بتوانیم رضا را متقاعد کنیم که روند درمانی را آغاز کند و این اعتصاب غذای کشنده را پایان دهد.

کمیته دفاع از رضا شهابی

24 تیرماه 1393

شماره تلفن سخنگوی کمیته دفاع از رضا شهابی، آقای محمود صالحی: ٠٩٣۵٧٣۵٣۴١٢

تجمع اعتراضی کارکنان نیروگاه دماوند به روز دوم کشیده شد

از روز گذشته (دوشنبه 23 تیرماه 93) جمع کثیری از پرسنل شرکت مدیریت تولید برق دماوند (شهدای پاکدشت) دست به تجمع اعتراض آمیز زدند.

به گزارش24تیر برق نیوز،  معترضین که بالغ بر 200 نفر هستند، به نحوه اعمال سیاست‌های این شرکت و بنیاد شهید به عنوان مالک آن، در قبال پرداخت‌های معوق، پاداش سال 92 و همچنین اعمال افزایش حقوق سال جاری اعتراض دارند.

حرکت اعتراضی پرسنل از جلوی درب اصلی نیروگاه در ساعت 8 آغاز شد و نهایتا بعد از یک ساعت منجر به حضور مهندس جمال‌الدین عزیزی مدیرعامل جدید نیروگاه شهدای پاکدشت (دماوند) شد. 

مدیریت جدید این نیروگاه در سخنان خود تلاش کرد تا با توضیحات خود در قبال مشکلات، آرامش را به معترضین برگرداند. با این حال قول‌های مهندس جمال‌الدین عزیزی مورد توجه معترضین واقع نشد و تجمع به سمت ایستگاه گاز گسترش یافت به گونه‌ای که برخی زمزمه‌ها از تلاش برای قطع کردن گاز نیروگاه و از مدار خارج کردن 2100 مگاوات ظرفیت فعلی نیروگاه دماوند به گوش می‌رسید.

در ادامه و با اصرار معترضین جهت حضور مقامات بالاتر جهت ارائه پاسخ شفاف و قانع کننده، "سرپرست شرکت مدیریت تولید برق دماوند" به عنوان متولی نیروگاه و "معاون مالی و سرمایه‌گذاری بنیاد شهید" که به تازگی مالک نیروگاه شده، گردید که بعد از ساعت‌ها تاخیر حوالی ساعت 15:30 جلسه با معترضین شد. 

در روز دوم این تجمع اعتراض آمیز، اعضای هیئت مدیره شرکت مدیریت تولید برق دماوند (آقایان عزیزی، دزفولی و آقایی)  به همراه مدیرعامل شرکت تولید برق دماوند (مهندس بشیری) و نماینده بنیاد شهید دکتر مقدم در جمع پرسنل حاضر شدند.

نمایندگان کارفرما در جلسه ای که با معترضین داشتند در خصوص موارد پانزده ­گانه­‌ای که توسط پرسنل مطرح شده بود، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

براساس این گزارش، مدیران شرکت تولید برق دماوند و نماینده بنیاد شهید در این دیدار، برخی از خواسته‌های کارکنان را به صورت مشروط پذیرفتند و قول بررسی بیشتر را دادند.

افزایش حقوق و دستمزد مطابق مصوبات توانیر که اصلی ترین خواسته کارکنان معترض بود، منوط به برگزاری مجمع عمومی شرکت در تاریخ اول مرداد ماه سال جاری شد. همچنین مدیران نسبت به پرداخت 10% مطالبات کارکنان اقدام کردند.

بنا بهمین گزارش، عدم فعالیت نهادهای صنفی کارگری و کارمندی در این نیروگاه، به گونه‌ای که بتواند جهت پیگیری و دفاع از حقوق پرسنل و تضمین سلامت تصمیم در مصوبات، آیین‌نامه‌ها در جلسات هیئت مدیره شرکت اقدام کرده و از حقوق پرسنل در راستای بهبود شرایط سخت کاری دفاع کند، یکی دیگر از دلایل نابسامانی وضعیت نیروگاه دماوند است.

اعتراض کارکنان شهرداری لالی به عدم پرداخت 4 ماه حقوقشان

به گزارش 24تیرلالی نیوز، طی تماس هایی که امروز از سوی برخی از کارکنان شهرداری لالی روی داد اعتراضاتی از سوی پرسنل شهرداری به علت وجود مشکلات موجود رخ داد که از جمله این مشکلات عدم پرداخت 4 ماه حقوق معوقه کارکنان شهرداری لالی بود.

نگاهی به عملکرد نمایندگان تشکل های فرمایشی در ماجرای لغو کسر حق بیمه از بن

اگر چه اقدامات پشت پرده آقای ربیعی برای لغو کسر حق بیمه از بن کارگری تامل برانگیز است، اما آنچه در ذوق می‌زند رای مثبت نمایندگان کارگری شورای عالی کار به لغو کسر حق بیمه یاد شده است.در پی مصوبه اخیر شورای عالی کار، از این پس سازمان تامین اجتماعی حق بیمه بن کارگری را محاسبه نمی‌کند تا نه تنها کارگران از افزایش مستمری دوران بازنشستگی بی‌بهره بمانند بلکه شمار قابل توجهی از آنان از دریافت بن کارگری نیز محروم شوند.

به گزارش 24تیرایلنا، همین سه شنبه هفته گذشته (۱۷ تیر) بود که «تقی نوربخش» مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از پیشنهاد سازمان متبوعش به شورای عالی کار مبنی بر لغو کسر حق بیمه از بن کارگری خبر داد.

هنوز ساعاتی از طرح رسانه‌ای این پیشنهاد نگذشته بود که شورای عالی کار تشکیل جلسه داد و با رای مثبت نمایندگان هر سه گروه دولتی، کارگری و کارفرمایی کسر حق بیمه از بن کارگری را لغو کرد.

همان زمان گمانه زنی می‌شد پیشنهاد آقای نوربخش نتیجه منطقی فشار کارفرمایان بر مدیرعامل سازمان است تا اینکه خود وی یکشنبه همین هفته (۲۲ تیر) از دلیل طرح پیشنهاد یاد شده پرده برداشت.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در حاشیه مراسم افطاری جمعی از کارکنان این سازمان به گفت وزیر صنایع در نامه‌ای خطاب به وزیر کار از «سازمان تامین اجتماعی به دلیل کسر حق بیمه از بن کارگری» که به «اعتراض صنعت‌گران» منجر شده گلایه کرده است.

محمدحسن زدا، معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی‌‌ نیز همان روز ضمن اشاره به کسر حق بیمه از بن کارگری از ابتدای سال جاری و برای اولین بار، پیشنهاد لغو کسر حق بیمه یاد شده توسط سازمان را تکذیب کرد.

وی گفت «جامعه کارگری که در پی این اقدام سازمان (کسر حق بیمه از بن کارگری) ۸۰ هزار تومان به حقوق بازنشستگی‌شان اضافه شده بود، هورا کشیدند اما کارفرمایان به دلیل افزایش هزینه‌هایشان ناراحت شدند. بیش از ۵ جلسه با کارفرمایان صحبت کردیم و برای آنان توضیح دادیم هزینه کسر حق بیمه از بن کارگری به ازای هر کارگر فقط ۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان است. ۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان عددی نیست که مانع تولید شود و جلوی پیشرفت اقتصادی را سد کند. اما وقتی اعتراض کارفرمایان به گوش وزیر کار رسید، قرار شد جلسه شورای عالی کار تشکیل شود تا هرگونه تصمیم جدیدی راجع به کسر حق بیمه از بن کارگری بررسی شود».

گویا گلایه وزیر صنایع در نامه مذکور و رسیدن اعتراض کارفرمایان به گوش وزیر کار کافی بود تا وی دست به کار شود و لغو کسر حق بیمه از بن کارگری را در دستور جلسه شورای عالی کار قرار دهد.

محمدرضا بقاییان، عضو کارگری شورای عالی کار در تشریح وقایع جلسه هفته گذشته این شورا می‌گوید: موضوع بررسی کسر حق بیمه از بن کارگری در دستور کار جلسه نبود اما وقتی جلسه تشکیل شد، وزیر کار پیشنهاد لغو کسر حق بیمه یاد شده را طرح کرد.

وی در ادامه بیان می‌کند: در این جلسه این طور استدلال شد که عملکرد سازمان تامین اجتماعی در مورد کسر حق بیمه از بن کارگری درست نبوده است و اصلا مبلغ ۸۰ هزار تومان چقدر هست که در این شرایط نامساعد اقتصادی از آن حق بیمه کسر شود.

آنطور که بقاییان از جلسه شورای عالی کار روایت می‌کند، در ‌‌نهایت همه حاضرین در این جلسه به اتفاق با پیشنهاد وزیر کار مبنی بر لغو کسر حق بیمه از بن کارگری موافقت کردند.

باز هم رای ضد کارگری نمایندگان تشکل های فرمایشی

اگر چه اقدامات پشت پرده آقای ربیعی برای لغو کسر حق بیمه از بن کارگری تامل برانگیز است، اما آنچه در ذوق می‌زند رای مثبت نمایندگان کارگری شورای عالی کار به لغو کسر حق بیمه یاد شده است.

هنوز رای مثبت آن‌ها به مزد ۹۳ که برخلاف ماده ۴۱ قانون کار حدود ۱۰ درصد کمتر از نرخ رسمی تورم تصویب شد از یاد‌ها نرفته که رای مثبت‌شان این بار به لغو کسر حق بیمه از بن کارگری خبرساز شده است.

استفاده ابزاری از شورای عالی کار برای صورت بندی قانونی

بر اساس بند ۵ ماده ۲ قانون تامین اجتماعی، مزد کارگر شامل هرگونه وجوه و مزایای نقدی و غیرنقدی مستمر است و بر اساس ماده ۳۰‌‌ همان قانون، کارفرمایان موظفند از کلیه وجوه و مزایای نقدی و غیر نقدی ذکر شده حق بیمه را کسر و به اضافه سهم خود به سازمان پرداخت کنند.

صراحت قانون تامین اجتماعی راجع به کسر حق بیمه از بن کارگری چنان مشهود است که بسیاری از فعالان کارگری معتقدند شورای عالی کار صلاحیت ورود به لغو کسر حق بیمه یاد شده را نداشته است.

گازگرفتگی درچاه2قربانی دیگرگرفت

گاز گرفتگی در داخل چاه هر ساله جان تعدادی از کارگران و حفاران را می گیرد.

مسوول سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری محلات از گاز گرفتگی و مرگ دو شهروند در داخل چاه خبر داد.

به گزارش24تیرایرنا،محمود فلفلی روز سه شنبه افزود: عصر دوشنبه در تماس تلفنی با سامانه 125 واحد آتش نشانی این شهر مبنی بر گازگرفتگی دو شهروند، یک تیم امداد و نجات به محل حادثه که در روستای طایقان محلات بود اعزام شدند.

وی اظهار کرد: با تلاش نیروی های امدادی یکی از مصدومان که دارای نبض بود بلافاصله به بیمارستان اعزام شد که در بیمارستان فوت کرد.

وی ادامه داد: پس از انتقال مصدوم دوم از چاه، مشخص شد بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست داده است.

فلفلی سن مصدومان را 27 و 28 ساله عنوان کرد و گفت: این چاه 17 متری و خشک شده نزدیک یک حمام عمومی بود.

مسوول سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری محلات با بیان اینکه گازهای هیدروژن سولفوره، آمونیاک، گاز کربنیک و متان در چاهها وجود دارد، افزود: گاز گرفتگی در داخل چاه هر ساله جان تعدادی از کارگران و حفاران را می گیرد.

تداوم اعتصاب كارگران فولاد در آفريقاي جنوبي

اعتصابيون آفريقاي جنوبي با رد پيشنهاد افزايش 10 درصدي حقوق، اعتصاب پرهزينه خود را تشديد کردند.

به گزارش 24تیرماین نیوز، دستکم 220 هزار نفر از کارگران و مهندسان صنعت فولاد آفريقاي جنوبي حدود دو هفته است که در اعتراض به شرايط نامناسب کاري و حقوق و دستمزد کم دست از کار کشيده اند و آنطور که شبکه خبري الجزيره نوشته با اين اعتصاب روزانه 30 ميليون دلار به کارخانه هاي فولادسازي ضرر وارد کرده اند.

براساس آخرين گزارش هاي منتشر شده، اتحاديه ملي کارگران فولاد آفريقاي جنوبي موسوم به «ان يو ام اس اي» روز يکشنبه با رد پيشنهاد افزايش 10 درصدي حقوق کارکنان فولاد، از اعضاي خود خواست به اعتصاب ادامه دهند.

رئيس اين اتحاديه گفت: ما خيلي واضح اعلام کرديم که اعتصاب ادامه مي يابد و ما از اعضاي اتحاديه مي خواهيم بر شدت اعتصاب ها بيفزايند. در صورتي که کارفرمايان به شيطنت هاي بي محابا و درخواست هاي غيرمنطقي خود ادامه دهند، ممکن است براي ما گزينه اي نماند اما از تمام بخش ها خواهيم خواست بر همبستگي خود بيفزايند.

کارفرمايان مي گويند حاضرند در سال جاري 10 درصد، در سال 2015 حدود 9.5 درصد و در سال 2016 حدود 9 درصد به حقوق کارکنان فولاد بيفزايند اما اتحاديه «ان يو ام اس اي» با رد اين ميزان افزايش تهديد کرده حدود 100 هزار نفر ديگر از کارکنان اين صنعت را هم به اعتصاب دعوت خواهد کرد.

اين اعتصاب به صنايع خودروسازي اين کشور به شدت ضربه وارد کرده است.

برخي گزارش ها حاکي است، کارخانه خودروسازي فورد آمريکا تحت تاثير اين اعتصاب توليد خود در يکي از کارخانه هايش در آفريقاي جنوبي را متوقف کرده است.

بیست وچهارم تیرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com